Hej!
Jag går i funderingar kring att köpa en bit skogsmark i syfte att stycka av till en bostadstomt. Området vi kollar på är ca 2000-3000 kvm, är ganska platt och där växer framför allt tall. Området är beläget relativt när en skogsväg.

Är det någon som har erfarenhet av den markberedning det innebär att omvandla skogsmark till tomtmark? Vad skulle det kunna kosta att avverka skogen och markbereda för något trädgårdsliknande? Är det ens rimligt eller bara en utopi?
 
Det dyra är knappast att ta bort tallarna, utan arbetet med vatten, avlopp, el och liknande. Sedan är det inte bara att köpa skog och "göra om" till tomtmark, utan det krävs att kommunen är med på det, fast det har du kanske redan stämt av med dem.
 
Tack för svar! De juridiska bitarna med avstyckning, förhandsbesked, bygglov mm har jag ganska bra koll på. Likaså förutsättningarna och kostnader för att dra fram vatten, fiber, avlopp, el mm.

Det som är den stora osäkerheten i mitt projekt är just markberedningen. Men det kanske inte är en så stor tröskel då?
 
Att ta ner tallarna själv är ju i princip gratis, lejer du någon så räkna med 5000kr för en gubbe/dag

Att ta bort virke och risfrån tomten bör du nog budgetera 10000kr för om du inte kan lösa det själv lokalt. Såga ved/elda ris?

Grävmaskin ska du sannolikt ha till tomten ändå, men säg 10000kr för en dag och minst lika mycket för att bli av med stubbarna om du inte kan använda dem till fyll på egen tomt.
 
Tack för svaret! Vet att det blir svårt att svara på såklart men hur många dagars jobb skulle det kunna handla om? Grovt uppskattat 5-10?
 
A
S Skogstrolle skrev:
Tack för svaret! Vet att det blir svårt att svara på såklart men hur många dagars jobb skulle det kunna handla om? Grovt uppskattat 5-10?
Hur grov är skogen?
 
Oj, det vet jag inte riktigt. Men skulle i alla fall gissa att stammarna är ca 15 cm i diameter om det kan ge dig någon hint.
 
Har du några luftledningar i närheten?
 
A
S Skogstrolle skrev:
Oj, det vet jag inte riktigt. Men skulle i alla fall gissa att stammarna är ca 15 cm i diameter om det kan ge dig någon hint.
ca 20-35 år gamla..beroende på bonitet..
Men det är iallafall en första gallring..
Då är det rätt bra med stam som ska ner...
0.2-0.3 ha ger 500-750 stam ungefär på ytan....
 
Ja det är ju ganska mycket skog som ska ner, eventuellt kanske allt inte behöver ner på en gång i så fall. Vad menar du med ”ger 500-750 stam ungefär på ytan”? Är de en uppskattad kostnad menar du?
 
Du lär väl kunna sälja, eller åtminstone hitta någon som tar ner det gratis, på rot som potentiell ved.
Jag har själv avverkar en mindre tomt en gång gratis för veden.
 
S Skogstrolle skrev:
Ja det är ju ganska mycket skog som ska ner, eventuellt kanske allt inte behöver ner på en gång i så fall. Vad menar du med ”ger 500-750 stam ungefär på ytan”? Är de en uppskattad kostnad menar du?
Nej, antal träd
 
A
S Skogstrolle skrev:
Ja det är ju ganska mycket skog som ska ner, eventuellt kanske allt inte behöver ner på en gång i så fall. Vad menar du med ”ger 500-750 stam ungefär på ytan”? Är de en uppskattad kostnad menar du?
Nä kostnaden är inte jag vid ännu..
Det är ca 2500 stam per ha..
10.000m2.
2000m2 - 3000m2 är 0.2 0.3 ha..
dvs 500 - 750 stam per yta..
250 stam per Ar.

Det blir väldigt dyrt att gräva om till trädgård.... minst en vecka för en grävare..
Så ska det räknas som miljöfarligt avfall. med stubbarna mm...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Befarar att den bli ganska dyrt tyvärr. Superbra input från er i alla fall.
 
A
S Skogstrolle skrev:
Befarar att den bli ganska dyrt tyvärr. Superbra input från er i alla fall.
Det man kan göra är att höra med ett skogsbolag om de har avverkning i närheten..
Då kan de skörda objektet... Och kanske till och med den entreprenören har grävare... Så är det många här som har..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.