Ja, det är ju en idé. Är det själva ”grävningsbiten” du tror blir det dyra/ tidskrävande med ordningsställandet av marken?
 
A
S Skogstrolle skrev:
Ja, det är ju en idé. Är det själva ”grävningsbiten” du tror blir det dyra/ tidskrävande med ordningsställandet av marken?
Japp..
Det är en hel del att gräva bort och sedan skall du ha matjord ovanpå..
Går ju att fräsa jorden men det är ändå efter att stubbarna är väck...
 
Maskintok skrev:
Så ska det räknas som miljöfarligt avfall. med stubbarna mm...
I övrigt håller jag med dig, men inte just här. Stubbar är inte miljöfarligt avfall. Stubbar går bra att flisa och elda upp, men det är inte så många som tar emot stubbar. Eftersom det sitter fast både jord och sten på dem, går de illa åt krossen om stubbarna inte behandlas först.
Så TS, lyssna runt om det finns någon som flisar stubbar i närområdet! Eller kanske det finns någon entusiast som bränner tjära, där är tallstubbar eftertraktade!
 
  • Gilla
Skogstrolle och 2 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I övrigt håller jag med dig, men inte just här. Stubbar är inte miljöfarligt avfall. Stubbar går bra att flisa och elda upp, men det är inte så många som tar emot stubbar. Eftersom det sitter fast både jord och sten på dem, går de illa åt krossen om stubbarna inte behandlas först.
Så TS, lyssna runt om det finns någon som flisar stubbar i närområdet! Eller kanske det finns någon entusiast som bränner tjära, där är tallstubbar eftertraktade!
Jajemän det kan jag hålla med om.. om man är vaken... är man inte med.. Så skickar entreprenören iväg det till central...
Blir ju fina pengar det med... Och det var detta jag avsåg..

Men då är det bra att du kom med input (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Strängt taget kan det kosta vad som helst mellan 500 kronor och 50 miljoner kronor.

Det finns inga som helst hinder för att göra det billigt. Hugga ned en del träd själv och lämna kvar en del. Riva upp en del stubbar med traktor och stubbkrok eller med stubbrytare. Stubbar som hamnar under mark och inte kommer under någon byggnad eller väg kan ligga kvar i jorden. Jordytan bara sättnar litet då de ruttnar bort.
Det brukar ofta finnas någon gammal grusgrop eller liknande där man kan dumpa stubbar med markägarens tillåtelse utan att myndigheterna inte vet någonting.
Annars bryter en del skogsbolag upp stubbar som biobränsle till kraftverk.

Ved behöver du själv och stockarna timrar du en rundstockslada av efter gammal modell så har du ett bra vedlider /trädgårdsskjul i stort sett gratis. Riset gör du en stor brasa av eller fyller på i högen då någon skogsägare säljer såkallar "grot" till något bolag.

Det viktiga är att man förstår att en tomt inte behöver vara slät och perfekt med gräsmattor som ser ut som konstgräs.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.