Är i renoveringsläge och skall lägga nya innergolv.

Huset är byggt 1976 och har en direktgjuten betongplatta utan isolering. Plattan står på pålar och marken har sjunkit under plattan så att det finns en luftspalt på 10-15cm under hela huset. Idag ligger innergolvet(laminat) direkt på plattan med ett lager papp med svart undersida emellan.
Mina innergolv är kalla, obehagligt kalla på vintern. Jag funderar på om det finns en sneakvariant för att öka komforten, min tanke är att göra enl följande.
- parkett, 14mm
- foam, 3mm
- EPS, 30mm
- Betongplatta

Jag kan inte lägga mera isolering utan att krångla med trösklar etc. Funderade ett tag på golvvärme med det blir dyrt och känns dumt med tanke på att plattan är utan isoleringen.
Det jag inte vet hur jag skall göra är om jag skall lägga in en fuktspärr eller inte. Om vart, över eller under isoleringen?
 
Kan du inte spruta in någon form av isoleringen under heller plattan tror du? Måste väl vara bästa lösningen om det går.
 
A ajn82 skrev:
Kan du inte spruta in någon form av isoleringen under heller plattan tror du? Måste väl vara bästa lösningen om det går.
Har gått i de tankarna, men mycket besvärligare och dyrare. Huset har fungerar anständigt i 45år, vill bara höja komforten för fötterna på enklast möjliga sätt nu när jag ändå lägger nytt innergolv.
 
Har samma problem med mina golv, de är så kalla att fötterna domnar... 8mm laminat utan foam direkt på den oisolerade plattan.
 
Om nu hela plattan är 10-15cm i luften så måste det väl vara superenkelt att isolera under plattan?
 
M Mortsken skrev:
Om nu hela plattan är 10-15cm i luften så måste det väl vara superenkelt att isolera under plattan?
Superenkelt?
Du får gärna beskriva hur det skulle gå till utan att lyfta bort hela huset?

Har lekt med tanken att gräva ut på en långsida och hitta någon som kan blåsa in isolering under huset. Men går bet på att hitta någon som isolerar under grund. Under tak finns det ett dussin på anständigt avstånd.
 
Redigerat:
D Dros skrev:
Har samma problem med mina golv, de är så kalla att fötterna domnar... 8mm laminat utan foam direkt på den oisolerade plattan.
Min lösning blev
- Parkett
- 3mm golvfoam
- ångspärr
- 20mm komfortskiva (xps), dyr som satan!
- Betongplatta, soppad och damsugaren två gånger.

Det har bara gått några dagar med runt nollan där ute. Men jag upplever att det är skillnad, får se hur detkänns när det blir kallt på riktigt.
 
  • Renoverat rum med nytt parkettgolv, väggmålning pågår, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
P Percarlin skrev:
Min lösning blev
- Parkett
- 3mm golvfoam
- ångspärr
- 20mm komfortskiva (xps), dyr som satan!
- Betongplatta, soppad och damsugaren två gånger.

Det har bara gått några dagar med runt nollan där ute. Men jag upplever att det är skillnad, får se hur detkänns när det blir kallt på riktigt.
Du lade alltså XPS skivorna direkt på plattan och sedan ångspärr? Borde inte ångspärren läggas mot plattan och sedan XPS skivorna? Jag har kollat lite på att använda Platon Golv utan mekanisk luftning men jag vet inte. I vårt hus från -74 har det legat plastmatta i större delen av huset samt parkett i vardagsrummet sedan husen byggdes. Dessa golv togs bort av förra ägaren för 12 år sedan och enligt honom har det inte varit några fuktrelaterade problem med golven tidigare. Du får väldigt gärna ge en utvärdering sedan!
 
Det fanns 100 olika åsikter om vad som är rätt eller fel. Jag valde det jag gjorde av några anledningar.
- Original väldigt likt ditt hus (är vi grannar?), plastmatta direkt på betong i hela huset. Vardagsrummet har sedan 20år tillbaka laminat på betong med en lumuppapp under. Inga kända problem med fukt.
Med plastfilm direkt på betong och isolering ovanför finns set risk med kondens mot plastfilmen då plattan och fuktspärren blir "kall".
Med fuktspärren ovanför isoleringen blir risken för kondens mindre eftersom den håller ungefär samma temp som rummet.
Isoleringen är endast 20mm, stor sannolikhet att fuktspärren är onödig, det har gått bra i 20 år utan fuktspärr i vardagsrummet.
Garantin på golvet (20år), gäller bara med fuktspärr.

Att återrapportera utfallet är osannolikt, eventuella problem kommer inte att upptäcka förrns om många år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.