Hej!
Ett par frågor (från novis) ang vårt bygge av 20kvm lillstuga (3.6*5.2m) :

1) Vad bör man välja:
En limträbalk (66*330) på 5.2 meter, eller
Längsgående takbjälkar med en takstol i mitten som stöd?

2) Om man kör på limträbalk-alternativet, måste man fästa takbjälkarna genom att lägga dem uppe på limträbalken, eller kan man likaväl fästa dem mot balken på dess sida?

3) Kan man lägga innergolvet som råspont istället för golvspånskiva, om man ändå tänkt lägga tytp IKEA klick-parkett på? Borde ju bli billigare?

Mvh
//Staffan
 
I
Du kan mycket väl välja en nockbalk på 5,2 meter och till den (på sidorna) foga takbjälkar så att nockbalken blir minimalt synlig i tak. I så fall ska du använda särskilda balkskor för den uppläggningen. (Om dimensionen är tillräcklig vill jag inte uttala mig om då jag a) inte vet var huset ligger b) inte vet taklutningen c) inte vet vilken kvalitet på L-träet du avser.)

Och visst kan du lägga innergolvet med råspont (med risk för knarr) men varför när det är så mycket lättare att använda golvspånskiva med fals och not utan risk för knarr?
 
1) Dimensionen fick jag fram genom det där gratis dimensioneringprogrammet (huset ligger på västkusten/bohuslän, taklutning typ 15-20 gr, och det är bara takpapp samt 120mm isolering som ska till).

2) Tja jag trodde det skulle vara mycket billigare med råspont, och inte att det riskerade knarra...det var ett bra (mot)argument..

//Staffan
 
Det blir nog inte billigare med råspont. En snabb koll på Byggmax hemsida visar att golvspån kostar 70kr/kvm medan råspont kostar 88.
 
Puffar igen för frågan..finns det något man skulle föredra på en förstorad friggebod som är 3.6m bred o 5.2m lång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.