Hej
Vi har fått ett läckage på vattenburet värmerör som är ingjutet i betongplattan. Vad är reglerna?
Kan man hacka upp betongen, laga skadan och gjuta igen.
Eller finns det regler som säger annat?
Byggår 71
 
Värme går att skarva.
 
Hur vet ni att det är läcka på ett i golvet ingjutet rör? Symptom? Om röret göts in 1971 och läcker nu år 2021, då är det 50 år gammalt. Om det har rostat hål på ett ställe kan det betyda att röret kan vara rostat så att det är väldigt tunt på hela sin längd och att om något år kommer att rosta hål igen på annat ställe.

Troligen är det frågan om stålrör.
 
A Arnodt skrev:
Hur vet ni att det är läcka på ett i golvet ingjutet rör? Symptom? Om röret göts in 1971 och läcker nu år 2021, då är det 50 år gammalt. Om det har rostat hål på ett ställe kan det betyda att röret kan vara rostat så att det är väldigt tunt på hela sin längd och att om något år kommer att rosta hål igen på annat ställe.
Troligen är det frågan om stålrör.
Jag märker att trycket i expansionskärlet sjunker. 30min så är trycket borta. Jag använde värmekamera och fuktmätare för att lokalisera läckan.
Försäkringsbolaget täcker bara skadan som vattnet orsakat och inte rören/rörjobbet.
Föreslog att de kunde stå för nya rör och dra dessa synligt men där vart det helt nej. Att rören kunde vara rostade i sin helhet tog de ingen notis om alls.
 
Tänk nyinstallation istället för reparation, inrikta dig på att dra ett nytt rör någon annan väg än det gamla. Tänk inte så mycket på var det gamla röret är och vad som är trasigt. Du behöver inte ta bort det gamla, utan bara plugga det i bägge ändar.

Sedan finns det en massa sätt att dra rör på. Ett sätt är att bila in det i betongen, men i det akuta läget är det nog bättre med utanpåliggande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Eriksson4
  • Laddar…
Nä du får nog ta det på renoveringskonton att byta rören för som skrivits så är det en riskkonstruktion om värmerör av järn ligger i platta på mark från 70- talet.
 
  • Gilla
Fredrik Eriksson4
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.