Jag sitter och försöker rita mig fram till den mest optimala planlösningen för våran övervåning. Nedan är ett förslag på ritning från en konstruktör, men vi känner att den lämnar en del att önska både ur ett estetiskt och praktiskt perspektiv. Ber därför om kloka råd och idéer!
Övervåningen kommer vara öppen till nock, vi vill gärna ha 3 sovrum (1 master), tv-rum samt badrum med bastu. Hur får vi ihop helheten snyggare och mer yteffektivt? Givetvis vet jag att vi gör klokast i att kontakta en arkitekt, men provar här först.
Tar tacksamt emot hjälp!
 
  • Arkitektritning av en övervåningsplan med tre sovrum, allrum, badrum, bastu och förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det vara våning med full takhöjd eller blir det snedtak vid ytterväggarna?
 
Ingång till WC vid allrummet på det föreslagna sättet går bort direkt.
 
  • Gilla
Madeleienes
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ingång till WC vid allrummet på det föreslagna sättet går bort direkt.
Helt enig!
 
M MetteKson skrev:
Kommer det vara våning med full takhöjd eller blir det snedtak vid ytterväggarna?
Det glömde jag skriva! Det är 1,5-planshus, så snedtak vid ytterväggarna
 
Finns det inte risk att man slår huvudet i taket när man sitter/sätter sig i soffan om det är snedtak?
Behövs två klädkammare, går det inte att ha mindre garderob i varje smårum istället?
 
M Madeleienes skrev:
Det glömde jag skriva! Det är 1,5-planshus, så snedtak vid ytterväggarna
Då blir väl de 2 små sovrummen väldigt små?
 
Hade gjort badrummet större såhär typ:
Ritning av en lägenhet med markerad förändring för att expandera badrummet in i intilliggande allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Madeleienes
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Finns det inte risk att man slår huvudet i taket när man sitter/sätter sig i soffan om det är snedtak?
Behövs två klädkammare, går det inte att ha mindre garderob i varje smårum istället?
Ytterväggarna är 120 cm höga, sedan är taklutningen 39,4 grader.
Klädkammare behövs inte, samtidigt vill vi gärna få in klädförvaring utan att behöva göra de redan små rummen ännu mindre
 
K Kane skrev:
Då blir väl de 2 små sovrummen väldigt små?
Ytterväggarna är 120 cm höga, sedan är taklutningen 39,4 grader. Vi ”offrar” gärna yta från allrum/klädkammare för att göra smårummen lite större. Vi hoppas också på att kunna sätta in skjutdörrar där.
 
Skulle vara intressant att få se planritningen på nedervåningen också, för att få en uppfattning om helheten!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle vara intressant att få se planritningen på nedervåningen också, för att få en uppfattning om helheten!
Absolut. Här är nedervåningen:
 
  • Ritning av en nedervåning med flera rum, inklusive kök, vardagsrum och badrum, detaljerat med mått och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu ska vi se om jag lyckas få ner mina tankar i skrift.

Sovrummet till vänster högst upp hade jag gjort rektangulärt. Sovrummet under hade jag slagit ihop med klk. På så vis slipper ni ha snedställda dörrar.

Badrummet vägg hade jag dragit ut halva djupet som är på duschen nu, hela vägen så det blir en rak vägg, men som är något indragen jämfört med sovrummet. Då kan ni fortfarande ha dusch och liknande men dörren kan placeras bättre.

Högra klk hade jag breddat. Nu är det ett stort tomrum bakom master vars syfte jag inte riktigt förstår, den ytan hade jag tagit i anspråk.

Sen funderar jag kring om jag personligen inte hade flyttat trappan något också, så man slipper den knäcken som blir pga det.
 
  • Gilla
Madeleienes
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Finns det inte risk att man slår huvudet i taket när man sitter/sätter sig i soffan om det är snedtak?
Nej, det är ingen risk.
 
K Kane skrev:
Ingång till WC vid allrummet på det föreslagna sättet går bort direkt.
Vart ska man då ha badrumsdörren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.