S surfarn skrev:
Vad har ni för uppvärming? Är det en LVP eller har ni element under fönsterna. Som sagt blir fönsterna för kalla i kombination med en hög fuktighet. Denna fuktighet kan bero på dålig ventilation i kombination med byggsektorn från torkande trä. Jag hade liknande problem på golvhöga fönster i nybyggt hus som värmdes med LVP. Köpte en fuktighet/co2 mätare och kunde snabbt konstatera en hög luftfuktighet i kombination med dålig ventilation (co2 stack ofta upp över 1500 ppm). Åtgärdade detta genom extra ventilation och att se till att inget hängde för fönsterna
vi har golvvärme i kombination med bergvärmepanna. Troligtvis hade just kondensen varit mycket bättre om det suttit element under fönstren men golvvärme kändes givet i en liten lägenhet för att kunna möblera överallt.
 
M Myrkebab skrev:
Tittar man på bilderna så ser man att där är kondens även på träet och inte bara på glaset. Tyder på att hela fönsterkonstruktionen har för dåligt u-värde förhållandevis till klimatet där ni bor. Skulle nog behövt bättre fönster. Antalet personer i ert hushåll har också stor påverkan på luftfuktighet i huset. En person avger ju en del fukt genom utandning och svettning. Hur många pers är ni i hushållet?
man blir ju bara så irriterad när detta är fönster som vi fått offert på genom bygghandel. då förutsätter man ju att det dom tar fram ska vara okej. Dom vet ju var vi bor. Säkerligen är fönstren för dåliga (är det u-värdet man i detta fall bör kolla på?).

Vi bor också många på trång yta. 5 personer på 67 kvadrat (dock ryggåstak så det är förhållandevis mycke luft i lägenheten då det på högsta stället är 3.30 i takhöjd). Barnen är inte så gamla 1, 3 och 6 så dom avger väl inte lika mycket fukt som en vuxen person men ändå så ligger det garanterat nått i det! Det är dock kondens även de dagar vi inte varit hemma.

det här leder till massa följdfrågor.
Hur skadligt är det för huset att låta det vara såhär just nu ett tag och sen byta ut fönstrena när dom ruttnat tillräckligt? Kan andra delar i konstruktionen ta skada av detta?

om man skulle behöva byta fönster, går det att endast byta själva fönsterbågarna (till tex treglas) och låta karmen vara kvar. Eller är troligtvis även karmen för dålig? Det skulle ju vara ett betydligt mindre ingrepp än att byta hela fönstrena med nya salningar och drevning och fan och hans moster.
 
Har själv tvåglas fönster med isolerglas tillverkade 2017, monterade 2018.
Under de fönster som jag ännu inte har fått upp element under (främst den oinredda övervåningen men även ett på entreplan) bildas kondens periodvis under den kalla delen av året.

Det är inget nytt fenomen, många med äldre hus/fönster får problem med kondens på insidan när de slänger ut elementen under fönstren och ersätter med golvvärme.

Golvvärme verkar kräva treglasfönster av extra isolerande kvalitet för att kunna fungera perfekt.

Jag har FTX ventilation i mitt hus.
 
M MissChico skrev:
man blir ju bara så irriterad när detta är fönster som vi fått offert på genom bygghandel. då förutsätter man ju att det dom tar fram ska vara okej. Dom vet ju var vi bor. Säkerligen är fönstren för dåliga (är det u-värdet man i detta fall bör kolla på?).

Vi bor också många på trång yta. 5 personer på 67 kvadrat (dock ryggåstak så det är förhållandevis mycke luft i lägenheten då det på högsta stället är 3.30 i takhöjd). Barnen är inte så gamla 1, 3 och 6 så dom avger väl inte lika mycket fukt som en vuxen person men ändå så ligger det garanterat nått i det! Det är dock kondens även de dagar vi inte varit hemma.
Ursäkta att jag tjatar, men vad har ni för ventilation? Ni måste mäta upp co2 halten i luften för att kolla ventilationen. För hög co2=för dålig ventilation=för mycket fukt. Har ni riktig imkanal till köksfläkten? Eller kolfilter? När ni bor så många måste på liten yta är ventilationen extra viktig
 
S surfarn skrev:
Ursäkta att jag tjatar, men vad har ni för ventilation? Ni måste mäta upp co2 halten i luften för att kolla ventilationen. För hög co2=för dålig ventilation=för mycket fukt. Har ni riktig imkanal till köksfläkten? Eller kolfilter? När ni bor så många måste på liten yta är ventilationen extra viktig
jag tror ventilationen heter FTX. Ovanför köksfläkten är det en hel låda som sköter ventilationen. Om jag förstått rätt så återanvänder den på nått sätt värmen som blir till ny värme i huset? Känner mig inte expert på sett men det ska iaf va nått bra system. Det är inget kolfilter iaf.

i garaget (nedervåningen) har vi ett annat system. Och det jag vet är att dom systemen inte är ihopkopplade för det fick man inte pga att det kan bli avgaser då som går upp i lägenheten.

vi håller på att kolla på hur vi ska kunna mäta co2-halten! Blir antagligen att köpa en mätare av nått slag, måste bara lösa lite om dom olika så vi inte köper nån som ändå inte funkar så bra eller ger missvisande mätning
 
M MissChico skrev:
jag tror ventilationen heter FTX. Ovanför köksfläkten är det en hel låda som sköter ventilationen. Om jag förstått rätt så återanvänder den på nått sätt värmen som blir till ny värme i huset? Känner mig inte expert på sett men det ska iaf va nått bra system. Det är inget kolfilter iaf.

i garaget (nedervåningen) har vi ett annat system. Och det jag vet är att dom systemen inte är ihopkopplade för det fick man inte pga att det kan bli avgaser då som går upp i lägenheten.

vi håller på att kolla på hur vi ska kunna mäta co2-halten! Blir antagligen att köpa en mätare av nått slag, måste bara lösa lite om dom olika så vi inte köper nån som ändå inte funkar så bra eller ger missvisande mätning
Ok, ni verkar ha en riktig ventilation vilket är bra. Men jag är ändå inne på att den inte räcker till riktigt. Vore kul att se om ni kan hålla er under 1000, eller ännu hellre 800, PPM. Samt en rimlig relativ fuktighet.

Vet du U värdet på fönsterna? Är det energiglas?
 
Moderna och mer effektiva ftx aggregat med roterande värmeväxlare återvinner mycket av fukten. Vilket påstås vara bra då inomhusluften ofta blir för torr på vintern.

Ftx med plattvärmeväxlare som var vanligare förr är bättre på att torka luften, inomhusluften blir torrare.
 
Som jag skrev i inlägg #2 så måste man ha koll på samtliga parametrar innan man kan dra några säkra slutsatser. Jag håller med om att fönstertypen verkar underdimensionerad för golvvärme, men tycker inte att det kan förklara den kraftiga kondensen. Inte heller ventiationssystemet känns som en trolig orsak. Jag tycker däremot att fönstertyp och ytterväggarnas utförande känns tveksamma i ett alldeles nybyggt hus. Jag skulle vilja veta var (på ett ungefär) huset ligger och vad för sorts hus det är? Typhus, självbygge etc.
 
J justusandersson skrev:
Som jag skrev i inlägg #2 så måste man ha koll på samtliga parametrar innan man kan dra några säkra slutsatser. Jag håller med om att fönstertypen verkar underdimensionerad för golvvärme, men tycker inte att det kan förklara den kraftiga kondensen. Inte heller ventiationssystemet känns som en trolig orsak. Jag tycker däremot att fönstertyp och ytterväggarnas utförande känns tveksamma i ett alldeles nybyggt hus. Jag skulle vilja veta var (på ett ungefär) huset ligger och vad för sorts hus det är? Typhus, självbygge etc.

Vi har idag haft hit en besiktningsman som gjort massa olika mätningar. Han kollade bland annat om det fanns köldbryggor vid fönster/ytterväggar. Det han kunde konstatera direkt var att fönstren är för klena för där vi bor. Fuktigheten i huset var 36% vilket han ansåg var normalt/förväntat. Däremot var fuktigheten vid fönstren nästan 60% och det värdet sa han stack ut rejält.

vi har kollat upp våra fönster mer noggrant nu och insett att de defenitivt är underdimensionerade. När vi köpte fönstren för drygt ett år sedan hette dom SP villa 2-glas isolerruta. Nu har dom bytt namn på dessa fönster så de istället heter SP fritid 2-glas isolerruta. Så redan i namnet så förstår man ju nu att de är sämre. U-värdet på dessa är 1,5 men eftersom vi har rätt små fönster så blir u-värdet tydligen ännu sämre (högre). Vi fick idag en lista på just våra fönster och dom minsta har ett u-värde på nästan 1,8.

i offerten vi fick när vi valde fönster stod inte u-värdet. Detta borde vi naturligtvis ha kollat upp men det va så otroligt mycket just då (med nyfödd bäbis och bygge och nya jobb osv) att vi gjorde aldrig det. Jag tror vi helt enkelt litade på bygghandeln som tog fram tre olika offerter till oss att samtliga tre åtminstone skulle klara det klimatet där vi bor (Norrland).

besiktningsmannen gjorde även mätningar på ventilationen och den fungerade optimalt. Huset hade ett undertryck vilket det också ska ha (-2,2).

vi kommer ställa upp ventilationen ytterligare, till att gå på forcerat läge dygnet runt i två dygn för att se om detta ger någon skillnad.

därefter kan man ju fundera över hur vi ska gå vidare. Jag tycker ändå det är dåligt av bygghandeln att ge oss en offert på ett fönster som faktiskt inte håller måttet. Får klura lite på om de på nått sätt kan bli ansvariga för att åtgärda? Ersätta ekonomiskt?

huset är ett lösvirkeshus. Tanken var att bygga garaget på tomten först med en lägenhet ovanför för att ha någonstans att bo medan bostadshuset renoverades. Därav att vi gjort billigare val (tex när vi valde fönster).
 
På ett sätt är det bra att situationen blev klarare, även om det får ledsamma konsekvenser. Bygghandeln saknar verklig kunskap i de flesta avseenden. De kan man inte lita på. Det är helt klart att ni måste byta fönster. Fråga någon med verklig kompetens först innan ni väljer. Det finns fler parametrar än bara U-värde. Vad jag inte förstår är att ni fick bygglov.
 
Det finns firmor som kan montera extra isolerglas på insidan av befintliga bågar.
Kan det vara värt att testa kanske?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det finns firmor som kan montera extra isolerglas på insidan av befintliga bågar.
Kan det vara värt att testa kanske?
Tack för tips! Vi ska undersöka saken
 
Skulle gärna vilja veta vilken rumstemperatur ni har i det aktuella utrymmet?
 
J justusandersson skrev:
Skulle gärna vilja veta vilken rumstemperatur ni har i det aktuella utrymmet?
vi brukar ha mellan 21 och 22 grader. Igår ställde vi upp ventilationen rätt mycket och då försvann nästan problemet. Dock för tidigt att dra för stor slutsats av det då vi behöver se över tid och temperaturförändringar hur det påverkar.
 
Testa att sänka till 20 grader några dagar.
 
  • Gilla
MissChico
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.