Har fått problem med laddning av acktanken. Vi laddar tanken, 500L, med en kombipanna och pelletsbrännare. Ladomat 21 som dockar i toppen. Fungerat klockrent i 10 år men nu är problemet att när shunten öppnar för att skicka på värme ut i systemet, när det kryper ner till -10 grader ute, då vill inte systemet ladda tanken ordentligt. Systemet bara går och går utan att värmen stiger strax under mitten på tanken där givaren för pelletsbrännaren sitter och bryter vid 45 grader. Automatshunten visar att det går ut ca 40 grader till elementen, men det laddas på i toppen runt 72 grader. Då tycker jag att tanken skall ackumulera det som överstiger 40 grader, men så sker inte. Sitter även en automatluftning i toppen av tanken där laddkretsen går in, så luft borde inte vara problemet. Vi har inte gjort något med systemet eller vad vi kan se med blotta ögat att något är trasigt. Tvångs sänker jag shunten eller stänger av cirkulationspumpen för elementen då laddar systemet som det har gjort tidigare.
Någon som vart med om samma problem?
 
B
Men vad är problemet?

Blir det inte varmt inne, finns det varmvatten, går pannan on off korta tider eller vart klämmer skon?

Om effekten från pannan är lägre än det huset förbrukar, så räcker det inte till att ladda tanken. Även om pannan skickar ut 72c och elementen får 40C så blir det ingen laddning i tanken om flödet till elementen är klart högre än flödet mellan panna o tank.
 
Ok, kanske var jag lite otydlig. Problemet är att pannsystemet går hela tiden.
Som det fungerat under alla år har det stängts av när temperaturen i tanken uppnått 45 grader vid givaren som sitter strax under mitten, som det inte görs nu. Den orkar inte ens ladda till dem temperaturen.
Brännaren i pannan är dimensionerad av rörmockaren år 2007, så det är inga problem. Cirkulationspumpen ut på elementen står på lägsta hastighet, alltid gjort det. Ladomat 21 står på andra läget. Säger väl inget i o för sig men problemet har uppkommit efter alla år som gått utan att vi rört något.
 
Redigerat:
KlovhedenRock KlovhedenRock skrev:
Ok, kanske var jag lite otydlig. Problemet är att pannsystemet går hela tiden.
Som det fungerat under alla år har det stängts av när temperaturen i tanken uppnått 45 grader vid givaren som sitter strax under mitten, som det inte görs nu. Den orkar inte ens ladda till dem temperaturen.
Brännaren i pannan är dimensionerad av rörmockaren år 2007, så det är inga problem. Cirkulationspumpen ut på elementen står på lägsta hastighet, alltid gjort det. Ladomat 21 står på andra läget. Säger väl inget i o för sig men problemet har uppkommit efter alla år som gått utan att vi rört något.
Då finns det bara några alternativ.
1. Brännaren ger samma effekt som du behöver för att värma kåken.
2. Givarfel , men då skulle brännaren löst till slut.
3. Pannan tar inte emot effekten från brännaren.
Du skriver att du har en kombipanna. Det sitter inget direktspjäll på den som har råkat ändrat läge? Då tar rökgaserna lättaste vägen rätt ut i skorstenen. Har du någon rökgastermometer? Har du haft sotaren där nyligen?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Men vad är problemet?

Blir det inte varmt inne, finns det varmvatten, går pannan on off korta tider eller vart klämmer skon?

Om effekten från pannan är lägre än det huset förbrukar, så räcker det inte till att ladda tanken. Även om pannan skickar ut 72c och elementen får 40C så blir det ingen laddning i tanken om flödet till elementen är klart högre än flödet mellan panna o tank.
Du får ursäkta min okunskap i ämnet.
Men jag resonerar så här: Om tanken fylls på med betydligt högre värme än vad som tas ut borde väl överskottet skiktas nedåt med tiden, och som det skett tidigare att givaren bryter pelletsbrännaren och den får vila en stund (och spara pellets).
Cirkulationspumpen till elementen körs på lägsta möjliga varvtal.
Fick rådet att byta termostat i ladomaten och har så gjort, men tyvärr ingen skillnad.

Felet kvarstår: när det blir kallare ute, från ca -6 och lägre, då behöver shunten öppna för att skicka på varmare vatten till elementen, det är då som tanken inte laddas med värme ner till givaren för brännaren, som tidigare.
Vi värmer upp ca 115kvm i ett äldre hus och pelletsbrännaren är på 18kw. Enligt rörmokaren som fixade den åt oss för 14 år sedan skulle det räcka väl till.

Nu är jag inte den som ger upp, vi kommer finna felet. En av rörfirmorna i vår stad hade föga koll på hur detta fungerade, en yngre kille. Skall kolla med någon som vart med längre.
 
dof dof skrev:
Då finns det bara några alternativ.
1. Brännaren ger samma effekt som du behöver för att värma kåken.
2. Givarfel , men då skulle brännaren löst till slut.
3. Pannan tar inte emot effekten från brännaren.
Du skriver att du har en kombipanna. Det sitter inget direktspjäll på den som har råkat ändrat läge? Då tar rökgaserna lättaste vägen rätt ut i skorstenen. Har du någon rökgastermometer? Har du haft sotaren där nyligen?
Har kollat igenom spjäll och sådant som ev kan ändrats sedan senaste sotningen, som skedde i början av november, inget är ändrat.
Att pannan tar emot effekten från brännaren är jag säker på att den gör för termometern i panna visar 80 grader. Det jag själv är inne på är om det hänt något mellan pannan - ladomat 21 - tanken. Luft eller skit som fastnat någonstans. Lite långsökt kanske men det enda jag har att gå på nu.
 
Om brännaren går hela tiden utan att tempen i tanken ökar finns det bara 2 alternativ. Brännaren ger för lite effekt eller pannan tar inte upp effekten från pannan.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vad har du för brännare?
 
Vad är panntempen?
Det låter som "dof" säger som att din brännare inte ger mer nu.
 
dof dof skrev:
Vad har du för brännare?
L lat skrev:
Vad är panntempen?
Det låter som "dof" säger som att din brännare inte ger mer nu.
Brännaren är en Roslagsbrännaren villa18, från år 2007.
Kollade panntempen precis nu och den låg endast på 58grader. Men utanpåliggande termometern vid ingången till tanken ligger på 72 grader.
Vad jag blev påmind om just nu är att vi bytte pellets till Byggmax nu i början av vintern.
Jag har ökat matningen till brännaren lite nu, men är rädd för att rökgaserna drar iväg upp mot 300 grader då. Har gjort det tidigare.

En fråga: kan en panna bli sämre bara så där när det gäller att ta emot värme från brännaren? Den är ändå från tidigt 80-tal.
 
När sotade du pannan ordentligt sist?
 
L lat skrev:
När sotade du pannan ordentligt sist?
en vecka sedan
 
Rökgastemp?
 
L lat skrev:
Rökgastemp?
220 grader nu när jag ökat mängden pellet en aning. Skall prova det nån timma och ev öka mer om det behövs.
 
Vad hade du för rökgastemp då det fungerade normalt då? Låter spontant som att pannan inte tar åt sig effekten ordentligt. Har du någon aning om vad du kör med för effekt på brännaren? Som jämförelse har jag lite drygt 100° ut i skorstenen då brännaren ger ifrån sig 15kw. Då eldar jag iof i en skapligt modern vedpanna , men jag tycker ändå att din temp låter hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.