Jag har en gammal pelletsbrännare PX21 som behöver bytas ut. Vad skulle ni göra, byta bara pelletsbrännare till en PB25 eller byta värmeanläggning helt till en värmepump luft/vatten? Till saken hör att jag har en Diompanna från 1990 så jag vet inte om jag vågar lita på att den håller typ 10 år till, vilket är tiden jag räknar med att jag ska bo kvar i huset. Jag räknar med att det blir ungefär 100.000:- billigare att bara byta pelletsbrännare men snålheten kanske bedrar visheten.
 
Hur långt norrut bor du? Går det att köpa pellets till bra pris? Vilken framledningstemperatur behövs det i husets värmesystem för att hålla 20-21 °C när det är som allra kallast på vintern?
 
Titta på Blocket efter begagnade brännare och även begagnade moderna pelletspannor. En PX21 och liknande brännare med rör är för dåligt reglerbara för att sättas i en Diom oljepanna. Det fordras en brännare som kan gå ned i effekt till 11-13 kW effekt för att få en rimlig rökgastemperatur.
En modern pelletspanna kunde fås för 5000-10000 förra om åren men det samhällsfarliga Miljöpartiets okynnesnedstängning av två kärnkraftsverk har satt landet under akut elbrist så de som har bra pelletsanläggningar känna sig ej längre lockade att installera dyra luftvattenpumpar som ersättning.

Vad får du för rökgastemperatur i rökröret vid eldning med rörbrännaren?
En panna från 1990 kan fungera i många år till så byta för ålder på pannan behöver du inte. Däremot behöver en modern panna typ Biomatic, Ecoflex, Effecta eller Nibe mycket mindre skötsel.
 
Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
N Nessan2004 skrev:
Jag har en gammal pelletsbrännare PX21 som behöver bytas ut. Vad skulle ni göra, byta bara pelletsbrännare till en PB25 eller byta värmeanläggning helt till en värmepump luft/vatten?.......
Varför är det inget alternativ att installera en ny pelletspanna? Många hus mår ju mycket bättre av att man eldar i de för det är husen konstruerade för.

Själv har vi en dålig källare som blir torr o fin när vi eldar och krypgrunden mår bättre. Skorstenen lever också längre.
 
Mycket kostnader tillkommer när man installerar värmepumpar som inte många tänker på tror jag. Har man ett äldre hus med självdrag ska man ju helst installera mekanisk till och frånluft för att få samma inomhusklimat som man hade vid eldning.

Ofta byta ut lite radiatorer och eventuellt installera nya i källaren där pannan innan värmde med spillvärme.
 
Om man står ut med arbetet med en äldre pelletsanläggning så är det nog det bästa med tanke på elpriserna.
Å andra sidan är det väldigt bekvämt med värmepump och man kan förvara saker i pannrummet utan att vara rädd för att de kommer lukta rök.
En tredje synpunkt är att utedelen låter en del. Inget som stör när man är inne men här i området är det ett ständigt brummande från grannarnas värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.