Jag var just och köpte denna spikpistol på Claes Ohlson, men fick lite kalla fötter - kommer den räcka för att sätta upp takpanel?
Clas Ohlson - Spikpistol Co/Tech
Köpte T-dyckert 18/50 till.
Har förstått att man spikar i noten, hur ofta ska jag fästa i takreglarna? Bräderna är 4 m (från vägg till nock). Tacksam för tips eller om jag behöver en större picka...
 
Min polare har just spikat takpanel med en sådan pistol. Det funkade inte så bra. där var lite tjur i panelen, och det orkar inte dyckerten hålla emot. Även brädernas egentyngd gjorde att en del dyckertar ville krypa ur. Han fick hjälpa till med skruv på en del ställen där taket började hänga.
Jag vill poängtera att detta är ett vågrätt innertak, det kanske blir skillnad med ett tak som går up mot nock (?)
Sen jag såg vad han drabbades av så skulle jag nog välja att skruva den dan jag gör om mitt tak.
Jag har lånat den av honom i helgen för att spika pärlspont, den går suveränt till det. Jag vill också säga att själva spikningen inte var något problem för honom, problemet är att dyckerten inte orkar hålla fast takpanelen.
 
Kan du spika dolt så slipper man problemet med att plankorna kryper ur om man använder klammer. (Om du nu köpte den som kan ta klammer...)
 
Har för mig att jag har sett kommentarer kring att spika panel i en annan tråd ang spikpistoler på detta forum.

Där var den allmänna meningen att 18 gauge (1,2mm) är för klent för takpanel.
Istället bör man använda 16 eller kanske 15 gauge, vilket jag tror motsvarar 1,8mm dyckert.

Det borde få panelen att sitta.
 
Jag har använt exakt den pickan när jag och farsan spikade upp vårt paneltak. Vårt var också upp till nock och drygt 4 meter.

Det gick perfekt, och de små rackarna (dyckerten alltså) biter bättre än man tror. Vi spikade i varje gles som satt under. Det var lite olika mått på grund av "spottpottor" men det var nog iaf minst cc/60.

Hur bra det går har väl kanske också med tjockleken på panelen att göra. Jag tror vi hade 15 eller 16 mm tjocklek.
 
"Facit":
Skaffade Co/Tech-pickan och nu sitter 50 m2 takpanel uppe.
Inga märken mer än hålen efter dyckerten men så skaffade jag ju också modellen utan klammerstöd efter råd från forumet, tack fö det!
Svärfar erkände att jag fick rätt i att det underlättar med en spikpistol, hade han fått bestämma hade allt spikats för hand... ;-)
 
  • image-upload-24-747880.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.