@
Installerade en laddbox från DEFA under sommaren. Det visade sig att min (och en massa andra laddboxar) hade fel både på den inre och den externa energimätarna. Det tog tre (3!) månader innan de byttes ut och innan boxen gick att använda. Någon ersättning (eller ursäkt) har DEFA än så länge inte bjudit på.....

.... Däremot en del problem.... T.ex...

1. Skulle ladda bilen förra veckan. Bilen meddelade då att laddningen inte gick att starta och att jag skulle kontrollera laddboxen. Provade att starta laddningen flera gånger utan framgång. Ringde DEFA så snart deras support öppnade. De påstod att loggarna visade att huset förbrukade för mycket el och att lastbalanseringen därför slog ifrån. Något förvånad blev jag över det beskedet eftersom jag påbörjade laddningen precis då vi kom hem - och huset förbrukade alltså i princip ingen el (vi har fjärrvärme)...

2. Skulle nu återigen ladda bilen. Laddningen gick igång - men bilen visade att endast "nödladdning" var tillgänglig. Endast 2 kW laddades. Kollade då lastbalanseringen vid huvudsäkringen som visade:
L1: 1.7
L2: 0.6
L3: 1.0

Jag drog då ur laddkabeln och provade igen. Då gick belastningen enligt lastbalanseringen direkt upp till:
L1: 13.9
L2: 13.0
L3: 13.4
I och med det gick laddningen upp till 8.7 kW.

Har fler liknande problem med DEFA:s laddboxar? Förslag på lösning?
 
  • Display av en DEFA laddbox som visar låg belastning på elektriska faser L1, L2 och L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En laddboxs display som visar lastbalansering mellan faserna L1, L2 och L3 med värdena 13.9, 13.0, 13.4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Liknande problem rapporterades här: [länk]
Tydligen är DEFAs box känslig för kabeldragningen av givarkabeln, den fick inte ligga tillsammans med elkabeln mellan mätarskåp och laddbox.
Har lagt både starkströms- och signalkabeln i markrör. Respektive kabel är dragen i ett eget flexrör. Kablarna ligger alltså rätt nära varandra, men inte ihop, ska det ändå kunna påverka?
 
Det ska inte påverka, men tydligen var DEFAs box känslig för det. Men jag kan inte säga mer än vad som framgår av den andra tråden. Dina symptom tyder ju på att laddboxen inte uppfattar belastningen rätt. Troligen har du en uppförsbacke att få DEFA att erkänna det, men det är dom som måste komma med en lösning.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
C
Går det att läsa ut belastningen på boxen på något sätt?
Så man kan kolla om det stämmer med värdena på mätaren.
Antar att det någon installatör inblandad, det är väl i så fall de som får lösa problemet i första hand.
 
@
C cpalm skrev:
Går det att läsa ut belastningen på boxen på något sätt?
Så man kan kolla om det stämmer med värdena på mätaren.
Antar att det någon installatör inblandad, det är väl i så fall de som får lösa problemet i första hand.
Mätaren är kopplad direkt till boxen. Den är installerad av elfirma. Men även om de installerar boxar så verkar det inte så enkelt att lösa. DEFA:s kundtjänst ger inte heller så mycket. Tar därför gärna emot erfarenhet. Det vore bra att veta om det ör ett vanligt problem - eller om det "bara" är min som strular....
 
C
@ @ndreas skrev:
Mätaren är kopplad direkt till boxen.
Jo, så långt var jag med. Det jag tänkte på var om du på boxens display (om det finns en sådan) kan få fram vad den tycker att den får för mätvärde från elmätaren? För att se om den får in rätt mätvärde eller om den verkar ha kommunikationsproblem med mätaren.
 
@
C cpalm skrev:
Jo, så långt var jag med. Det jag tänkte på var om du på boxens display (om det finns en sådan) kan få fram vad den tycker att den får för mätvärde från elmätaren? För att se om den får in rätt mätvärde eller om den verkar ha kommunikationsproblem med mätaren.
Nä, det går nog inte. Det går inte heller att logga in på boxen och se ev. felmeddelanden. Endast DEFA kan se dessa...
 
@
DEFA Erange IQ laddaren har fortsatt att strula. Ingen hjälp har gått att få av Defas "support". Det slutar med att elektrikern efter ett halvår med problem ska montera ner laddboxen och istället sätta upp en laddbox av annat märke.

Inget bra betyg för Defas laddbox alltså. Välj en annan laddbox!
 
  • Gilla
Neimar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.