Hepp !

Är det någon som har nån aning om vart man skulle kunna hitta slipers till billig peng i sthlm´s området ?

Behöver en hel del .. ca 24kvm
 
kolla killarna som renoverar tågspåren vid bygghuset, albano.
 
Köp inte gammal järnvägsräls som är impregnerad med kreosot, inga roliga grejjer det där.
Cancerframkallande mm.
 
Jo köp just dem för de håller alldelles utmärkt. Så länge man inta gnider händerna på dem och sen slickar på samma händer så är det nog inget större problem. I sånna fall borde jag vara stendöd nu. Bryggor grunder växthus, mycket har byggts med slipers och hittills har inget ruttnat
 
jo men skall du inte bearbeta dom i trädgården, såga skruva mm.
sedan så skall du alldrig odla något ätbart brevid mm.
 
Jo men med handskar på alternativt tvättar man händerna efteråt. En beggnad slippers kan man lugnt ha till landet. Det som inte har lakat ut under 20-50 år på banvallen kommer inte ut nu heller. Dock skulle jag undvika att kapa slipers och lägga runt landet iom att kapytan öppnar upp
 
bara för att skärmma upp er lite... jag flyttade ett par slipers förra våren varav en var lite skadad/rutten på ena sidan, jag hade handskar på mig men den ruttna sidan lyckades jag bära upp men underarmarna och höll den så i ca 8-10 sekunder... utan att överdriva så kan man säga att jag fick lite utslag av det... :'(
Sved som tusan gjorde det också ett tag.

Inga men som bestod dock (alla defekter fanns redan innan) :)
 
Stackare.

Du har inte härdat din kropp i tid ;D

Har säkert burit ett par hundra slipers. Har haft dem som kant till min sandlåda, till landet där familjen odlade grönsaker och jordgubbar. Som sockel till bod och växthus, som brygga och som gångavgränsare. Än lever jag
 
tanken med att jobba fram lite snällare grejjer i byggbranshen är ju för att minska den totala exponeringen.

De är inte heller farligt att bo i ett radon hus heller  :-/ eller,, nä man får ju inte lugncanser med en gång!
Sitat från ett par som skulle sälja ett radonhus "radonhus, de e nog ingen fara vi lever ju!"
desamma gäller detta, inte så roligt om man sitter där om 25år å två i familjen har typ tsoriasis eller dyligt.

Tror inte dom som idag är svårt sjuka pg.a justerat bromsar, jobbat i gruvor, jobbat med starka lösningsmedel mm diskuterar likvärdigt. att en vuxen karl ska väl tåla lite är ett förbannat dåligt å barnsligt utryck. (även om det denna gång var menat som ett ;D)

men du kan välja, men inte dina barn som siter på sandlådekanten!

 
Jag kontaktade banverket angående slipersköp och fick till svar att de inte säljer dem pga miljövännernas klagomål.
Fick vackert bege mg till byggvaruhandeln och köpa dem svindyrt istället...
 
tyvärr så dom som ni hittar oss byggvaruhandeln har mindre goa grejjer i sig och inte alls samma livslängd.
tror sk trädgårdslipers kostar ca 200:- för 2-3M.
 
Mmm .. jag har kikat runt som en galning .. beggade slipers som är 30 år eller nått sånt går för 60:-/lpm .. nya 235:-/lpm. Hur är det möjligt att man kan ta 60:-/lpm efter 30år, snacka om bra andrahands värde !!  :surprised:

Tror jag skippar slipers ändå och kör på mur istället, vill inte riskera vår nyfödda dotters hälsa :)
 
Låter som ett klokt val tycker jag, bara fantasin sätter gränser om man jobbar med sten. :)
 
En mur är alltid bättre hållbarhetsmässigt än organsikt matrial.

Varför gamla slipers är dyra. Enkelt, de fungerar och ruttnar inte bort vilket det där skräpet de säljer nu gör. Har sett massor av de nya sliprarna uppmöglade på under tio år.

Banverkets klassiker, de håller.

Angående giftläckage så tar jag hellre banverkets slipers som har lakat ut under 30 år plus på banvallen än nått som kommer direkt från impregneringen. Nyimpregnerade så är BV slipers inge trevliga alls men lagom urlakade så tror jag att de släpper mindre gift från sig än vad de nya gör

Hadde jag kunnat få tag i dem så hadde jag inte byggt 30 meter betongmur utan lagt slipers istället.
 
Enda felet med slepers är att de med tiden blir ihåliga och blir ett perfekt ställe för diverse oönskade djur att lägga ägg på. Hade över 40 ormar i trädgården. Mindre trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.