Hej! Bor i bostadsrättsförening, hus byggt 1930, där det tyvärr är problem med matos som läcker från en lägenhet. Styrelsen har lovat titta på detta men det tar tid, och i vår lägenhet kommer det förutom via hallen/brevinkastet också in genom klädkammaren. Det går ett grovt rör genom golvet, ca 8 cm diameter, som kommer från lägenheten under och just där läcker det ordentligt med lukt. Lägenheten under har sitt kök där.
I väntan på att styrelsen får hit ventilationskonsult skulle vi vilja försöka täta runt röret för att, om möjligt, förbättra situationen. Det är ett gammalt plankgolv med rätt stora springor. Har även känt en ordentlig otäthet inne i vinkeln mellan vägg och golv när jag stoppat in handen. Vad kan jag försöka täta med? Gissar att akrylfog är alldeles för mesigt - kan fogskum vara värt ett försök?
 
Redigerat:
Om det är en imkanal som är otät så kommer matoset bara komma upp i någon annan springa/hålighet när du tätar där du tror det kommer ifrån idag. Att fixa kanalen är prio.

Har den boende under dig installerat en motordriven fläkt kanske? Den kan förstöra ventilationen för er andra i huset.
 
  • Gilla
HallNeMMX
  • Laddar…
Tack för svar! Vet tyvärr inte vad det är för fläkt förutom att det helt uppenbart inte alls funkar som det ska - BRF-styrelsen har som sagt lovat kolla, men det har dragit ut på tiden. Förutom att det tränger upp i klädkammaren fylls även hela trapphuset med matos. Får stöta på igen. Tills vidare har vi satt in en luftrenare som tar bort lukten, men det är ju ingen permanent bra lösning. Känns farligt med brandrisken också.
 
Jag hade börjat med att knacka på hos den man tror matoset kommer ifrån och frågat vad den har för fläkt. Det är väldigt vanligt att folk renoverar kök och stoppar in fläktar som inte är avsedda för flerfamiljshus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.