Om man hjälper en granne att ta ned ett träd modell större.

Villket ansvar har man om trädet ifråga inte faller som man tänkt sig.
Kan man bli ansvarig? pengar?
 
Klart du som fäller trädet är ansvarig för hur det går, är du osäker så ska du nog avstå eller be någon annan om hjälp.
 
Stora gamla björkar är ju opålitliga...

Så att våga sig på träd som är riskabla är riskfyllt:)

Nån som anlitat firmor med försäkringar? dyrt?

Eller gäller det bara att skaffa en bra hemförsäkring?
 
Kolla med ditt försäckringsbolag vad din eller din grannes hemförsäckring täcker.

Har tyvär ingen erfarenhet av trädfällningsfirmor, så där är jag inte till nån hjälp.

Det finns ju dock sätt att ta ner trän på ett mindre farligt sätt.

Kan ni hyra en skylift och plocka ner det gren för gren så att säga. Eller finns det andra träd att spänna i?
 
  • Gilla
Svape
  • Laddar…
Min förra bostadsrättsförening anlite ett företag 15 mil bort. De tog 10.000:- inkl moms för att fälla ett jätteträd 5 meter från hus + stubbfräsning, fälla ett mindre jätteträd 3 meter från hus och fälla tre stora björkar 10 meter från hus. I priset ingick oxå att rensa allt sly utanför 12 p-platser och bortforsling av allt de fällt. De ansvarade inte för skador på gräsmatta men bifogade sitt försäkringsbrev + kvitto att försäkringen var betald.
 
Jag tror inte du kan få en gennerellt svar på detta. Enklast är att kolla med försäkringsbolaget som har försäkrat fastigheten där trädet står. För om du hjälper en granne att ta ner ett träd som han vill ha ner så kan jag inte annat än tänka mig att det är dennes försäkring som kommer ifråga. Annat om du tar betalt.

De träd som jag fällt har alltid gått dit jag velet. Rätt gjort så vet du var trädet faller. Fel gjort och du spelar rysk roulett om var trädet faller.
 
Om trädet inte faller som ni önskat er (t ex på ett hus eller annan egendom som kan skadas), kan ni bli ansvariga om ni varit oaktsamma (eller vårdslösa med ett vanligare ord). Eftersom ni inte är några trädfällningsexperter, är det stor sannolikhet att ni anses ha varit oaktsamma.

Sannolikt har ni heller ingen försäkringstäckning för detta, eftersom hemförsäkringen normalt inte ersätter "onormala" aktiviteter.

Jag har själv fällt träd i trånga lägen, och det går om man lägger snitten i trädet rätt. Börja med att såga ut en kil ur trädet åt det håll ni vill att det ska falla. Såga sedan ett vanligt snitt från andra sidan trädet (ingen kil). När snittet närmar sig den plats där du tidigare sågade ur kilen, faller trädet åt det håll där det är minst motstånd (d v s där kilen tidigare sågades ut). Man kan försäkra sig om rätt fällriktning genom att dessutom fästa ett rep så högt upp man kan komma och dra åt det håll man vill trädet ska falla. När det börjar falla får man springa som f-n.

Husqvarna har en jättebra instruktions-CD om trädfällning. Den får ni om ni köper en motorsåg av dem. Glöm inte skyddsutrustningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.