8
Hej.

Får dom verkligen göra såhär?
Jag har Sappa som leverantör av fiber/IPTV.

Jag sa den 7feb upp mitt tv abonnemang och tydligt gjorde att vi ville behålla bredbandet. Och det var inga problem.

Fick bekräftelse direkt på detta dock är bekräftelsen (PDF) väldigt otydligt delad längst ner och det syns inte tydligt (vi har missat det flera gånger fast vi läst om bekräftelsen) att fibrer också blev uppsagt.

Vi tänkte inte mer på det och uppfattade det som att det bara var tv som vi kommit överens om som blev uppsagt.

Nu ca 1.5månadsedan(okt/nov) så slutade fiber funka och jag ringde support men dom kunde inte hitta något abb hos oss alls. Bara att vi sa upp allt den 7feb. Räkningarna har kommit både som papper och elektroniskt historiskt och jag och frun betalar båda räkningarna som inkommer varje månad och vi mot kollar inte varandra vad den andra betalat eller ej. Det som inkommit betalar vi.
I alla fall...

Sappa fattar inte vad som skett och deras logg stämmer inte med vad vi kommit överens om inte ens anledningen till upsägning var rätt, men jag får teckna upp mig på nytt abonnemang, problem löst.
Tänker vi och dom säger inget om att vi saknat abonnemang men haft internet.

Men nu i förra veckan ringde Sappa upp och avkräver oss betalt för alla månader 10-11st som vi inte haft abonnemang men haft internet.

Kan dom verkligen göra detta? Hade vi haft ett abb men inga fakturor kommit visst då har dom tror jag tre år på sig? men i detta fall får som väl skylla sig själv att linan/fiber varit öppen trotts avsaknad abonnemang då det var uppsagt.
 
C
Vet inte riktigt om jag fattar beskrivningen av händelseförloppet...

Men jag tolkar det som att ni sade upp TV och ville behålla Internet.
Så blev det också i praktiken, men du konstaterar nu i efterhand att fakturorna samtidigt slutade att komma?
Och ni vill Sappa ha betalt för Internet de månader då faktura inte gått ut?

Jag tänker att ni fått vad ni ville ha och då är det väl också rimligt att betala överenskommet pris för det?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Men ni hade ju inte sagt upp det…

I allt väsentligt hade ni ju ur ert perspektiv ett avtal som ni bara inte betalade för eftersom att det inte kom någon faktura. Tänker du verkligen att du ska bråka om att du behöver betala för en tjänst du haft, velat ha samt fått levererad?

Sikta in dig på att få någon kompensation för avbrottet istället, om du ska ha något för att de gjort fel.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
8
C cpalm skrev:
Vet inte riktigt om jag fattar beskrivningen av händelseförloppet...

Men jag tolkar det som att ni sade upp TV och ville behålla Internet.
Så blev det också i praktiken, men du konstaterar nu i efterhand att fakturorna samtidigt slutade att komma?
Och ni vill Sappa ha betalt för Internet de månader då faktura inte gått ut?

Jag tänker att ni fått vad ni ville ha och då är det väl också rimligt att betala överenskommet pris för det?
7feb säger vi upp tv abonnemanget men dom säger upp tv och fiber nått vi inte upptäcker förens i (okt/nov)

I okt/nov när fiber plötsligt slutar funkar så tar jag kontakt med support som säger allt är uppsagt den 7e feb. Inga fakturor har skickats till oss då vi inte haft något abonnemang och vi har inte reflekterat att vi inte fått några. Men fiberlinan har varit aktiv ändå.

Dom förstår inte vad som skett men jag tecknar upp mig på ett nytt abb och internet med direkt start, det går igång igen. Klart tänker vi.

Nu i förra veckan kommer som och vill ha betalt för ett fiber abonnemang DOM sa upp i februari men lämnade fiberlinan aktiv.

Inga fakturor har skickats då inget abonnemang funnits, och vi har inte reflekterat över att vi inte fått några från Sappa för bredbandet vi som trodde fortfarande var aktivt men var uppsagt.


Kan dom kräva betalt för ett abonnemang som var uppsagt men dom lämnat linan öppen?

Blev det klarare?
 
Du har ju fått precis den tjänst du önskat, då är det väl rimligt att du betalar för den tycker jag
 
8
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men ni hade ju inte sagt upp det…

I allt väsentligt hade ni ju ur ert perspektiv ett avtal som ni bara inte betalade för eftersom att det inte kom någon faktura. Tänker du verkligen att du ska bråka om att du behöver betala för en tjänst du haft, velat ha samt fått levererad?

Sikta in dig på att få någon kompensation för avbrottet istället, om du ska ha något för att de gjort fel.
Visst vi hade velat ha fiber och haft det fast dom sagt upp abonnemang.
Men det handlar om mycket pengar dom kräver i klump för ett abonemang som inte fanns.

Har dom rätt juridiskt att ta betalt eller försöker dom bara?

Det moraliska är inte frågan och är inget jag är intresserad debattera, det är mitt samvete.

Jag vill veta om jag faktiskt har haft turen och haft gratis fiber ett antal månader eller om jag trots avsaknaden av abonnemang kan tvingas betala det dom kräver?

Hade jag aldrig hört av mig när det sluta funka så hade dom inte heller kommit med dessa krav.

Har nu isamband med sappas krav fått veta att Fiberlinan har varit öppen i hela stan/byn/området för alla oavsett om man haft abonnemang eller inte då det skett en stor fiberinstalation i området från Sappa. Flera hundra villor. Och vissa har valt att bara instalera fiber till huset för ev! Värde säkring men nyttjar inte deras tjänsterna, men även dem haft linan igång. Fram till oktober/november.
 
Betala. Ni borde ha reagerat på att ni inte fått fakturor då ni faktiskt trodde att abonnemanget fortfarande rullade (med bara fibertjänst).
 
Tja, i någon mån kan man väl hävda att det är en otillåten negativ avtalsbindning, om ens det när de (felaktigt) bekräftat att tjänsten sagts upp. Det enklaste sättet är väl att returnera fakturorna med ett ”bestrides, avtal saknas” tillsammans med en kopia på uppsägningen. Då sparkar ni tillbaka bollen till företaget som då måste visa varför de skulle ha rätt att ta betalt.
 
C
Frågan är om det verkligen kan anses bekräftat att tjänsten sagts upp, med tanke på att TS skriver:
"dock är bekräftelsen (PDF) väldigt otydligt delad längst ner och det syns inte tydligt (vi har missat det flera gånger fast vi läst om bekräftelsen) att fibrer också blev uppsagt."

Om man skall bygga sitt case på teknikaliteter trots att man egentligen fått precis det man ville ha bör man nog ha lite bättre på fötterna än så.
 
8 86Tompa skrev:
Visst vi hade velat ha fiber och haft det fast dom sagt upp abonnemang.
Men det handlar om mycket pengar dom kräver i klump för ett abonemang som inte fanns.

Har dom rätt juridiskt att ta betalt eller försöker dom bara?

Det moraliska är inte frågan och är inget jag är intresserad debattera, det är mitt samvete.

Jag vill veta om jag faktiskt har haft turen och haft gratis fiber ett antal månader eller om jag trots avsaknaden av abonnemang kan tvingas betala det dom kräver?

Hade jag aldrig hört av mig när det sluta funka så hade dom inte heller kommit med dessa krav.

Har nu isamband med sappas krav fått veta att Fiberlinan har varit öppen i hela stan/byn/området för alla oavsett om man haft abonnemang eller inte då det skett en stor fiberinstalation i området från Sappa. Flera hundra villor. Och vissa har valt att bara instalera fiber till huset för ev! Värde säkring men nyttjar inte deras tjänsterna, men även dem haft linan igång. Fram till oktober/november.
Ring konsumentgledare i kommunen och be att få prata med Telekområdgivarna, dom är duktiga på såna frågor. Jag fick bra hjälp.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
8
Efter kontakt med Sappa några svängar till så kom vi fram till en deal både parter var så nöjda det gick att få till. Dom erkände också skuld i att dom faktiskt avslutat ett abonemang vi ej bett dom avsluta, att bekräftelsen dom skickat ut inte alls var tydlig nog för att man skulle se att även fiber sagts upp och att fiberuttaget i huset inte stängts ner försvårat ytterligare för oss upptäcka ovanstående.

Och jag erkänner ju användandet men att vi inte reflekterat att fakturor slutat komma.

Nöjd med dealen och dom tvingar inte oss betala en hög faktura lagomt till julen utan det är också förhandlat till nå bra.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
8 86Tompa skrev:
Efter kontakt med Sappa några svängar till så kom vi fram till en deal både parter var så nöjda det gick att få till. Dom erkände också skuld i att dom faktiskt avslutat ett abonemang vi ej bett dom avsluta, att bekräftelsen dom skickat ut inte alls var tydlig nog för att man skulle se att även fiber sagts upp och att fiberuttaget i huset inte stängts ner försvårat ytterligare för oss upptäcka ovanstående.

Och jag erkänner ju användandet men att vi inte reflekterat att fakturor slutat komma.

Nöjd med dealen och dom tvingar inte oss betala en hög faktura lagomt till julen utan det är också förhandlat till nå bra.

GLAD FÖR ER, att det löste sig och ni fick behålla era julpengar
Funderade själv på om vi skulle drivit mot dem som vi tecknade med, eftersom som vi efterfrågade svar på svar OM de skulle och när, börja gräva ner fiber enlig avtal, för annars vill vi kunna teckna med någon som faktisk SKA gräva ner fiber, då det är kommunen själv. Vi fick inga sådana svar, missade tidsfristen för att kunna lägga till oss i den kommunala fibern och nu i våras fått bekräftat att dem inte troligen ens kommer att ha någon start datum, ute hos oss. Så vi bad dem avsluta vårat kontrakt, utan några extra kostnader, efter kontakt med Telecom rådgivare. Vilket de till slut efter många om och men och hot om att vi ändå ska betala, gick med på kostnadsfritt.
Meeen kanske borde jag kontakta telecom rådgivare IGEN och fråga OM detta är något vi kan "stämma dem för" och eller få dem att betala NÅGOT, då vi nu inte kunde lägga till oss på den kommunala fibern.
 
  • Gilla
86Tompa
  • Laddar…
8
A Allt-i-alloMarion skrev:
GLAD FÖR ER, att det löste sig och ni fick behålla era julpengar
Funderade själv på om vi skulle drivit mot dem som vi tecknade med, eftersom som vi efterfrågade svar på svar OM de skulle och när, börja gräva ner fiber enlig avtal, för annars vill vi kunna teckna med någon som faktisk SKA gräva ner fiber, då det är kommunen själv. Vi fick inga sådana svar, missade tidsfristen för att kunna lägga till oss i den kommunala fibern och nu i våras fått bekräftat att dem inte troligen ens kommer att ha någon start datum, ute hos oss. Så vi bad dem avsluta vårat kontrakt, utan några extra kostnader, efter kontakt med Telecom rådgivare. Vilket de till slut efter många om och men och hot om att vi ändå ska betala, gick med på kostnadsfritt.
Meeen kanske borde jag kontakta telecom rådgivare IGEN och fråga OM detta är något vi kan "stämma dem för" och eller få dem att betala NÅGOT, då vi nu inte kunde lägga till oss på den kommunala fibern.
Om det handlar om stor prisskillnad för att ansluta till den andra leverantören i efterhand jämfört med innan tidsfeisten och den avslutade leverantören skulle kostat. Så kan det väl absolut vara en fråga man kan ta med ARN.

Lev1s dröjsmål och utebliven leverans har lett till merkostnader för er som inte skulle uppkommit om dom levererat eller informerat och avbrutit kontraktet enligt ert önskemål som jag tolkar din text.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
8 86Tompa skrev:
Om det handlar om stor prisskillnad för att ansluta till den andra leverantören i efterhand jämfört med innan tidsfeisten och den avslutade leverantören skulle kostat. Så kan det väl absolut vara en fråga man kan ta med ARN.

Lev1s dröjsmål och utebliven leverans har lett till merkostnader för er som inte skulle uppkommit om dom levererat eller informerat och avbrutit kontraktet enligt ert önskemål som jag tolkar din text.
Exakt så. Då får jag kolla först med kommunen då, VAD en efterbeställning skulle kosta. För dom på kommun nämnde att efterbeställning SKULLE bli dyrare, då man måste ha dit grävmaskin/borr för endast Ett hushåll. Å vi bor längst in på vår gata.
 
8
A Allt-i-alloMarion skrev:
Exakt så. Då får jag kolla först med kommunen då, VAD en efterbeställning skulle kosta. För dom på kommun nämnde att efterbeställning SKULLE bli dyrare, då man måste ha dit grävmaskin/borr för endast Ett hushåll. Å vi bor längst in på vår gata.
Kör hårt och lycka till!
Ha all information och ev bevis osv från ditt håll redo till ARN så har dom ett bra case att utreda. Om inte det går att göra en deal med Lev1 själv (det måste du försöka först innan ARN tar ärendet)

Alt. Att Lev2 går med på anslutning till det första lägre priset om dom vet bakgrunden till sen anslutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.