Numera har man ju etanolinblandning i bensinen, vilket funkar bra på nya motorer, men inte på lite äldre motorer, motorer som bara går ibland (i mitt fall motorcyklar och åkgräsklippare som ska vinterkonserveras), förgasarmotorer eller motorer som tenderar att gå varma.

Så, vad gör vi som behöver etanolfri bensin? Det är ju inte som när de tog bort blyad bensin och man kunde köpa en tillsatsflaska, liksom, så man undrar vad "Plan B" är...
 
T Troberg skrev:
Numera har man ju etanolinblandning i bensinen, vilket funkar bra på nya motorer, men inte på lite äldre motorer, motorer som bara går ibland (i mitt fall motorcyklar och åkgräsklippare som ska vinterkonserveras), förgasarmotorer eller motorer som tenderar att gå varma.

Så, vad gör vi som behöver etanolfri bensin? Det är ju inte som när de tog bort blyad bensin och man kunde köpa en tillsatsflaska, liksom, så man undrar vad "Plan B" är...
Aspen 4-takt / 2takt?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A
T Troberg skrev:
Numera har man ju etanolinblandning i bensinen, vilket funkar bra på nya motorer, men inte på lite äldre motorer, motorer som bara går ibland (i mitt fall motorcyklar och åkgräsklippare som ska vinterkonserveras), förgasarmotorer eller motorer som tenderar att gå varma.

Så, vad gör vi som behöver etanolfri bensin? Det är ju inte som när de tog bort blyad bensin och man kunde köpa en tillsatsflaska, liksom, så man undrar vad "Plan B" är...
får jag bara fråga vad i etanolen du är emot?
Det är inga problem med etanol som blir stående, men vanlig bensin innehåller tillsatser som är sämre..

Alkylat som skoge tipsar om är en bra och säker produkt...

Jag kör dock E85 i gräsklippar motorer från 70 talet och fram...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Numera har man ju etanolinblandning i bensinen, vilket funkar bra på nya motorer, men inte på lite äldre motorer, motorer som bara går ibland (i mitt fall motorcyklar och åkgräsklippare som ska vinterkonserveras), förgasarmotorer eller motorer som tenderar att gå varma.

Så, vad gör vi som behöver etanolfri bensin? Det är ju inte som när de tog bort blyad bensin och man kunde köpa en tillsatsflaska, liksom, så man undrar vad "Plan B" är...
Numera? Vi har väl haft etanol (max 5%) i bensinen länge?
Själv kör jag 98 oktan i båten och i åkgräsklipparen. Den har fortfarande max 5% etanol.
 
Maskintok skrev:
får jag bara fråga vad i etanolen du är emot?
Det är inga problem med etanol som blir stående, men vanlig bensin innehåller tillsatser som är sämre..
Står den mer en någon månad så gunkar den ihop, vilket är ett problem i förgasarmotorer. Den är aggressivare mot packningar. Motorn går varmare. Den har lägre energiinnehåll vilket ger sämre räckvidd (ett ytterst reellt problem på motorcyklar, som har liten tank). Den drar till sig vatten, vilket rostar tanken vid långtidslagring.

Som det är nu så måste jag köra de första tankarna på våren med en rejäl inblandning av injection cleaner för att gunka ur förgasarna (alternativt riva ner förgasarna, men jag är för lat för att göra det på tre motorcyklar), och jag oroar mig för packningar och rost. Ena hojen är dessutom luftkyld, och tenderar att gå varm vid låg fart.

Så, nej, etanolbensinen passar inte mig.
 
A
T Troberg skrev:
Står den mer en någon månad så gunkar den ihop, vilket är ett problem i förgasarmotorer. Den är aggressivare mot packningar. Motorn går varmare. Den har lägre energiinnehåll vilket ger sämre räckvidd (ett ytterst reellt problem på motorcyklar, som har liten tank). Den drar till sig vatten, vilket rostar tanken vid långtidslagring.

Som det är nu så måste jag köra de första tankarna på våren med en rejäl inblandning av injection cleaner för att gunka ur förgasarna (alternativt riva ner förgasarna, men jag är för lat för att göra det på tre motorcyklar), och jag oroar mig för packningar och rost. Ena hojen är dessutom luftkyld, och tenderar att gå varm vid låg fart.

Så, nej, etanolbensinen passar inte mig.
konstigt en motor med etanol går annars svalare.. :thinking:
Men ja bränsle avgör man själv vad man kör på...
Jag har ju bara kört upp 1200 l E85 sedan i fjol...
 
  • Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Den har lägre energiinnehåll vilket ger sämre räckvidd (ett ytterst reellt problem på motorcyklar, som har liten tank).
Typ 1,8% mindre per 5% etanolinblandning. Så om du tankar 98 oktan kan problemet knappt vara praktiskt märkbart.
12 liter 98 e5 motsvarar 11,8 liter etanolfri bensin.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
1. Tanka fullt innan du parkerar de för vintern, blir mindre kondens
2. Går motorn varmt så går den snålt, behöver nog en förgasarrengöring och justering
3. 5-10% etanol brukar kunna lösa upp gammal skit i tanken, sitter det något bränslefilter på hojarna?

Vill du inte acceptera det nya normala på alla bensinstationer får du börja tanka hemma, går fortfarande att köpa utan tillsatt etanol (kom ihåg att bensin är väldigt brandfarlig, tror det är 25 liter som är godkänt utan tillstånd)
 
K Kane skrev:
Typ 1,8% mindre per 5% etanolinblandning. Så om du tankar 98 oktan kan problemet knappt vara praktiskt märkbart.
12 liter 98 e5 motsvarar 11,8 liter etanolfri bensin.
När du bara har 15 liter i tanken så spelar det roll. Det gäller att klara sig mellan mackarna (helst de man har kort på...) även på långkörningar. Sure, jag kan stoppa ett par dunkar i sadelväskorna, men ibland så vill man ha annat där.

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
1. Tanka fullt innan du parkerar de för vintern, blir mindre kondens
2. Går motorn varmt så går den snålt, behöver nog en förgasarrengöring och justering
3. 5-10% etanol brukar kunna lösa upp gammal skit i tanken, sitter det något bränslefilter på hojarna?

Vill du inte acceptera det nya normala på alla bensinstationer får du börja tanka hemma, går fortfarande att köpa utan tillsatt etanol (kom ihåg att bensin är väldigt brandfarlig, tror det är 25 liter som är godkänt utan tillstånd)
1. Självklart, men etanolen drar ändå till sig vatten. Det finns tillsatser som ska hjälpa, men de är bluffprodukter.

2. Nja, en luftkyld motor kommer att gå varm när man krypkör, det är inte mycket att göra åt. Men, att ha ett bränsle som går varmare hjälper ju inte.

3. Japp, I know. Hade en Honda CRV som skar i topplocket på grund av att etanolinblandningen löser upp gunk från ställen där det inte är ett problem och flyttar det till ställen där det är ett problem. Åtminstone var det vad mekanikern som gjorde "obduktionen" sade. Har hört samma sak från bekanta som jobbar inom utveckling av vägfordon. Men, självklart finns det filter, men allt gunk som kommer från efter filtret hjälper ju inte filtret mot.

Det handlar inte om ifall jag accepterar det, det handlar om att mina fordon inte gör det. Typ alla fordon äldre än typ 20 år har problem med etanolinblandningen, och alla förgasarmotorer. Det ver ett mycket underligt beslut att sluta sälja ren bensin, det är en objekltivt sämre teknisk lösning med etanol, och de som vill ha etanolinblandning kunde redan tidigare tanka bensin och sedan ta en slatt från andra slangen.

Dessutom, om vi pratar brandfarlighet så är etanol (och då i förlängningen bensin med etanolinblandning) mycket värre än bensin. Bensin är rätt så kräsen med luft/bensing-blandningsförhållandet för att antända, medan etanol är mer "spark makes it go boom".

Men, vi kan lämna frågan om huruvida det funkar eller inte funkar i olika motorer. I mina motorer är den ett problem, och det är utifrån den utgångspunkten jag ställer frågan.
 
A
T Troberg skrev:
När du bara har 15 liter i tanken så spelar det roll. Det gäller att klara sig mellan mackarna (helst de man har kort på...) även på långkörningar. Sure, jag kan stoppa ett par dunkar i sadelväskorna, men ibland så vill man ha annat där.



1. Självklart, men etanolen drar ändå till sig vatten. Det finns tillsatser som ska hjälpa, men de är bluffprodukter.

2. Nja, en luftkyld motor kommer att gå varm när man krypkör, det är inte mycket att göra åt. Men, att ha ett bränsle som går varmare hjälper ju inte.

3. Japp, I know. Hade en Honda CRV som skar i topplocket på grund av att etanolinblandningen löser upp gunk från ställen där det inte är ett problem och flyttar det till ställen där det är ett problem. Åtminstone var det vad mekanikern som gjorde "obduktionen" sade. Har hört samma sak från bekanta som jobbar inom utveckling av vägfordon. Men, självklart finns det filter, men allt gunk som kommer från efter filtret hjälper ju inte filtret mot.

Det handlar inte om ifall jag accepterar det, det handlar om att mina fordon inte gör det. Typ alla fordon äldre än typ 20 år har problem med etanolinblandningen, och alla förgasarmotorer. Det ver ett mycket underligt beslut att sluta sälja ren bensin, det är en objekltivt sämre teknisk lösning med etanol, och de som vill ha etanolinblandning kunde redan tidigare tanka bensin och sedan ta en slatt från andra slangen.

Dessutom, om vi pratar brandfarlighet så är etanol (och då i förlängningen bensin med etanolinblandning) mycket värre än bensin. Bensin är rätt så kräsen med luft/bensing-blandningsförhållandet för att antända, medan etanol är mer "spark makes it go boom".

Men, vi kan lämna frågan om huruvida det funkar eller inte funkar i olika motorer. I mina motorer är den ett problem, och det är utifrån den utgångspunkten jag ställer frågan.
Kan jag inte påstå att jag märk..
trots att jag använder både spisbränsle (etanol) och E85... :thinking:
Men vanlig bensin (98) är ganska hetsigt när det gäller bensin ångorna..

etanol binder vatten, och det gör också att det åker med in i förbränningen.. Så det renar tanken från vatten

inte som Bensin som lägger vattnet på botten och ser då till att det rostar hål på plåten...
 
A
T Troberg skrev:
När du bara har 15 liter i tanken så spelar det roll. Det gäller att klara sig mellan mackarna (helst de man har kort på...) även på långkörningar. Sure, jag kan stoppa ett par dunkar i sadelväskorna, men ibland så vill man ha annat där.



1. Självklart, men etanolen drar ändå till sig vatten. Det finns tillsatser som ska hjälpa, men de är bluffprodukter.

2. Nja, en luftkyld motor kommer att gå varm när man krypkör, det är inte mycket att göra åt. Men, att ha ett bränsle som går varmare hjälper ju inte.

3. Japp, I know. Hade en Honda CRV som skar i topplocket på grund av att etanolinblandningen löser upp gunk från ställen där det inte är ett problem och flyttar det till ställen där det är ett problem. Åtminstone var det vad mekanikern som gjorde "obduktionen" sade. Har hört samma sak från bekanta som jobbar inom utveckling av vägfordon. Men, självklart finns det filter, men allt gunk som kommer från efter filtret hjälper ju inte filtret mot.

Det handlar inte om ifall jag accepterar det, det handlar om att mina fordon inte gör det. Typ alla fordon äldre än typ 20 år har problem med etanolinblandningen, och alla förgasarmotorer. Det ver ett mycket underligt beslut att sluta sälja ren bensin, det är en objekltivt sämre teknisk lösning med etanol, och de som vill ha etanolinblandning kunde redan tidigare tanka bensin och sedan ta en slatt från andra slangen.

Dessutom, om vi pratar brandfarlighet så är etanol (och då i förlängningen bensin med etanolinblandning) mycket värre än bensin. Bensin är rätt så kräsen med luft/bensing-blandningsförhållandet för att antända, medan etanol är mer "spark makes it go boom".

Men, vi kan lämna frågan om huruvida det funkar eller inte funkar i olika motorer. I mina motorer är den ett problem, och det är utifrån den utgångspunkten jag ställer frågan.
Du skulle haft en annan mekaniker...
Sedan är det få förgasarmotorer som har problem med etanol... Då dessa går att justera... De som har problem är de med flytande tändkurva och en elektronisk förgasare eller ojusterbar förgasare.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
T Troberg skrev:
När du bara har 15 liter i tanken så spelar det roll. Det gäller att klara sig mellan mackarna (helst de man har kort på...) även på långkörningar. Sure, jag kan stoppa ett par dunkar i sadelväskorna, men ibland så vill man ha annat där.
Nu är det frågan om 3 dl skillnad på 15 liter bensin. Inte "ett par dunkar".
 
  • Gilla
Uldis och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
helst de man har kort på...
Förvisso aningen OT men finns det någon anledning att ha mackspecifika kreditkort numera. Får man inte samma, eller fler, fördelar med ett kopplat "fristående" kreditkort som man tidigare fick med kedjans egna?
 
K Kane skrev:
Nu är det frågan om 3 dl skillnad på 15 liter bensin. Inte "ett par dunkar".
Du menar hela 2% skillnad.
Hade man ju löst med en stor fickplunta..
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Maskintok skrev:
etanol binder vatten, och det gör också att det åker med in i förbränningen.. Så det renar tanken från vatten
Det renar tanken om man kör, ja. Inte om den står i ett kallförråd hela vintern.

Maskintok skrev:
Sedan är det få förgasarmotorer som har problem med etanol... Då dessa går att justera... De som har problem är de med flytande tändkurva och en elektronisk förgasare eller ojusterbar förgasare.
Det är mestadels gunkandet som är problemet. Insprutning håller högre tryck, så den sätter inte igen på samma sätt, den bara trycker in gunket i cylindern där det brinner upp.

Alfredo Alfredo skrev:
Förvisso aningen OT men finns det någon anledning att ha mackspecifika kreditkort numera. Får man inte samma, eller fler, fördelar med ett kopplat "fristående" kreditkort som man tidigare fick med kedjans egna?
Gratis kaffe med bulle!

Plus att med kontantkort betalar man direkt, med mackens kort kommer det inte förrän på nästa lön, så då räknas det inte utan man kan låtsas att bensinen är gratis.

Men, skämt åsido, jag hade rätt bra rabatt förr (hade tre olika rabatter som stackade...), och sedan har jag bara fortstatt.

Frustrator Frustrator skrev:
Du menar hela 2% skillnad.
Well, jag föredrar att gå 0% av vägen... :)

Grejen är att när man har en räckvidd på 3-4 timmar, så vill man maximera. Det är inte som med bilen där man har 12-15 timmars räckvidd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.