Sittställning
electroluxaren skrev:
Tid är pengar
Och möjlighet att göra annat
Hahaha tror du jag sitter bredvid min torktumlare och väntar på den ska bli klar ?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Hahaha tror du jag sitter bredvid min torktumlare och väntar på den ska bli klar ?
Det beror väl på hur viktig tvätten är? Hur bråttom du har för att få ut trasorna. Hur mycket mer du behöver tumla innan dagen är slut.
 
electroluxaren skrev:
Allt beror på tvättgodset.
En kondenstumlare värmer rummet och bidrar till husets uppvärmning, torkskåp och frånluftstumlare kan oxå höra det beroende på olika lösningar. En värmepumpstumlare bidrar i stort sätt inte med nått i det avseendet och har den kortaste livslängden
Nu var ju detta ett svar på ts fråga om frånluftstumlare och inte skillnaden mellan en vanlig kondenstumlare och värmepumpstumlare. Påstående annars att det kan va hugget som stucket för att de bidrar till husets uppvärmning är ju inte helt fel. Men det gäller bara under värmesäsongen och under förutsättning att värmen hamnar där man vill ha den så man inte tvingas värdra ut värmen för det blir för varmt
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hahaha tror du jag sitter bredvid min torktumlare och väntar på den ska bli klar ?
Fast det är rätt trevligt om torken inte tar längre tid än tvätten när man har flera lass att köra :)
 
Sittställning
electroluxaren skrev:
Det beror väl på hur viktig tvätten är? Hur bråttom du har för att få ut trasorna. Hur mycket mer du behöver tumla innan dagen är slut.
Hahahha så man ska ha en maskin som drar 2-3 gånger så mycket för att torka trasorna fort ibland. Nu argumenterar du för arguments skull... För övrigt matchar vår tumlare med pump tvättmaskinens tid.

L Leifur skrev:
Fast det är rätt trevligt om torken inte tar längre tid än tvätten när man har flera lass att köra :)
Trevligt ja, nödvändigt nej. Tvättar man ordentligt får man ju knappt tumla något ändå.
 
Mycket går att tumla trots alla överkryssade symboler, det är bara en "feg" friskrivning, men hoppa över det med ull.. Däremot kan få justera värme och torrhetsnivå för någon enstaka körning.
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Hahahha så man ska ha en maskin som drar 2-3 gånger så mycket för att torka trasorna fort ibland. Nu argumenterar du för arguments skull... För övrigt matchar vår tumlare med pump tvättmaskinens tid.



Trevligt ja, nödvändigt nej. Tvättar man ordentligt får man ju knappt tumla något ändå.
Nej jag argumenterar för att inte andra skall tro på det dravlet du skriver utan själva aktivt tänka
 
Sittställning
electroluxaren skrev:
Nej jag argumenterar för att inte andra skall tro på det dravlet du skriver utan själva aktivt tänka

Vad är dravel ? Kom med ett riktigt argument istället.

Pumpr mer effektivt, dom få gångerna jag behöver torka något fort har jag radiatorer att hänga det på BOOM ! Problemet löst och jag slipper spendera 2-3 gånger mer el
 
Sittställning
A AndersS skrev:
Mycket går att tumla trots alla överkryssade symboler, det är bara en "feg" friskrivning, men hoppa över det med ull.. Däremot kan få justera värme och torrhetsnivå för någon enstaka körning.
Oooh ja. Kan köra det mesta av mina kläder där men vissa finare kläder blir slapp och konstig av torktumlare speciellt högre temperaturer.

Vi kör avfuktare i ett slutet utrymme och det torkar riktigt bra, i princip vara underkläder och handdukar som tumlas.
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Vad är dravel ? Kom med ett riktigt argument istället.

Pumpr mer effektivt, dom få gångerna jag behöver torka något fort har jag radiatorer att hänga det på BOOM ! Problemet löst och jag slipper spendera 2-3 gånger mer el
så länge det bara är du som tror på detta så funkar det för mig.
Om en konventionell torktumlare tar 1kr för en tvätt och värmepumpsdito 50öre och den körs varje dag så tjänar man 160.- per år dvs break even efter 100-år...
 
A
Sittställning Forlowt skrev:
Oooh ja. Kan köra det mesta av mina kläder där men vissa finare kläder blir slapp och konstig av torktumlare speciellt högre temperaturer.

Vi kör avfuktare i ett slutet utrymme och det torkar riktigt bra, i princip vara underkläder och handdukar som tumlas.
för en gångs skull håller jag med dig
 
Cheesen
electroluxaren skrev:
så länge det bara är du som tror på detta så funkar det för mig.
Om en konventionell torktumlare tar 1kr för en tvätt och värmepumpsdito 50öre och den körs varje dag så tjänar man 160.- per år dvs break even efter 100-år...
För det första så tjänar man inga pengar på att torktumla. men man kanske sparar.
För det andra så förstörs inte energi den omvandlas bara så om man värmer upp rummet med torktumlaren så slipper man den uppärmningskostnaden (I alla fall hos oss så värmer vi huset september-maj så 8-9 månader om året så blir den besparingen mycket mindre.)
 
Sittställning
electroluxaren skrev:
så länge det bara är du som tror på detta så funkar det för mig.
Om en konventionell torktumlare tar 1kr för en tvätt och värmepumpsdito 50öre och den körs varje dag så tjänar man 160.- per år dvs break even efter 100-år...
electroluxaren skrev:
för en gångs skull håller jag med dig

Finns ju iofs fler fördelar med att förbruka mindre el, men dessa flyger långt över huvudet på dig. Om man t.ex kan säkra ner eller slipper säkra upp för att man tänker ett steg längre än i ditt exempel så.. man vill ju inte behöva välja om man ska laga mat eller tvätta så energieffektivisering har ju fler fördelar än just 1kr vs 50öre.

Har du något verklighetsbaserat räkneexempel så är jag mer än öppen för att titta på det.

Kollade precis på mina maskiner, Bosch serie 8. Tumlaren är lite lite snabbare än maskinen på automatisk program.

"För en gång skull".. vi har väl aldrig pratat innan så detta påvisar lite hur negativt inställd du är när du diskuterar, jag tror vi har många gemensamma punkter.
 
A
electroluxaren skrev:
så länge det bara är du som tror på detta så funkar det för mig.
Om en konventionell torktumlare tar 1kr för en tvätt och värmepumpsdito 50öre och den körs varje dag så tjänar man 160.- per år dvs break even efter 100-år...
Besparing är större, snarare 1/3 av elkostnaden, för oss som bor i Skåne pratar vi numera sällan om 1kr/kWh, ytan betydligt mer. Fast du har i princip rätt, det är ingen tryckpress för pengar, men jag tycker att man är ganska ignorant om man väljer att göra av med onödigt mycket energi när man väljer torktumlare, eller annan utrustning.

Jag tycker dessutom att det verkar som om värmepumpstorktumlarna torkar på lägre temperaturer än de andra, vilket verkar skonsammare.

Det här gäller visserligen fastighetsmaskiner, men principen blir ungefär samma. http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:953059/FULLTEXT01.pdf
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
A
Scouten skrev:
Besparing är större, snarare 1/3 av elkostnaden, för oss som bor i Skåne pratar vi numera sällan om 1kr/kWh, ytan betydligt mer. Fast du har i princip rätt, det är ingen tryckpress för pengar, men jag tycker att man är ganska ignorant om man väljer att göra av med onödigt mycket energi när man väljer torktumlare, eller annan utrustning.

Jag tycker dessutom att det verkar som om värmepumpstorktumlarna torkar på lägre temperaturer än de andra, vilket verkar skonsammare.

Det här gäller visserligen fastighetsmaskiner, men principen blir ungefär samma. [länk]
Jag tror inte att jag beräknade effekt åtgången utan bara tog ett exempel, det är ju en viss skillnad om du torkar en full maskin med frotehanddukat eller en stringtrosa.

Skonsammare blir det ju mindre tid kläderna får nöta i trumman, med dubbel tid i vp-varianten blir det sällan skonsammare.

VP teknik i fastigheter är populärt i sin profilering, men de måste sätta in dubbelt av allting för annars hinner inte tvätten bli torr under bokad tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.