Vi har nyligen köpt ett 60-talshus med 70-talskök, där allt det gamla ska ut. Vi river inga väggar utan behåller kökets gamla yta (22 kvm). En hel vägg upptas av fönster, så vi har bara tre väggar att bygga emot. Vi vill ha ganska stora arbetsytor, därför har vi lagt in en köksö. Det ser ut som det är 4 kylskåp inritade men det är i själva verket 2 vinkylar, en kyl och en frys. Hushållet består av 4 personer. Vi har en intilliggande matrum så vi behöver ingen matplats i köket (har dock ritat in ett litet fällbord.

Vi är intresserade av att få synpunkter på vårt kök. Blir det t ex för trångt?

Vi skickar med en bild på köket.

5072jq9.jpg

Vi kommer inte att köpa köket från IKEA, vi vill ha gedigna skåp och luckor. Har tittat runt en del (utan att ännu fråga om priser) och hittills är Tibrokök favoriten.

Synpunkter?
 
  • Köksbild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog satt kyl+frys+vinkylar+ugn+micro på samma vägg. Skippat "arbetsplatsen" där och satt den i hörnet till vänster. Vad är det för arbetsplats ni tänkt där?

Med nuvarande planlösning så irriterar jag mig på att överskåpen inte linjerar på bortre väggen. Antar att det till viss del beror på ritprogrammet ni använt. Jag syftar på att ovankanten inte är i linje.

Om det är för trångt eller inte kan jag inte uttala mig om, kan du bifoga någon 2D-vy? lättare att se mått och avstånd så tycker jag.

Annars tycker jag ni fått med att inte sprida ut allt, dvs diskbänk, spis, ugn och kyl är nära varandra.
 
Tack Stenback för dina synpunkter. Vi ska försöka rita om som du föreslår. Ursprungligen tyckte vi att fem vitvaror i rad blev för kompakt, men det är kanske kan göras på ett OK sätt. Arbetsytan vid bortre väggen var tänkt som en skrivyta med telefon. Och ja, det är ritprogrammets fel att överkanten inte är i linje, så kommer slutresultatet inte att se ut.

Här kommer 2D-vy.
 
  • Kök 2D.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Stenback

Nu har vi ritat om enligt ditt förslag. Ser bättre ut tycker vi själva:
 
  • Köksbild ver2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksbild ver2 2D.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja köket känns mycket luftigare nu!

Själv hade jag inte tänkt på att sätta ett skåp mellan vinkyl + kyl/frys men det blev riktigt snyggt! Eftersom ni har fönster på den hitre väggen lär ju ljuset falla in lite trevligare iom bänken till vänster, dvs att inte ha ett högskåp där som begränsar ljuset.
 
varför inte flytta skåpet som är mellan kyl/frys och vinkyl: I stället placera skåpet mellan kyl/frys och ugnarna. En köksplanerar jag pratade med menade att värmen från ungnarna påverkar kylan i kyl/frysen. ... En synpunkt som jag köpte med hull och hår, sen om det är rätt.....
 
Hej Lejonkungen

Du har naturligtvis rätt med placeringen av ugnen bredvid kylen om inte kylen är superisolerad. Det hade vi inte tänkt på. Ska ta upp det med vår köksleverantör och höra vad de säger.

Tack för synpunkten
 
Hej

För de goda råd vi hittills fått, tackar vi.

Här kommer ytterligare ett reviderat förslag, för den som vill/orkar ha ytterligare synpunkter. Vi har alltså tagit bort inbyggnadsugnen + mikron och ersatt den med en vanlig spis + satt mikron i ett vanligt kökssåp. Dessutom lättat upp avslutningen på den kompakta vinkyl/kyl/frysväggen med några hörnhyllor.
 
  • Roddarekök ver4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Roddarekök ver4 2D.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står inte någonstans om fönsterna går ner till golvet? Personligen tycker jag att vårt fönster som är placerat mitt framför vår diskho är riktigt trevligt, man har ngt o titta ut på när man står vid den bänken. Om det går skulle jg nog placera arbetsbänkar med skåp under mot fönsterna, och få bort lite av överskåpen du har tänkt o ha på båda kortsidorna. Blir mycket luftigare utan en massa överskåp har min sambo tutat i mig.. :p Vart har ni matsalsbordet? Riv väggen till det rummet.. :) Se vår emsida hur vi just nu håler på med detta. Blir ett helt nytt hus med öppna ytor mellan kök och vardagsrum. Villa FreSus - Home
 
Hej Fresve

Tack för dina synpunkter. Vi var först inne på din linje och riva väggen till matrummet, men eftersom vi har ganska stora öppna ytor på resten av detta våningsplan, valde vi att behålla väggen. Vår fina fönstervägg vill vi bevara helt fri. Fönstren går ner till 70 cm över golv så det måste bli en ganska trist sarg som tar bort 30 cm av fönsterhöjden om vi skulle lägga en bänk där. De gamla ägarna hade en bänk som täckte ena fönstret och det såg ganska instängt ut. Från vår nya diskho han man iallafall delvis utsikt genom fönstret.

Vi kommer nog att göra bortre väggen mindre kompakt iallafall. Får se hur det går till....

Har tittat på er hemsida och ert hus ser jättefint ut. Lite alpstil. Jag gillar ovanliga hus, så ert föll mig på läppen!
 
Ja, är fönsterna så låga gör du helt rätt i o låta den väggen vara.. :)
Huset kallas allmänt för alpvillan i samhället.. :p

Lycka till!
 
Det ser fint ut på ritningarna. Jag måste hålla med någon av föregående talare om att ta bort några av överskåpen på sidoväggarna för en mer öppen yta.

En annan idé är att ta bort arbetsbordet som är intritat till vänster och istället lägga en större bänkskiva på ön så att det går att sitta där och arbeta vid t ex datorn. Det blir jättetrevligt att ha ön som en samlingsplats för alla. Någon kan sitta vid datorn medan en annan står och skär grönsaker t ex.

Tar ni bort arbetsbänken till vänster så finns möjlighet att flytta på vinkylar eller kyl/frys. När man tittar in i ert kök som det ser ut så får man lite känslan av att det är trångt. Skulle man istället se öppna ytor och om ni skulle flytta vinkylarna till vänstra vägge och dessutom låta det bli en bänk rakt fram, så skulle det känns öppnare tror jag.
 
Jag har några punkter som jag tycker ni skall beakta innan ni fortsätter ert planerande:

- Ni kommer att uppleva köket som trångt vid matlagningssidan. Här har ni bara 60 cm skåp mellan spis och diskho, vilket är under rekommenderat. Ni bör iallafall ha minst 80 cm. Dessutom så finns det ingen avställningsyta vid diskbänken som endast är 80 cm. Var skall ni placera diskade kastruller?

- Hur har ni det med arbetstriangeln mellan spis, diskho och kyl/frys? Försök att planera köket så att ni kan rita in en triangel mellan dessa tre grupper.

- Vad har ni tänkt att använda klaffbordet till?

Inte för att verka negativ men ni har en så stor yta så ni borde kunna få ett mycket bättre resultat.

Var finns avlopp och rökkanal idag?
 
Tack vara bl a IT-Nisse har vi nu än en gång ritat om köket, så att vi får en mer rymlig "triangel", större diskbänk, köksön något krympt till en halvö och mera ljus tack vara lägre överskåp.

Ytterligare synpunkter tar vi gärna emot.
 
  • Kök ver 7 3D.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök ver 7 2D.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att kunna njuta av de stora fönstren kan ju även hällen placeras på en stor köksö.

Placerade vinkyl, kyl och frys ihop. Satte bänkskåp mellan dessa och ugn/micro för att underlätta varuupplockning samt avställning av heta ugnsplåtar mm.
 
  • szture 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • szture 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.