När vi tittar i kataloger vi har fått från hustillverkare så är nästan alla 1-plans hus ritade efter 2 vuxna och 2 barn. Ytterst få hus finns med ett extra sovrum. Sedan slår det oss också att klädkammare är det ont om eller saknas helt. Visst kan man lägga ut vinterkläder/julsaker/barnens-gamla-leksaker-man-vill-spara ute i garage/förråd men vissa saker och kläder vill man ha kvar inne. Och varför envisas vissa hustillverkare med stora allrum/vardagsrum upp mot 50-65kvm och skriver att huset är perfekt för den stora familjen, för det är det inte anser vi.

Vi är två vuxna och två barn men vill gärna skaffa ett tredje. Huset vi vill bygga kan vara från 120-170kvm 1-plans.

Vår önskelista
==========

1. Vi vill att barnen har egna rum. ca 10kvm = 3 rum.
2. Föräldrarna vill ha ett eget sovrum ca 15kvm :rolleyes:

3. Ett kontor på ca 10kvm (hur löser ni andra som inte har ett arbetsrum, var har ni datorn? Var betalar ni räkningarna? Förvarar pärmar o dyl? Ibland måste man kanske ha upp en symaskin. Jag vill inte ha detta i vårat sovrum, i en hörna i ett allrum eller absolut INTE i köket!!)

Summa rum: 5rum + vardagsrum = 6rum o kök.

Sedan bonus
=========
* Barnen får sina rum brevid varandra. Med ett litet allrum utanför på ca 8-10kvm.
* 3st klädkammare på ca 2-4kvm. Helst klädkammare i groventrén och föräldrarnassovrum och i anslutningen till hallen.
* En hall med stora skjutgarderober där man kan "gömma" undan kläderna. En hall blir snabbt stökig med alla ytterkläder och skor.
* Ett kök med matplats i köket. Jag vill inte ha matplatsbord bredvid vardagsrummet där man tar upp en yta som kallas för matplats. Helt onödigt för oss (Obs att detta är vår smak för er som har detta är det säkert en perfekt lösning)
* Föräldrarna behöver inte ett eget badrum (som oftast är det största badrummet i katalogerna). Det är som att stänga ute barnen från detta på något vis. Men däremot ett liten WC med toalett och tvättställ kan ju vara helt ok.
* Vardagsrum som går i "två steg" helst med en liten trappa. Att man skiljer på TV/media (steg1) och soffgruppen (steg2) med eventuellt braskamin.

Jag tror med ovan så skulle vi kunna skapa luftiga ljusa rum. Jag är inte alls emot öppna planlösningar men det måste vara praktiskt att kunna bo i huset.

Dubbelbonus
=========
* Att huset ovan var i vinkel och då skapar en inre skyddad altan.

Trippelbonus
=========
* Att någon sa att just detta hus redan finns och kostar under 2miljoner inkl allt ;)

// MoC
 
Hej och välkommen!
Många av husfirmorna har färdiga lösningar för extra sovrum genom att man bygger till huset, men eftersom varje kvm kostar så är det femte sovrummet inte "standard". En annan variant kan ju vara att eftersom många hus har stora vardagsrum så om ni vill ha ett mindre vrum kanske ni kan tänka er att avdela vardagsrummet till ett extra sovrum (och väggen går ju att ta bort om 20 år). Har ni kollat in Hjältevadshus Västangården? Hjältevadshus går att till en mycket rimlig kostnad modifiera, vi var själva på visning i ett extra långt Västangården med fem sovrum när vi letade. Jag tror att innan man är färdig hamnar man nog runt två miljoner med detta huset. Om du menar inkl grund? Vad är inkl allt?
mvh fialotta
 
Hej och tack för svaret.

Jo, vad jag förstår så är Hjältevadshus ganska öppna på förändring. Men jag tycker det ändå är förvånansvärt att så många hustillverkare inte har färdiga planer för 2vuxna och 3barn. För resultatet måste ju då bli att många familjer måste ta till utbyggnad och/eller förändra befintliga ritningar och samtidigt då skapar en ny prisbild.

Så som i vårat fall eller önskemål. Två vuxna, tre barn samt ett kontor då hustrun jobbar hemifrån några dagar i veckan. Vi behöver alltså mer rum än öppna ytor, men inga hustillverkare har färdiga lösningar till oss på 1plan. Skiljer vi oss så mycket från mångden med våra önskemål? Jag tror alla hustillverkare gärna ändrar om i deras ritningar och bygger ut för extra rum.
 
Skönt att höra att det inte bara är jag som inte gillar de moderna planlösningarna :)

Det här är en skiss jag har gjort tidigare. I princip är det en uppskalad variant på mitt föräldrahem. Ca 18X9 meter
 
  • 18X9_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har absolut inte kollat igenom alla husleverantörer, med tittade på Modulenthus som har två planlösningar (Triad och Allegro2) som kanske kan vara något att inspireras av.
 
  • triad_planlosning1_480x580.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • allegro2_planlosning1_480x580.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har faktiskt nästan fått med alla era önskningar i vårt hus. Tyvärr är priset högre än 2 miljoner, men då har vi byggt i lättbetong och har en stor dubbelcarport med förråd. När vi skrev i oktober 2005 kostade vårt hus 2,4 milj inkl carport men utan tomt och avgifter.
Vi har själv ritat huset och frågat olika firmor vad det kostade att bygga. Vi bygde med roxistenhus och de har alltså snott vår planlösning och lagt vårt hus som ett typhus. Förrutom att de tagit vår planlösning har vi haft (och har )problem med att det blir aldrig färdigt. Men det finns ju massor av andra firmor som kan uppföra ert drömhus.
här är i alla fall länken till vårt hus . : ROXI STENHUS : .
 
matrix_nw: Kunde inte ha skrivit det bättre själv! Jag har precis samma önskningar som du! (Och samma irritation på arkitekter som tror att man inte får mer än 2 barn...) Det bästa jag hittat hittills är det här:
 
  • Tjädern2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trollvinters planlösning påminner mycket om det Hjältevadshus/Västangården som vi var och tittade på.
fialotta
 
Glämde tillägga för dig Matrix_nw att huset är ju i vinkel oxå!
 
Tack Trollvinter, intressant.

Det är ett LB-Hus, Tjädern (209 kvm)
LB-Hus

Vi har tittat på detta innan och det fyller en hel del på vår önskelista.
 
Matrix: Förlåt, jag glömde säga vad det var för hus jo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.