Vi ska göra om i vår hall och lägga golvvärme. I hallen finns en radiator som ska bort i och med renoveringen.
Jag tänker göra så mycket det går själv, förutom rörmokeriet och elinstallation. Vad är billigast och bäst i mitt fall tror ni? Eldriven golvvärme (då det finns eluttag i närheten och lämna enkelt att göra själv) eller vattenburen golvvärme (då radiatorn ska bort precis där i hallen). Det sista alternativet är det kanske svårare och dyrare att fixa själv då en shunt behövs. Samtidigt kanske det blir billigare i längden med golvvärme som är vattenburen, då övriga kåken värms upp så.
Ställ gärna frågor om jag varit otydlig.
 
AXS
Kommer ta många år att spara in vattenburen.

Om det är några få kvadratmeter skulle jag köra på el. Köp en bra termostat med schema så blir förbrukningen märkbart lägre.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kan du inte koppla på den befintliga golvvärmen?
Det känns ju dumt att installera elgolvvärme 2021 för att värma annat än ett litet badrum.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan du inte koppla på den befintliga golvvärmen?
Det känns ju dumt att installera elgolvvärme 2021 för att värma annat än ett litet badrum.
Finns ingen befintlig golvvärme, bara element.
 
Hur många kvm?
 
Jag plockade bort en liten radiator och lade in golvvärme i badrummet. Kopplat på den befintliga radiatorkretsen med den här: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m5.pdf

Den har en temperaturbegränsare så golvet inte blir 50 grader varmt om det är det som matas ut till radiatorerna. Stor nackdel är den extremt fula termostaten. Den kan du hoppa över om du vill; då blir det ju helt enkelt så varmt det blir, vilket inte borde vara ett stort problem i en hall.

Själv bytte jag ut den mot ett separat ställdon som styrs trådlöst. I praktiken står den 100% öppen 99% av tiden; finns ingen gång jag inte vill ha golvet härligt varmt, och dörren står i stort sett alltid öppen så ”övertemperatur” är knappast ett problem.
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
I badrum skall man ha elvärme i golvet!
Har man vattenburen golvvärme på radiator- slingan så har man iskalla golv mellan Maj-September då värmen är regerad ner.
 
En kombination är förstås bäst. Jag håller med om att golvet är kallt juni–augusti (för oss brukar det vara i alla fall ljummet på morgonen de flesta dagar i maj) men å andra sidan vill man kanske inte ha tillskott av värme i huset då ändå. Man får kombinera med kyla så att man kan ha varmt golv men svalt i rummet :D
 
G gallsbo skrev:
Finns ingen befintlig golvvärme, bara element.
"Samtidigt kanske det blir billigare i längden med golvvärme som är vattenburen, då övriga kåken värms upp så."
Ok, citatet kunde ju ha varit lite tydligare kan man tycka.
 
V Vante skrev:
Hur många kvm?
Ca 6 kvm
 
halper halper skrev:
Jag plockade bort en liten radiator och lade in golvvärme i badrummet. Kopplat på den befintliga radiatorkretsen med den här: [länk]

Den har en temperaturbegränsare så golvet inte blir 50 grader varmt om det är det som matas ut till radiatorerna. Stor nackdel är den extremt fula termostaten. Den kan du hoppa över om du vill; då blir det ju helt enkelt så varmt det blir, vilket inte borde vara ett stort problem i en hall.

Själv bytte jag ut den mot ett separat ställdon som styrs trådlöst. I praktiken står den 100% öppen 99% av tiden; finns ingen gång jag inte vill ha golvet härligt varmt, och dörren står i stort sett alltid öppen så ”övertemperatur” är knappast ett problem.
Kommer du ihåg ungefär vad det kostade, själva temperaturbegränsaren och golvvärmen?
 
L Leif i Skåne skrev:
I badrum skall man ha elvärme i golvet!
Har man vattenburen golvvärme på radiator- slingan så har man iskalla golv mellan Maj-September då värmen är regerad ner.
Man har ju förstås en patron som värmer vattnet under sommarmånaderna..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
halper halper skrev:
Just den verkar ha utgått ([länk]) men en liknande, fast lite större (RTB kallas den) kostar drygt 2000. Sedan lite slang men det kan inte ha varit många hundralappar. Dåliga länkar pga telefon, sorry.
Är den enkel att installera?
 
Den jag har var inte så svår. En slang in och en ut. Det är nog ändå vettigt att anlita en rörmokare för provtryckning av slangen etc, så man har någon annan (och deras försäkring) att skylla på om man måste börja bila upp ett golv i framtiden. Tyckte jag, i alla fall!
 
  • Gilla
gallsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.