Vi har en frånluftsvärmepump i vårt hus, och jag tror det är anledningen till att det är i stort sätt omöjligt att tända braskaminen utan att det ryker in i huset.
Förstår att det är kallras i skorstenen och att man måste få upp värme för att röken ska ta den vägen. Men jag tror att frånluftsvärmepumpen skapar ett drag i "fel riktning" som gör att röken gärna tar sig ut fel väg.
Hittills har jag löst detta genom att öppna altandörren i början, men det känns lite meningslöst att släppa ut all värme varje gång man ska tända.

Har ni några bra tips för att motverka detta som inte innebär öppna altandörren eller stänga av frånluftsvärmepumpen?

Tack!
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
Jag hade lite samma problem.
Prova att använda tändbriketter.
Bygg en liten brasa och lägg in en eller två stycken som du sätter eld på.
Stäng luckan direkt med öppna spjäll så funkar det för mig.
 
Har du extern tilluft till kaminen?
 
  • Gilla
DonPablo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J jockebq skrev:
Vi har en frånluftsvärmepump i vårt hus, och jag tror det är anledningen till att det är i stort sätt omöjligt att tända braskaminen utan att det ryker in i huset.
Förstår att det är kallras i skorstenen och att man måste få upp värme för att röken ska ta den vägen. Men jag tror att frånluftsvärmepumpen skapar ett drag i "fel riktning" som gör att röken gärna tar sig ut fel väg.
Hittills har jag löst detta genom att öppna altandörren i början, men det känns lite meningslöst att släppa ut all värme varje gång man ska tända.

Har ni några bra tips för att motverka detta som inte innebär öppna altandörren eller stänga av frånluftsvärmepumpen?

Tack!
Jag har exakt samma problematik, och det finns ett mycket enkelt sätt att lösa problemet…

Öppna ett fönster i rummet när du skall tända brasan, då försvinner undertrycket i rummet. När du fått upp draget i rökgången så kan du stänga fönstret igen. :)
 
  • Gilla
Thex och 7 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade lite samma problem.
Prova att använda tändbriketter.
Bygg en liten brasa och lägg in en eller två stycken som du sätter eld på.
Stäng luckan direkt med öppna spjäll så funkar det för mig.
Får pröva det.
Läste någonstans att det var smidigt att tända med en minibrännare:
https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523
Är det någon som har testar detta?

Stefan N Stefan N skrev:
Har du extern tilluft till kaminen?
Ja, det finns extern tilluft. Verkar dock inte hjälpa tillräckligt i början.

Nissens Nissens skrev:
Jag har exakt samma problematik, och det finns ett mycket enkelt sätt att lösa problemet…

Öppna ett fönster i rummet när du skall tända brasan, då försvinner undertrycket i rummet. När du fått upp draget i rökgången så kan du stänga fönstret igen. :)
Ja, precis det är det jag har gjort (öppnat altandörren). Men det känns rätt meningslöst att tända en brasa för värme när man börjar med att tömma huset på värmen genom att öppna ;)
 
Ja, precis det är det jag har gjort (öppnat altandörren). Men det känns rätt meningslöst att tända en brasa för värme när man börjar med att tömma huset på värmen genom att öppna ;)

alla möbler och ytor är uppvärmda så det enda du gör är att vädra och det på ett effektivt sätt då du drar ut den dåliga luften.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J jockebq skrev:
Ja, precis det är det jag har gjort (öppnat altandörren). Men det känns rätt meningslöst att tända en brasa för värme när man börjar med att tömma huset på värmen genom att öppna ;)
Nja, du behöver inte öppna en hel dörr, det räcker ju med ett fönster. Problemet är ju undertrycket, enda alternativet till att öppna ett fönster är väl att stänga av fläkten till frånluften då…
 
A
använd spisbränsle och en brännare.
alltså en modell högre plåtburk.
ställ in i kaminen så värmer detta upp skorstenen.. Och draget ökar...

Så luktar det nästan inget eller ryker..
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Provade först med minibrännare men vill gärna ryka in när man tänder.
Fördelen med tändbriketter är ju att dom inte ryker alls.
 
  • Gilla
triumph650
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Fördelen med tändbriketter är ju att dom inte ryker alls.
Eftersom det ändå är på tapeten vill jag bara tipsa om dessa som är ljusår bättre än dom gamla i papp, dessa tänder direkt med bra låga. https://www.bauhaus.se/brastandare-biotwist-eco-40-pack
 
Slå ifrån frånluften i 5 minuter?
 
  • Gilla
maela
  • Laddar…
Ta en sida an en gammal hederlig dagstidning (Inte Web-tidning), snurra ihop som en bukett.
Tänd den direkt efter att du tänt brasan och ställ in i kaminen.
Ger bra drag i skorstenen. :)

Ett gammalt tips från tiden med vedspis i köket......
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
[länk]
[länk]

Denna typen?
Tänder du endast briketterna utan någon tändved för att värma skorstenen?
När drar du på tändveden?
Precis, finns hur många olika sorter som helst, har inte märkt någon större skillnad mellan dom.
Brukar lägger ett par wallpapp bitar i botten, några mindre bitar ved runt ett hål i mitten där jag lägger i en eller ett par tändbriketter, tänd på och sen på med nån liten bit ved på toppen och stäng luckan med öppna ventiler.
Behövs det kan man ha luckan på glänt några millimeter, det brukar gå bra utan att det ryker in.
 
Nissens
J Jan_G skrev:
Ta en sida an en gammal hederlig dagstidning (Inte Web-tidning), snurra ihop som en bukett.
Tänd den direkt efter att du tänt brasan och ställ in i kaminen.
Ger bra drag i skorstenen. :)

Ett gammalt tips från tiden med vedspis i köket......
Det låter inte som att du har någon frånluftsvärmepump, det är den som orsakar fenomenet för TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.