Återvinna värme från värmepumpstumlare kan bara finnas i teorin. I praktiken kan det inte ens vara mätbart. Vi har tvätt och tork står i en hall/trapphus och med sex ungar så går det ganska frekvent. Kan inte påstå att det rummet är nå märkbart varmare för att de står just där.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
GlennB GlennB skrev:
När jag köpte tumlare senast (2012) så var det flertalet som rekommenderade att INTE köpa värmepumpstumlare för att dom går sönder så snabbt och är dyra att laga.

Vet inte huruvida det stämmer men en av personerna soms a det jobabr med att reparera vitvaror.

I alla fall slutade det med en kondenstumlare, som fortfarande fungerar, peppar peppar.

Och då tvättstuga och garage till skillnad från husets "bodel" är värmt med direktverkande el så värmer den upp tvättstugan på vintern också.
Jag har skrotat fler vp-torkar än konventionella dito.

sen kan man ju säga att oavsett om du värmer tvättstugan med tt eller direktverkande så blir elförbrukningen lika vid samma temp då energieffektiviteten är 1 i båda fallen
skillnaden är att man drar nytta av spillvärmen från TT istf vädrar ut den.
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Ojj då måste du ha något fel på din el för hos mig funkar dom år ut och år in 5+ nu
normalfördelningskurvan gäller
 
A
S Stefan1972 skrev:
Återvinna värme från värmepumpstumlare kan bara finnas i teorin. I praktiken kan det inte ens vara mätbart. Vi har tvätt och tork står i en hall/trapphus och med sex ungar så går det ganska frekvent. Kan inte påstå att det rummet är nå märkbart varmare för att de står just där.
Så är det ju
detta är den stora styrkan hos en TT med pump, försumbar spillvärme vilket gör att fungerar i små utrymmen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sittställning
electroluxaren skrev:
normalfördelningskurvan gäller
Visst men jag jobbar med fastigheter och byter till led i dessa just för att slippa byta ofta, man ser en klar förbättring i både ljus och livslängd hittils iaf. Nu har vi avtal på våra lampor så dom kostar inte så många kr :) Osram är det vi använder mest.
 
R
electroluxaren skrev:
Så är det ju
detta är den stora styrkan hos en TT med pump, försumbar spillvärme vilket gör att fungerar i små utrymmen.
Precis. Jag har min torktumlare i ett litet rum, ca 4 m2, och när jag bytte från kondens- till vp-tumlare så går det snarare snabbare att torka tvätten än tvärtom. Det är en parameter som oftast inte uppmärksammas när man jämför torktider mellan olika slags tumlare. Tidigare var det så varmt så det var obehagligt att gå in där.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
A
R rolflidvall skrev:
Precis. Jag har min torktumlare i ett litet rum, ca 4 m2, och när jag bytte från kondens- till vp-tumlare så går det snarare snabbare att torka tvätten än tvärtom. Det är en parameter som oftast inte uppmärksammas när man jämför torktider mellan olika slags tumlare. Tidigare var det så varmt så det var obehagligt att gå in där.
iom att det var varmare än 20C så slutade kondensationen att upphöra mer eller mindre så det enda som hände vara att din elförbrukning ökade
 
Varmare än 20C kan det nog vara, men blir det uppemot 40 grader runt tumlaren så upphör kondenseringen och den står bara och blåser runt den fuktiga luften.
 
S Stefan1972 skrev:
Återvinna värme från värmepumpstumlare kan bara finnas i teorin. I praktiken kan det inte ens vara mätbart. Vi har tvätt och tork står i en hall/trapphus och med sex ungar så går det ganska frekvent. Kan inte påstå att det rummet är nå märkbart varmare för att de står just där.
Det är definitivt mätbart. Vissa värmepumpstumlare kyler tom kompressorn med rinnande vatten. Energi som tillförs tumlaren kan liksom inte försvinna.
 
A
useless useless skrev:
Varmare än 20C kan det nog vara, men blir det uppemot 40 grader runt tumlaren så upphör kondenseringen och den står bara och blåser runt den fuktiga luften.
Upphör var fel ord, avtar med ökad omgivningstemperatur skall det vara
 
A
L Leifur skrev:
Det är definitivt mätbart. Vissa värmepumpstumlare kyler tom kompressorn med rinnande vatten. Energi som tillförs tumlaren kan liksom inte försvinna.
Detta påstående vill vi att du backar upp med källhänvisning motsvarande
 
electroluxaren skrev:
Detta påstående vill vi att du backar upp med källhänvisning motsvarande
Miele PT7137WP (ej vattenkyld):
  • Förbrukning: 1,55kWh per torkomgång
  • Torktid: 85 minuter
  • Värmeavgivning: 917W

Saxat ur installationsanvisningarna (s.10): "Kalluft som sugs in i maskinen värms upp och släpps sedan ut. Därför är det viktigt att det finns tillräcklig ventilation, särskilt i små uppställningslokaler."

Källor
https://www.miele.se/media/professional_se/media/files/download/Produktblad_PT7137WP.pdf
https://www.miele.se/pmedia/ZIP/10145670-000-01_IP_PT5137_7137_SE.pdf

Electrolux T5190LE (vattenkyld):
  • Energiförbrukning: 1,64 kWh per torkomgång
  • Torktid: 51 minuter
  • Värmeavgivning: 375W
  • Kylvattenförbrukning: upp till 8 liter per torkomgång

Källa

https://www.soderkyl.se/wp-content/uploads/2019/03/torktumlare-t5190-le.pdf

Detta torde väl räcka för påståendena om att det definitivt är mätbart samt att det finns värmepumpstumlare som är vattenkylda.
 
Okej, energi kan som sagt inte förstöras och jag har inga siffror men om en del är glada över att spara 13 öre normal värmepumpsräkning så okej då. Det blir ju ungefär som de som förespråkar att har du en lampa tänd så sparar du motsvarande effekt i värme..........möjligt att man kanske gör det men man pratar så försvinnande små decimaler att det i slutändan inte märks.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Miele PT7137WP (ej vattenkyld):
  • Förbrukning: 1,55kWh per torkomgång
  • Torktid: 85 minuter
  • Värmeavgivning: 917W

Saxat ur installationsanvisningarna (s.10): "Kalluft som sugs in i maskinen värms upp och släpps sedan ut. Därför är det viktigt att det finns tillräcklig ventilation, särskilt i små uppställningslokaler."

Källor
[länk]
[länk]

Electrolux T5190LE (vattenkyld):
  • Energiförbrukning: 1,64 kWh per torkomgång
  • Torktid: 51 minuter
  • Värmeavgivning: 375W
  • Kylvattenförbrukning: upp till 8 liter per torkomgång

Källa

[länk]

Detta torde väl räcka för påståendena om att det definitivt är mätbart samt att det finns värmepumpstumlare som är vattenkylda.
Ok. Så den vattenkylda avger några hundra W mindre till rummet och spolar ut energin i avloppet istället? Är det bättre?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Så den vattenkylda avger några hundra W mindre till rummet och spolar ut energin i avloppet istället? Är det bättre?
Det har jag inte påstått, men det var en person som skrev att flera i tråden ville ha källor till mina påståenden om att värmeavgivningen till rummet definitivt är mätbar och att det tom fanns vattenkylda värmepumpstumlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.