Hej!

Första frågan på forumet, spännande!

Vi har köpt ett gammalt hus fr 1912 och förra ägarna har inte varit någon källa till kunskap om man säger så. Ägarna innan dem har uppdaterat värmesystem osv.

Min fråga är hur jag ska få in mer vatten i systemet för de vattenburna elementen. Jag har luftat alla element men i vårt sovrum är elementet fortfarande kallt. När jag luftar pyser det någon sekund men sedan händer inget mer. Det kommer inget vatten ur ventilen. Elementet låter porlande både innan och efter luftning.

Vad jag kan läsa mig till behöver jag stänga av cirkulationspumpen och sedan få upp trycket i systemet till ca 1 bar. Stämmer detta? Se bilder: Är cirkulationspumpen den blåa maskinen eller sitter den i virrvarret i taket kring pelletspannan? Hur exakt går jag tillväga för att öka trycket? Jag antar att röda visare indikerar varning för övertryck. Hur länge ska pumpen vara avstängd innan och efter jag justerat trycket? Behöver trycket i hydroforen justeras?

Ja, ni förstår att frågorna är många. Hoppas att någon där ute har erfarenhet av det här som de kan dela med sig av. Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Katarina
 
  • Röd hydrofor med manometer och ventil ansluten till ett kopparör i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare monterad på rörledning över en röd expansionstank, trycket är under 1 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare installerad på ett vattenrör, visar på under 1 bar tryck, smuts och spindelnät syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blå cirkulationspump och ventil mot en betongvägg, undervisningsfråga om vattentryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och blå cirkulationspump i källare, möjlig fråga om vattenpåfyllning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hydrofor i ett källarutrymme med rör- och ventilinstallationer, märkt med texten "HYDROFOR".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att sitta en pump i virrvarret, men lite svårt att se. Du kan stänga av pumpen och fylla systemet, därefter lufta, sedan kontrollera tryck igen. När du är klar kan du slå på pumpen, 1 bar är inte ovanligt men det är olika i olika hus, stämmer att du inte ska gå över röda nålen men oftast är det vid det trycket säkerhetsventilen ändå släpper ut tryck/vatten. Pumpen kan dessutom vara på när du fyller på systemet, men kanske inte när du luftar.

Någonstans möter en kallvattenledning värmesystemet, och där bör det finnas en ventil för att fylla, släng gärna upp mer bilder från olika håll. (y)

Röd pil, kan vara pump, gärna bra bild på det.
Blå pil kan vara påfyllning.
 
  • Rörinstallation med röda och blå pilar som markerar en pump och påfyllningsventil.
Redigerat:
Tack för svar! Ja det ser ut som om vi har tre olika cirkulationspumpar. Har skickat ner min man för att försöka ta fler bilder men det är snårigt och förvirrande. Huset är stort och var en skola förr. Så det finns värme, vatten och avlopp indraget på många fler ställen än i ett vanligt hus.

Så frågan är vilka ventiler som ska skruvas på och om alla pumparna ska stängas av samtidigt. I instruktionen till expansionskärlet står det att man ska lufta element samtidigt som man ökar trycket i kärlet. Fast det är vid nyinstallation. Gäller samma vid påfyllning av systemet? Var ska luften i systemet ta vägen annars?

Det är sjukt intressant. Jag försöker utbilda mig själv via manualer och internet men vissa saker behöver man personlig hjälp med ☺️
 
  • Värmesystem med ett expansionskärl och rörledningar i ett före detta skolhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex installation av rör och cirkulationspumpar under tak i ett före detta skolhus, med synlig märkning på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplicerat system av cirkulationspumpar, rör och ventiler i ett gammalt skolhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upplyst källare med flera ledningar och en GRUNDFOS cirkulationspump monterad på kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump och olika rör och ventiler i ett komplext värmesystem under tak, möjligtvis i ett gammalt skolhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex uppsättning av rör och ventiler i ett pannrum, med synlig cirkulationspump och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En cirkulationspump installerad på kopparledningar vid en betongvägg, synbar i ett rörigt och trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kraftverksrum med flera cirkulationspumpar, rördragningar och en expansionskärl i ett ombyggt skolhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och cirkulationspumpar i källare, markerat med skylt "Panna".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
håller med @S0MMER, blå pilen är påfyllning. Sen är det två shuntgrupper (vi har en till golvärme och en till vanliga element, men det kan vara 2 x element med.) en cirkulationspump till varje. Du behöver inte stänga av pumperna under påfylning. Det kan vara bra att kolla vad ni har som mottryck i expansionskärl (ventil på undersidan).
 
Hestiashem Hestiashem skrev:
Tack för svar! Ja det ser ut som om vi har tre olika cirkulationspumpar. Har skickat ner min man för att försöka ta fler bilder men det är snårigt och förvirrande. Huset är stort och var en skola förr. Så det finns värme, vatten och avlopp indraget på många fler ställen än i ett vanligt hus.

Så frågan är vilka ventiler som ska skruvas på och om alla pumparna ska stängas av samtidigt. I instruktionen till expansionskärlet står det att man ska lufta element samtidigt som man ökar trycket i kärlet. Fast det är vid nyinstallation. Gäller samma vid påfyllning av systemet? Var ska luften i systemet ta vägen annars?

Det är sjukt intressant. Jag försöker utbilda mig själv via manualer och internet men vissa saker behöver man personlig hjälp med ☺️
Det blir lite knepigt att identifiera allt när ingenting är uppmärkt, pumparna cirkulerar vatten men det är svårt att säga till exakt vad. Som tidigare nämnts behöver inte pumparna stängas av när du fyller på systemet endast för att korrigera tryck. Ska titta lite mer på dina bilder och se om jag blir klokare. :geek: .. vad har ni för värmesystem, golvvärme, radiatorer, ventilation? Blandat?
 
S0MMER S0MMER skrev:
Det blir lite knepigt att identifiera allt när ingenting är uppmärkt, pumparna cirkulerar vatten men det är svårt att säga till exakt vad. Som tidigare nämnts behöver inte pumparna stängas av när du fyller på systemet endast för att korrigera tryck. Ska titta lite mer på dina bilder och se om jag blir klokare. :geek: .. vad har ni för värmesystem, golvvärme, radiatorer, ventilation? Blandat?

Ja vi kliar oss också lite i huvudet när vi försöker följa ledningarna. Det är väldigt rörigt (!). Vi har vattenburna radiatorer som värms av luft/vatten-värmepump primärt och stöd av pelletspanna vid låg utetemp. Ingen golvvärme eller luftpump inomhus. Ventilation är självdrag.

Alla element verkar funka utom det i vårt sovrum på andra våningen. Det är ganska kallt nu så det känns angeläget att försöka få igång det.

Jag har förstått följande: pumparna kan vara på vid påfyllning, men om vi ändå luftar när vi håller på så är det enklare att stänga av dem. Det kan göras genom att bryta strömmen via elcentralen om jag förstått rätt. Sedan fylla på systemet via ventil där kallvatten möter värmesystem. Vi ska försöka identifiera rätt ventil. Vi testar att fylla på tills expansionskärlet står på 1 bar. Sedan lufta elementet i sovrummet. Till sist slå på pumparna igen och avvakta för att se om elementet fylls på. Har jag någorlunda hum om processen?

En fråga: finns det flera ventiler med kallvatten till systemet om vi har flera cirkulationspumpar? Eller finns det bara en huvudventil?
 
Hestiashem Hestiashem skrev:
Ja vi kliar oss också lite i huvudet när vi försöker följa ledningarna. Det är väldigt rörigt (!). Vi har vattenburna radiatorer som värms av luft/vatten-värmepump primärt och stöd av pelletspanna vid låg utetemp. Ingen golvvärme eller luftpump inomhus. Ventilation är självdrag.

Alla element verkar funka utom det i vårt sovrum på andra våningen. Det är ganska kallt nu så det känns angeläget att försöka få igång det.

Jag har förstått följande: pumparna kan vara på vid påfyllning, men om vi ändå luftar när vi håller på så är det enklare att stänga av dem. Det kan göras genom att bryta strömmen via elcentralen om jag förstått rätt. Sedan fylla på systemet via ventil där kallvatten möter värmesystem. Vi ska försöka identifiera rätt ventil. Vi testar att fylla på tills expansionskärlet står på 1 bar. Sedan lufta elementet i sovrummet. Till sist slå på pumparna igen och avvakta för att se om elementet fylls på. Har jag någorlunda hum om processen?

En fråga: finns det flera ventiler med kallvatten till systemet om vi har flera cirkulationspumpar? Eller finns det bara en huvudventil?
Efter att ni luftat så finns risk att trycket sjunker något, så när ni är klara med luftningen kan det vara en god idé att kontrollera trycket igen. Värmesystem är slutna, har man flera system så finns det flera ställen att fylla på, då har man också ett expansionskärl och en manometer för varje system. Har ni bara ett expansionskärl och en manometer finns det troligt bara ett ställe där ni kan fylla systemet. Mycket talar för att ventilen vi tidigare nämnt är rätt, det ser ut att vara kallvatten kopplad till systemet, vrid på den och kolla på manometern om trycket går upp.

Radiatorn erat sovrum, lufta det och plocka sedan bort termostaten, kontrollera att piggen rör sig fritt och inte har fastnat, tryck på den och känn om den fjädrar och motionera den lite, kan vara så enkelt.
 
S0MMER S0MMER skrev:
Efter att ni luftat så finns risk att trycket sjunker något, så när ni är klara med luftningen kan det vara en god idé att kontrollera trycket igen. Värmesystem är slutna, har man flera system så finns det flera ställen att fylla på, då har man också ett expansionskärl och en manometer för varje system. Har ni bara ett expansionskärl och en manometer finns det troligt bara ett ställe där ni kan fylla systemet. Mycket talar för att ventilen vi tidigare nämnt är rätt, det ser ut att vara kallvatten kopplad till systemet, vrid på den och kolla på manometern om trycket går upp.

Radiatorn erat sovrum, lufta det och plocka sedan bort termostaten, kontrollera att piggen rör sig fritt och inte har fastnat, tryck på den och känn om den fjädrar och motionera den lite, kan vara så enkelt.

Vad jag kan se har vi bara ett expansionskärl så den ventilen som du pekade ut är säkert den enda.

Jag har tagit av termostaten och tryckt på piggen. Den rör sig sakta sakta ut efter att jag tryckt in den. Så jag tror att den funkar tillfredsställande.

Imorgon ska jag testa att fylla på systemet och se vad som händer. Tack för svaren!
 
Uppdatering:

Tack för hjälpen! Idag kunde vi äntligen fixa elementet. Det kom kräksjuka och förkylning emellan, så det blev mest att ta hand om dottern halva december. Men idag testade vi att stänga ner cirkulationspumparna och fylla på systemet. Funkade jättebra. Det var den ventilen som ni pekade ut. Fyllde på tills manometern var på 1 bar. Gick in och luftade elementen och fyllde sedan på mer vatten eftersom trycket sjönk efter luftning. Nu är elementen varma! Vi är redo för 12 minusgrader på juldagen. God Jul och Gott nytt år!
 
  • Älska
S0MMER
  • Laddar…
Hestiashem Hestiashem skrev:
Uppdatering:

Tack för hjälpen! Idag kunde vi äntligen fixa elementet. Det kom kräksjuka och förkylning emellan, så det blev mest att ta hand om dottern halva december. Men idag testade vi att stänga ner cirkulationspumparna och fylla på systemet. Funkade jättebra. Det var den ventilen som ni pekade ut. Fyllde på tills manometern var på 1 bar. Gick in och luftade elementen och fyllde sedan på mer vatten eftersom trycket sjönk efter luftning. Nu är elementen varma! Vi är redo för 12 minusgrader på juldagen. God Jul och Gott nytt år!
Vad kul å höra!! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.