Närbild av en genomspikad ångspärr med synlig spik som skapar hål, vilket indikerar tidigare felaktig montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takplattor uppspikade mot en vit innertakskonstruktion med synliga spikhål och en markyta nedanför täckt av sten och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har renoverat loftet, bytt isolering, lagt ny ångspärr och den gamla var ju helt perforerad. Bland annat eftersom man satt takplattor i rummen och spikat dem rätt upp genom ångspärren. Är detta vanligt? Borde man inte tänka på att inte förstöra spärren? Jag kan iofs tänka mig att förre ägaren mest tänkte på att det skulle vara billigt…helt sönderstucken i knäna efter byte av gamla ångspärren. Ska det bli bra behöver jag riva ut alla innertaken. Men hur gör man sen? Limmar?
 
S
S sepani skrev:
[bild] [bild] Har renoverat loftet, bytt isolering, lagt ny ångspärr och den gamla var ju helt perforerad. Bland annat eftersom man satt takplattor i rummen och spikat dem rätt upp genom ångspärren. Är detta vanligt? Borde man inte tänka på att inte förstöra spärren? Jag kan iofs tänka mig att förre ägaren mest tänkte på att det skulle vara billigt…helt sönderstucken i knäna efter byte av gamla ångspärren. Ska det bli bra behöver jag riva ut alla innertaken. Men hur gör man sen? Limmar?
Riv ner undertak och glespanel, plasta, spika glespanel. Spika sedan undertaket med spik som går genom läkten men inte genom plasten.

Eller så låter du det bara vara :)
 
S SueCia skrev:
Riv ner undertak och glespanel, plasta, spika glespanel. Spika sedan undertaket med spik som går genom läkten men inte genom plasten.

Eller så låter du det bara vara :)

Får bara vara…har inte gles utan hel råspont…
 
Rickard.
Ångspärr behöver inte vara 100% tät under tryck och ja det är väldigt vanligt att den är spikad genom, skruvad genom och allmänt monterad dåligt jämfört med vad som
den normala byggahusmedlemmen tror är standard.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
S
Skulle jag lägga upp bild på min ångspärr (70tals hus) skulle nog vissa få svårt att sova :D

"Här ska vi igenom med ett 100rör, bäst att vi gör ett 500mm långt snitt för säkerhets skull!"
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
på 70-talet var det inte så noga med ångspärr det var inte förrän runt skiftet 70-80 det börja bli noga med överlappning och tejpning
 
...i samma veva som isoleringen började bli tjockare...
 
Rickard.
T tergo skrev:
på 70-talet var det inte så noga med ångspärr det var inte förrän runt skiftet 70-80 det börja bli noga med överlappning och tejpning
Överlappningen är noggrannare idag men tejp används fortfarande rätt sporadiskt på vanliga byggen, överlapp som på ett eller annat sätt kläms är det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.