Hej!

Jag har en toalett i ett ouppvärmt hus. Toaletten måste hållas frostfri dygnet runt, men den behöver bara vara "varm" måndag-fredag 8-16. I dagsläget värms toaletten med direktverkande el, och så tänker jag att det ska förbi. Förslag på lösning för att enkelt styra?
 
Finns en del enkla, numer stenålders, lösningar på detta. Back in the days, när jag jobbade på en liten elfirma, innan tiden med appar och annat, löste vi detta med en rumstermostat på väggen som ställdes på lågtemperatur, radiatorn(en eller fler) på "hög" rumstemp och sedan en timer och eventuellt en kontaktor som lade väggtermostaten i serie med radiatorn. Eventuellt även en hand-auto-omkopplare också. Lite grovkornigt men det funkar. I detta fall se även till att toadörren hålls stängd.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns en del enkla, numer stenålders, lösningar på detta. Back in the days, när jag jobbade på en liten elfirma, innan tiden med appar och annat, löste vi detta med en rumstermostat på väggen som ställdes på lågtemperatur, radiatorn(en eller fler) på "hög" rumstemp och sedan en timer och eventuellt en kontaktor som lade väggtermostaten i serie med radiatorn. Eventuellt även en hand-auto-omkoplare också. Lite grovkornigt men det funkar. I detta fall se även till att toadörren hålls stängd.
Klassiker. Det funkade då, och det funkar garanterat nu. Tänkte dock att prylarna för detta blir lika dyra som någon programmerbar mojäng?
 
Troligen.
Nuförtiden finns det säkert radiatorer med programmerbar, inbyggd, termostat?
 
Om det finns plats kan du ju ha två radiatorer, där den ena sitter via timer eller lämpligt styrbart uttag, och den andra är permanent inkopplat och agerar "frostvakt".
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Tack för alla tips, Ju billigare och enklare desto bättre, så det blir någon ekonomi av projektet. Ska se vad jag hittar i lådorna - en extra radiator med timer tänkte jag inte på men låter ju självklart när man hör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.