A
Cheesen Cheesen skrev:
För det första så tjänar man inga pengar på att torktumla. men man kanske sparar.
För det andra så förstörs inte energi den omvandlas bara så om man värmer upp rummet med torktumlaren så slipper man den uppärmningskostnaden (I alla fall hos oss så värmer vi huset september-maj så 8-9 månader om året så blir den besparingen mycket mindre.)
Är det någon som sagt emot dig?
 
A
Scouten skrev:
Besparing är större, snarare 1/3 av elkostnaden, för oss som bor i Skåne pratar vi numera sällan om 1kr/kWh, ytan betydligt mer. Fast du har i princip rätt, det är ingen tryckpress för pengar, men jag tycker att man är ganska ignorant om man väljer att göra av med onödigt mycket energi när man väljer torktumlare, eller annan utrustning.

Jag tycker dessutom att det verkar som om värmepumpstorktumlarna torkar på lägre temperaturer än de andra, vilket verkar skonsammare.

Det här gäller visserligen fastighetsmaskiner, men principen blir ungefär samma. [länk]
När det gäller förbrukningen är det inte helt lätt att få en rättvis bild men electrolux redovisar ungefär halva förbrukningen mellan två motsvarande tumlare.
 
Sittställning
electroluxaren skrev:
När det gäller förbrukningen är det inte helt lätt att få en rättvis bild men electrolux redovisar ungefär halva förbrukningen mellan två motsvarande tumlare.
Beror ju på hur mycket man vinklar det ;)
 
För att få lite verkliga siffror. Råd & Röns senaste test utnämner följande värmepumpstumlare till bra köp:
  • Bosch WTX8HKL9SN (ca 9000-11000 kr)
  • Electrolux EW7H428R3 (ca 7000 kr)
  • LG FDRC308N0W9 (ca 6500 kr)

Energiförbrukning (för respektive maskin):
  • Bomull: 1,29 kWh ; 1,36 kWh ; 1,17 kWh
  • Syntet: 0,66 kWh ; 0,78 kWh ; 0,59 kWh

Torktid (tim:min):
  • Bomull: 2:01 ; 2:05 ; 2:55
  • Syntet: 1:15 ; 1:15 ; 1:27

Jämför med en Cylinda TK 5470 kondenstumlare (ca 4000 kr):
Energiförbrukning:
  • Bomull: 2,84 kWh
  • Syntet: 1,59 kWh

Torktid (tim:min):
  • Bomull: 1:31
  • Syntet: 0:55

Det skiljer sig mao ca 1,5 kWh för ett lass bomull och 1 kWh för ett lass syntet till värmepumptumlarens fördel. Det går att hitta andra rimliga kondenstumlare för ca 3500, så jag vill påstå att det skiljer minst 3000 kr i inköpspris till kondenstumlarens fördel. Vid ett pris på 1kr/kWh så krävs det 2000 lass med torkad tvätt för att spara in mellanskillnaden. Vid 4kr/kWh så krävs det 500 lass.

Sen ska man betänka att om man har direktverkande el så sparar man nog inget alls under värmesäsongen. Har man bättre värmekällor så sparar man ju förvisso en del, men inte hela mellanskillnaden. Hänger man sen tvätten ute när det är väder för det så sparar man ju inget då heller.

Huruvida man väljer kondenstumlare eller värmepumpstumlare beror nog mycket på ens livssituation och preferenser. Jag tvättar kanske två maskiner i veckan i snitt, dvs ca 100 lass som ska torkas om året, dvs det tar mig 5 år att spara in mellanskillnaden vid 4 kr/kWh, Vid mer rimliga 1 kr/kWh så tar det mig 20 år att spara in mellanskillnaden. Detta då under antagande att man faktiskt sparar hela skillnaden monetärt, vilket vi väl redan konstaterat att man inte gör. För mig känns det helt enkelt inte relevant att köpa en värmepumpstumlare.
 
electroluxaren skrev:
Skonsammare blir det ju mindre tid kläderna får nöta i trumman, med dubbel tid i vp-varianten blir det sällan skonsammare.

VP teknik i fastigheter är populärt i sin profilering, men de måste sätta in dubbelt av allting för annars hinner inte tvätten bli torr under bokad tid.
Tror också att tiden spelar mest roll för hur skonsamt det är mot kläderna. Inom vissa gränser förstås. Går temperaturen över vad materialet som torkas klarar, så kan säkert det förstöra mer. Vid vilken temperatur torkar olika tumlartyper?
Minns en torktumlare från en tvättstuga jag använde för många år sedan. Den gick ganska ofta så varm att värmesäkringen löste ut. Den aktuella tumlaren var typ gråsvart längst in där värmen kom ifrån. Kändes som att det var pga syntetkläder som typ smällt lite grann och färgat av sig, men det kanske var en övertolkning från min sida.
Nuvarande tumlare i villan är av värmepump typ. Fylls den med underkläder och froté så tar det 3h att torka, vilket inte känns så bra för kläderna egentligen.
 
När jag köpte tumlare senast (2012) så var det flertalet som rekommenderade att INTE köpa värmepumpstumlare för att dom går sönder så snabbt och är dyra att laga.

Vet inte huruvida det stämmer men en av personerna soms a det jobabr med att reparera vitvaror.

I alla fall slutade det med en kondenstumlare, som fortfarande fungerar, peppar peppar.

Och då tvättstuga och garage till skillnad från husets "bodel" är värmt med direktverkande el så värmer den upp tvättstugan på vintern också.
 
A
L Leifur skrev:
För att få lite verkliga siffror. Råd & Röns senaste test utnämner följande värmepumpstumlare till bra köp:
  • Bosch WTX8HKL9SN (ca 9000-11000 kr)
  • Electrolux EW7H428R3 (ca 7000 kr)
  • LG FDRC308N0W9 (ca 6500 kr)

Energiförbrukning (för respektive maskin):
  • Bomull: 1,29 kWh ; 1,36 kWh ; 1,17 kWh
  • Syntet: 0,66 kWh ; 0,78 kWh ; 0,59 kWh

Torktid (tim:min):
  • Bomull: 2:01 ; 2:05 ; 2:55
  • Syntet: 1:15 ; 1:15 ; 1:27

Jämför med en Cylinda TK 5470 kondenstumlare (ca 4000 kr):
Energiförbrukning:
  • Bomull: 2,84 kWh
  • Syntet: 1,59 kWh

Torktid (tim:min):
  • Bomull: 1:31
  • Syntet: 0:55

Det skiljer sig mao ca 1,5 kWh för ett lass bomull och 1 kWh för ett lass syntet till värmepumptumlarens fördel. Det går att hitta andra rimliga kondenstumlare för ca 3500, så jag vill påstå att det skiljer minst 3000 kr i inköpspris till kondenstumlarens fördel. Vid ett pris på 1kr/kWh så krävs det 2000 lass med torkad tvätt för att spara in mellanskillnaden. Vid 4kr/kWh så krävs det 500 lass.

Sen ska man betänka att om man har direktverkande el så sparar man nog inget alls under värmesäsongen. Har man bättre värmekällor så sparar man ju förvisso en del, men inte hela mellanskillnaden. Hänger man sen tvätten ute när det är väder för det så sparar man ju inget då heller.

Huruvida man väljer kondenstumlare eller värmepumpstumlare beror nog mycket på ens livssituation och preferenser. Jag tvättar kanske två maskiner i veckan i snitt, dvs ca 100 lass som ska torkas om året, dvs det tar mig 5 år att spara in mellanskillnaden vid 4 kr/kWh, Vid mer rimliga 1 kr/kWh så tar det mig 20 år att spara in mellanskillnaden. Detta då under antagande att man faktiskt sparar hela skillnaden monetärt, vilket vi väl redan konstaterat att man inte gör. För mig känns det helt enkelt inte relevant att köpa en värmepumpstumlare.
Det är en gammal värdelös myt att övertemperatur exempelvis i tvättstugan är till nytta i resten av huset, på samma sätt som glödlampor vs led inte ger ett bra värmetillskott vintertid.
 
Scouten skrev:
Det är en gammal värdelös myt att övertemperatur exempelvis i tvättstugan är till nytta i resten av huset, på samma sätt som glödlampor vs led inte ger ett bra värmetillskott vintertid.
På vilket sätt är det en myt menar du? Det hela handlar väl om huruvida man på ett vettigt vis kan utnyttja värmen eller inte.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
När jag kör min tumlare i tvättstugan så slipepr elementen värma tvättstugan, så det klart att man utnyttjar värmen.

Vanligen är dessutom dörren ut till garaget öppen så det värmer även där.


Samma sak med glödlampor vs LED; ekvationens er förstås sämre ut på vintern, i synnerhet om man har eluppvärmning.

(Dessutom förkastas ofta hela besparingen av att LED-lampor vanligen är helt jävla VÄRDELÖSA och pajar snabbare än såväl glödtrådslampor som CFL-rörlampor.. piece of SHIT.. )
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Köper man skit, får man skit. Jag har 100% led både hemma och i stugan, en har gått sönder sedan 2014. Energibesparing 46W/ljuskälla (av de vanligaste) egentligen mer, för de är oftast dimrade.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Jag har köpt allt från svindyra osram och philips till billiga anslut och ikea, inget håller så fort som man har lite högre effekt och stängda armaturer.

Sen sparar du faktiskt energi även när du dimmar glödtrådslampor, men inte så mycket på vintern då som sagt.

Men för att komma mer on topic:

Du har fortfarande inte svarat på vad du menar att det skulle vara en myt med uppvärmningen där ?
 
Sittställning
Ojj då måste du ha något fel på din el för hos mig funkar dom år ut och år in 5+ nu
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Du har fortfarande inte svarat på vad du menar att det skulle vara en myt med uppvärmningen där ?
Myt och myt... Givetvis bidrar lampor och maskiner till uppvärmningen, men då det inte sker på optimalt sätt (man vill inte ha värmen enbart i taket t ex) och med ojämn temperatur så är det inte lika effektivt som termostatreglerade element på rätt ställen. Och halva året är ju spillvärmen en ren förlust.
 
Sittställning
Menar ni att en tumlaren med pump inte bidrar alls eller lite bara ?

Jag har noll nytta av en värmare tvättstuga så jag tar gärna den billigare elräkning och lägre belastning på säkringarna.
 
Den bidrar lite, men kanske en fjärdedel så mycket som en kondenstumlare. En annan fördel med värmepumpstumlaren är att den funkar i små utrymmen. Med en kondenstumlare i en liten tvättstuga blir det snabbt 40 grader varmt i rummet och kondenseringen upphör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.