Rickard.
Håller på att tillverka en tröskel mot badrum och eftersom vi valt skjutdörr är det lite special. Jag har kommit på två alternativ men är osäker på vad plattsättaren vill ha och vad som blir bäst och hoppas det finns någon här med lite koll.
Vill inte ha fals som hänger i luften ovanför golvet.

Behöver göra klart övre delen av tröskeln idag så jag har begränsad möjlighet att fråga.

Handritad skiss som visar två alternativ för tröskelkonstruktion vid skjutdörr till badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
Redigerat:
T
Om du är osäker så är det väl bättre att du ringer och frågar plattsättaren hur denne vill ha det.
 
Rickard.
T tank77 skrev:
Om du är osäker så är det väl bättre att du ringer och frågar plattsättaren hur denne vill ha det.
Hade såklart varit bäst med lite framförhållning men nu är det vad det är och jag ska göra klart profilen ikväll. Han är inte knepig så får han bara en normal/bra lösning så får han ihop det utan problem. Jag vet bara inte om falsen som nästan alltid finns på färdiga trösklar är nödvändiga här.
 

Bästa svaret

T
Nej, du behöver inte falsen. Är själv just nu på ett badrum med skjutdörr och där bygger snickaren en egen tröskel med en liten ekbit som stöts mot flytspackelkanten och sticker lite ovanför klinkern.

Så egentligen kan du göra tröskeln efter att plattsättaren har flytspacklat eller till och med efter klinkern är lagd för då vet man höjderna.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Det är bara kanske 160-170cm från tröskeln till golvbrunnen så det kommer behövas ett uppvik på tröskeln så så länge kan jag inte vänta (tror jag) . Det är möjligt att jag egentligen kan vänta tills efter flytspacklingen men jag vågar inte chansa.

Tröskeln är i två delar och det är bara den övre delen som ska göras nu (klyva, 2 varv med radiefräs, hyvla en lätt konvex form på toppen och inpassning mot karmen) då resten av tröskeln är redan på plats under skjutdörren. Höjden har jag tid att ta ner under veckan till exakt rätt när jag vet det.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Rickard.
Tackar ödmjukt för hjälpen. Listen behöver fortfarande tas ner gissningsvis 6-8mm nånting men i övrigt tror jag det bli ett helt okej för ett första försök.

Tröskellist vid en dörröppning som inte är helt justerad och sticker upp lite från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T
Ser fint ut!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.