A
C crazytok skrev:
Har du husförsäkring hos Folksam tror jag du kan använda dig av Anticimex gratis i vissa lägen. Kolla med ditt försäkringsbolag. Kanske kan dom kolla på det och du kan få lite vägledning vad man kan göra och ett pris på det?
Det är ett bra tips. Om en besiktning gjordes och kanske även att ditt försäkringsbolag hade ut någon firma för inspektion.. om inget fanns om mögel på vind kan du kanske få det som ett försäkringsärende.
 
Tack för alla kloka svar,

Ringde mitt försäkringsbolag som är länsförsäkringar. Tyvärr hade dom inte något som jag kunde få hjälp med.
Jag orkar inte fundera mer nu. Har lagt alldeles för mycket energi på det . Ska göra klart dom där luftspaltarna vid takfot. Kanske jag låter något fack vara som det är. Sen får jag se i vinter hur det beter sig. Får gå upp några gånger i månaden och kolla hur fuktigt det är. Husets råspont har ju setat där sen 60talet så borde fixa en vinter till. Som jag har skrivit förut så ser det otroligt fint ut i övriga vinden.
Mvh Tomas
 
Några tipps på termometer med sån där funktion som känner av fukt och temp. Som inte är allt för dyr?
 
R
2 2hjul skrev:
Tack för alla kloka svar,

Ringde mitt försäkringsbolag som är länsförsäkringar. Tyvärr hade dom inte något som jag kunde få hjälp med.
Jag orkar inte fundera mer nu. Har lagt alldeles för mycket energi på det . Ska göra klart dom där luftspaltarna vid takfot. Kanske jag låter något fack vara som det är. Sen får jag se i vinter hur det beter sig. Får gå upp några gånger i månaden och kolla hur fuktigt det är. Husets råspont har ju setat där sen 60talet så borde fixa en vinter till. Som jag har skrivit förut så ser det otroligt fint ut i övriga vinden.
Mvh Tomas
Du skall inte gå upp för mycket i vinter då du kommer att släppa upp varmluft. Investera i en trådlös hygrometer, dvs en basstation som du har på våningen under under och två mätdon eller vad de nu kallas som du har på vinden. För loggbok.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Du skall inte gå upp för mycket i vinter då du kommer att släppa upp varmluft. Investera i en trådlös hygrometer, dvs en basstation som du har på våningen under under och två mätdon eller vad de nu kallas som du har på vinden. För loggbok.
Okej. Ja det är nog en vettig idé. Var sätter jag själva givarna? Mitt uppe på vinden? Finns det någon speciell gräns man ska hålla sig under ?
 
A
2 2hjul skrev:
Okej. Ja det är nog en vettig idé. Var sätter jag själva givarna? Mitt uppe på vinden? Finns det någon speciell gräns man ska hålla sig under ?

Oftast är det värre på norrsidan/norra gaveln men jag föreslår där du har mest mögel.
 
mathiash77 skrev:
Elgato Eve weather

[länk]
Smidigt. Finns det även för Android tro.? Annars har sambon iPhone
 
R
2 2hjul skrev:
Okej. Ja det är nog en vettig idé. Var sätter jag själva givarna? Mitt uppe på vinden? Finns det någon speciell gräns man ska hålla sig under ?
Ja, dock beroende på temp. Mögel växer sämre när det är kallt osv. Ljungby fuktkontroll har nog diagram på sin sida.
Sätt en givare i vardera tak då du har två och där det är dom mörkast och sätt de på samma höjd.
 
F
Du kan också sätta fast en fräsch bräda på ställena som är mögliga som en kontrollbit.
 
  • Gilla
grebgokz och 1 till
  • Laddar…
2 2hjul skrev:
Hej
Som rubriken lyder har jag lite mögel /fuktskador på råsponten på vinden. Det som finns är ner mot väggen och en halvmeter upp ca. Vad kan det tänkas vara? För dålig isolering? Det känns torrt iallafall. Kanske uppkommer på vintern? Tacksam för svar och tipps. Bifogar bild.
Mvh Tomas
Jag lånar trådet och ställer en fråga:
Takbyte på G, besiktningsmannen hittade mögelspår i råspånet. Måste vi byta vi byta allt o lägga nytt spån ev. sanera ytan innan vi lägger på nytt spån? Snickaren tror att det räcker att byta bara för det blev fuktig/läckte.
Brukar man byta hela råspånet.. 60 år gammal. Då blir tak byet dyrare så klart.
 
A Alexiee skrev:
Jag lånar trådet och ställer en fråga:
Takbyte på G, besiktningsmannen hittade mögelspår i råspånet. Måste vi byta vi byta allt o lägga nytt spån ev. sanera ytan innan vi lägger på nytt spån? Snickaren tror att det räcker att byta bara för det blev fuktig/läckte.
Brukar man byta hela råspånet.. 60 år gammal. Då blir tak byet dyrare så klart.
Mögelspår? Gammal råspont kan man nog som regel hitta punkter där det blivit angripet under årens gång. Behöver inte alls vara något alarmerande.

Förstår inte riktigt vad du skriver, vill snickaren enbart byta underlagssponten där det tidigare varit ett läckage?

Mögelpåväxt på en kallvind kan bero på väldigt många saker

Bild? Mögelspår är ett diffust begrepp
 
W Wallawhoa skrev:
Mögelspår? Gammal råspont kan man nog som regel hitta punkter där det blivit angripet under årens gång. Behöver inte alls vara något alarmerande.

Förstår inte riktigt vad du skriver, vill snickaren enbart byta underlagssponten där det tidigare varit ett läckage?

Mögelpåväxt på en kallvind kan bero på väldigt många saker

Bild? Mögelspår är ett diffust begrepp
Japp han bara bytte underlagspånet där det var läckage tidigare, han sa att vi behöver inte byta ut allt, han kan göra det men då priset blir högre. Huset är byggd 1963... funderade att byta ut allt...
 
A Alexiee skrev:
Japp han bara bytte underlagspånet där det var läckage tidigare, han sa att vi behöver inte byta ut allt, han kan göra det men då priset blir högre. Huset är byggd 1963... funderade att byta ut allt...
Okej! Nej är det fräscht i övrigt så är det bara att byta ut det som är dåligt. Små prickar gör inget.
Dock ska du vara observant om du isolerar ytterliggare eller förändrar ventilationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.