Hej
Har en jordvärmepump installerad 2008
Sista året har jag fått gå och fylla på vatten hela tiden då systemet verkar tappa tryck på varma sidan. Tror det kan vara expansionskärlet som är ur funktion. Inga andra läckor någonstans vad jag kan se. Dock så verkar det som där är luft i kärlet då det har mer klang i toppen än i botten.
När jag rör avtappningsventilen så kommer det vatten direkt. Där är också en ventil bakom manometern, jag tror där borde komma luft när man rör den, men där kommer endast vatten. Kan man således konstatera att kärlet är ur funktion?
Vad kan det kosta ca för nytt kärl och installation?
 
  • Röd expansionskärl märkt "CONTRA-FLEX" med tryckmätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vatten ur luftventilen är gummibälgen trasig och kärlet behöver bytas ut till ett nytt. Inte särskilt svårt jobb om man är åtminstone lite händig. Kärlet kan kosta 500 - 1000 kr men vill man ha det installerat blir det mer.
 
Du behöver troligtvis justera förtrycket i gummiblåsan.

1. Gör systemet trycklöst.
2. Mät trycket i blåsan.
3. För lite tryck? Ca 0,5-0,8 bar är lagom i de flesta hus. Fyll på luft i blåsan. Tänk på att hålla systemet öppet när du fyller på luft (ha säkerhetsventilen öppen).
4. Fyll på vatten i systemet. Ca 0,2 bar mer än ditt förtryck.
 
R Real-House skrev:
Du behöver troligtvis justera förtrycket i gummiblåsan.

1. Gör systemet trycklöst.
2. Mät trycket i blåsan.
3. För lite tryck? Ca 0,5-0,8 bar är lagom i de flesta hus. Fyll på luft i blåsan. Tänk på att hålla systemet öppet när du fyller på luft (ha säkerhetsventilen öppen).
4. Fyll på vatten i systemet. Ca 0,2 bar mer än ditt förtryck.
Hej
Har gjort systemet trycklöst och satt en manometer mot ventlien. verkar inte vara något tryck alls där. Försökte fylla på men där blir inget tryck, man hör att luften försvinner upp i systemet. Så med andra ord verkar det som kärlet är sönder, korrekt?

Kärlet med kopplingsannordning sitter monterat med två gängor. Kan man hitta något kärl som passar rakt in så man slipper jaga rörkrökare?
 
  • Manometer monterad på röd expansionskärl visar noll tryck i värme- eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte ett lite större nyligen från Rinkaby, i manualen påpekade de att endast gängtejp och ej lin skulle användas för inkopplingen mot kärlet. Gjorde så o tätt blev det iaf.
 
G guggen skrev:
Köpte ett lite större nyligen från Rinkaby, i manualen påpekade de att endast gängtejp och ej lin skulle användas för inkopplingen mot kärlet. Gjorde så o tätt blev det iaf.
Var det bara att skruva av och skruva på? (med stängda ventiler samt inget tryck såklart)?
 
Japp. Jag hade dock ett nästan tomt system, av en annan anledning. Men om din står på golv eller långt ner och du sannolikt ej har någon avstängning så lär det ju forsa vatten. Har du den högt/på topp är det nog lugnare. Så jag skulle oavsett se till att stänga alla ventiler som går, då borde det inte bli så farligt.
 
G guggen skrev:
Japp. Jag hade dock ett nästan tomt system, av en annan anledning. Men om din står på golv eller långt ner och du sannolikt ej har någon avstängning så lär det ju forsa vatten. Har du den högt/på topp är det nog lugnare. Så jag skulle oavsett se till att stänga alla ventiler som går, då borde det inte bli så farligt.
har max 1 meter rör som jag inte kan stänga av innan expansionskärlet så det skall nog ordna sig
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K keckepro skrev:
Där är också en ventil bakom manometern, jag tror där borde komma luft när man rör den, men där kommer endast vatten. Kan man således konstatera att kärlet är ur funktion?
Sitter inte luftventilen i botten av kärlet?
 
useless useless skrev:
Sitter inte luftventilen i botten av kärlet?
Jo jag märkte det sen, det var ventilen i botten jag försökte fylla på
 
K keckepro skrev:
Jo jag märkte det sen, det var ventilen i botten jag försökte fylla på
Men om du trycker på ventilen i botten kommer det vatten?
 
V växelventil skrev:
Men om du trycker på ventilen i botten kommer det vatten?
Nej där kom varken luft eller vatten
 
K keckepro skrev:
Nej där kom varken luft eller vatten
Om du har möjlighet så pumpa upp till 0.6 och fyll på systemet.
 
K keckepro skrev:
Nej där kom varken luft eller vatten
Ja, då vet du vad som är fel... Min erfarenhet är att det bara är att byta kärl. Luften har läckt ut av någon anledning, och oftast har gummiblåsan klistrat fast mot insidan av kärlet så det är stört omöjligt att få in någon luft.
Men börja som sagt var med att prova att trycka i lite luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.