P
MathiasS MathiasS skrev:
Ska jag dra riktigt tungt med bil så föredrar jag en klassisk automatlåda med momentomvandlare men annars tycker jag en bra dubbelkopplingslåda är rätt trevligt, då kan jag växla själv när jag känner för det och låta bilen sköta det när jag inte har lust själv.
Det är mest kopplingen som jag tycker borde ha förpassats till historiens skräphög. Det finns ingen anledning att ha en manuell (peduell?) koppling idag. Växla själv kanske kan vara motiverat. Jag gillar paddlar. :)
 
P pmd skrev:
Det är mest kopplingen som jag tycker borde ha förpassats till historiens skräphög. Det finns ingen anledning att ha en manuell (peduell?) koppling idag. Växla själv kanske kan vara motiverat. Jag gillar paddlar. :)
Om man åker fordon från VAG så finns det all anledning att inte ha DSG då konstruktionen varit undermålig i många år nu
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Ja ja.. jo jo.. svider inte mindre i plånboken för det... co2 är det sista man tänker på när man ska ploga snö åt folk och dieseln kostar 19 kr per liter...
Jag tycker att mycket av det du skriver i denna tråd tyder på att du faktiskt kopplat ihop det höga priset på fossilt bränsle med utsläpp av koldioxid. Inte minst detta inlägg. Så kanske inte det sista du tänker på trots allt? Vilket glädjer mig.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jag tycker att mycket av det du skriver i denna tråd tyder på att du faktiskt kopplat ihop det höga priset på fossilt bränsle med utsläpp av koldioxid. Inte minst detta inlägg. Så kanske inte det sista du tänker på trots allt? Vilket glädjer mig.
Jo co2 är det sista jag tänker på konstant.
Men jag ska väl börja säga det till kunderna som vill ha plogat..
nämen se det går inte... Då blir det co2 utsläpp... oj oj...
Eller så kan man agera normalt och starta traktorn, ploga snön och vara förbannad över att dieseln är dyr... Och inte är det några kunder som studsar runt på blommor här för att de får betala mer för snöröjningen pga dieselpriset...
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jo co2 är det sista jag tänker på konstant.
Du är verkligen fantastiskt rolig ibland. Sannolikt utan att mena det. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Du är verkligen fantastiskt rolig ibland. Sannolikt utan att mena det. ;)
funderar du själv på co2 om dagarna?
När du kliver upp och kokar kaffet, går på toaletten mm?
Jag kunde inte bry mig mindre om co2 eller om det påverkar något... Det enda som co2 har något med att göra är vissas strävan att göra andras leverne så dyrt att de går under..
 
makhno_ makhno_ skrev:
Det var det roligaste och dummaste jag hört.
Om man dör i cancer så spelar klimatet noll
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man dör i cancer så spelar klimatet noll
njä klimatet har väl sin roll oavsett om du eller någon annan blir drabbad av cancer..
Däremot blir din närmaste miljö drabbad..
Men klimatet är ändå i konstant förändring så det är inget som din cancer påverkar..

möjligen att klimatet påverkat din miljö så du blivit drabbad av cancer...
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
funderar du själv på co2 om dagarna?
När du kliver upp och kokar kaffet, går på toaletten mm?
Jag kunde inte bry mig mindre om co2 eller om det påverkar något... Det enda som co2 har något med att göra är vissas strävan att göra andras leverne så dyrt att de går under..
Ja och nej. Jag tänker inte på klimatförändringen hela tiden men ganska ofta eftersom jag anser att det är en stor fråga som är värd att tänka på. Och då tillhör jag verkligen inte den grupp som borde vara mest orolig.

Att du som verkar älska naturen och har fem (?) barn väljer att inte ens överväga risken att alla forskare kan ha rätt gör mig faktiskt lite sorgsen.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Ja och nej. Jag tänker inte på klimatförändringen hela tiden men ganska ofta eftersom jag anser att det är en stor fråga som är värd att tänka på. Och då tillhör jag verkligen inte den grupp som borde vara mest orolig.

Att du som verkar älska naturen och har fem (?) barn väljer att inte ens överväga risken att alla forskare kan ha rätt gör mig faktiskt lite sorgsen.
Jag lägger ingen tid på ens en tanke över detta.
Så för min del och frugans del fungerar detta hur fint som helst.. ingen av oss tänker på detta..
Vi har annat än detta att fundera över... Vilket mest troligt är anledningen till att folk tänker så mycket på co2....de har för lite att göra..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Marike
P pmd skrev:
Det finns knappt någon koldioxidutsläppande elproduktion i Sverige. 98 % är fossilfri.
Den citerade frasen låter som något som har översatts från ett språk i ett land där man faktiskt producerar elektricitet på "konventionellt" sätt.
Vi betalar således ingen co2 skatt på el i Sverige?
 
P
F fribygg skrev:
Om man åker fordon från VAG så finns det all anledning att inte ha DSG då konstruktionen varit undermålig i många år nu
Min elvaåriga Passat med DSG går fortfarande bra.
 
P
Maskintok skrev:
funderar du själv på co2 om dagarna?
När du kliver upp och kokar kaffet, går på toaletten mm?
Jag kunde inte bry mig mindre om co2 eller om det påverkar något... Det enda som co2 har något med att göra är vissas strävan att göra andras leverne så dyrt att de går under..
Jag ska tyvärr avbryta den här lite roliga deltråden med ett seriöst svar. I det dagliga livet finns det knappast någon anledning att ständigt tänka på koldioxid. Det enda regelbundna tänkandet på koldioxid jag gör är när jag öppnar en öl. Det får inte vara för mycket eller för lite koldioxid då. Lagom är bäst.

Det är i långtidsplaneringen av livet som jag tycker att man ska tänka på koldioxid. Är det dags att byta ut min gamla dieselbil? Ska jag i så fall byta den mot en elbil? Nej, inte än. Gamla ponnyn rullar på bra än, och ser inte ut att ha några allvarliga krämpor. Än så länge är nog den bästa koldioxidstrategin att behålla dieselbilen. Men det kommer en dag när reparationskostnaderna blir för höga. Då blir det nog en elbil för min del.

Annars finns det nog inte så mycket jag personligen kan göra för att minska den globala uppvärmningen. Jag hejar på de som vill bygga fler kärnkraftverk och jag reser inte så mycket. Senaste gången jag flög var för två år sen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
Marike Marike skrev:
Vi betalar således ingen co2 skatt på el i Sverige?
Rimligen inte, men jag har inte full koll på det. På min senaste elräkning finns det dock ingen post benämnd koldioxidskatt.

Det kan hända att man måste betala koldioxidskatt om man köper elektricitet från en producent som säljer fossilel, men den jag köper av garanterar 100 % fossilfri el.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle sortera in mycket av skillnadern mot ICE som "karakteristik", de är ingen kopia av varandra i detta hänseende och det är en naturlig och mänsklig fas i en teknikväxling, man vill inledningsvis att nästa generation ska vara som den förra. Man kan lista ett antal saker där ICE har brister mot en elbil men det är knappast konstruktivt.

Gällande värmeproblemen, gäller detta verkligen de bilar som har värmepump också, jag har fått för mig att detta skulle lösa problemet?
Fast att man tappar upp till HALVA räckvidden vid kyla är ju lite mer än karaktär. För någon som bor längre norrut kan jag tänka mig att det blir en dealbreaker.

Sedan blir det ju ännu mer betänksamt när man inser hur mycket batteristorleken på verkar utsläppen under livscykeln. Och så behöver man överdimensionera batteriet bara för att de tappar räckvidd på vintern.

Ingen bra ekvation.

Man ska komma ihåg att du räddar inte miljön genom att köpa en elbil. Varje elbil som produceras är en miljöbelastning, ännu mer om de har stora batteri.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.