Funderar på om jag ska börja elda lite hemma.

Men den murade skorstenen har inte haft besök av sotare på många år...

Om jag själv vill göra en inspektion av skorstenen innan jag tar dit sotaren, vad och hur går jag tillväga?

Sist den användes så brändes det nog olja.

Antar att sotaren kommer dels provtrycka och inspektera kanalen?
Sen tillkommer väl brandskyddet i pannrummet, vad gäller där?

Lika bra att göra allt så bra det går innan dom kommer.
 
nino nino skrev:
Funderar på om jag ska börja elda lite hemma.

Men den murade skorstenen har inte haft besök av sotare på många år...

Om jag själv vill göra en inspektion av skorstenen innan jag tar dit sotaren, vad och hur går jag tillväga?

Sist den användes så brändes det nog olja.

Antar att sotaren kommer dels provtrycka och inspektera kanalen?
Sen tillkommer väl brandskyddet i pannrummet, vad gäller där?

Lika bra att göra allt så bra det går innan dom kommer.
När det gäller brandskyddskontroller så brukar jag jobba lite som med en gammal bil. Besiktiga och se vad som behöver åtgärdas. Annars blir det lätt att man lägger mycket energi på fel saker. Se bara till att grunden finns såsom taksteg och glidskydd på taket och att det givetvis inte finns andra uppenbara fel och brister.
Har det varit ren oljeeldning eller olja/ved?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
När det gäller brandskyddskontroller så brukar jag jobba lite som med en gammal bil. Besiktiga och se vad som behöver åtgärdas. Annars blir det lätt att man lägger mycket energi på fel saker. Se bara till att grunden finns såsom taksteg och glidskydd på taket och att det givetvis inte finns andra uppenbara fel och brister.
Har det varit ren oljeeldning eller olja/ved?
Bara olja

Är bara en stege upp på taket, där uppe finns inget så där blir det nog nedslag.

Ska det vara tomt i pannrummet, alltså ingen förvaring av div prylar? :rolleyes::)

Dörren till pannrummet är idag en vanlig innerdörr
 
Glidskyddet ska sitta i takfoten där man ställer upp stegen. Vissa sotningsdistrikt kräver livlinefäste uppe vid skorstenen också.
Vad ska du elda med, ved i gamla oljepannor brukar inte vara någon höjdare.
Pannrummet bör ju inte vara något förråd hur som och vad det gäller dörren så är det lite beroende på hur rummet benämns på planritningen om jag förstått rätt.
Men fixa det mest uppenbara och gör en brandskyddskontroll, kontrollanterna här brukar vara kunniga så det är bara o fråga om de har några anmärkningar.
Det viktigaste är väl egentligen att förstå att de kollar vår egen säkerhet inte för att jävlas.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok det är fast stege upp på taket sen finns det en takstege.


Nej det ska ju inte vara det men det är ju lätt hänt att det blir det, speciellt när det inte har använts...
 
Jag skulle börja med att få dit taksäkerhet så sotaren kommer upp och kan kolla, sen städa ur pannrummet.

Sen är det bara att få dit dom för en koll så att du har ett protokoll på vad som skall åtgärdas.

Om du ska till att byta panna så säg det till sotaren så kommer han garanterat säga vad du behöver göra för att få det godkänt med den nya installationen.

Vart själv positivt överraskad av sotarna som kom och besiktigade våran nya bastu, tog kontakt med dom redan i byggstart för att få lite råd gällande taksäkerhet och fick mycket bra råd av dom helt gratis.

Så börja ett samtal till kommunens utsedda entreprenör
 
Kan man få dit dom på en koll, alltså inte en regelrätt kontroll, utan bara få dit dom så dom säger vad som ska ordnas innan den "skarpa" görs?
Det är kanske också olika från kommuner.

Ja pannrum är ju lätt ordnat, lika taksäkerhet.

Största orosmomentet är ju pipan...
Kan man kolla den själv? Sota och stoppa ner en mobil som filmar?
 
Osäkert, om dom kan göra ett inofficiellt besök för att ge råd.

Men gällande pipan så kan du ju absolut viska ur den och lysa ner för att se hur fogar och tegel ser ut. Ser det bra ut uppifrån bör det se bra ut längre ner där det är skyddat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Osäkert, om dom kan göra ett inofficiellt besök för att ge råd.

Men gällande pipan så kan du ju absolut viska ur den och lysa ner för att se hur fogar och tegel ser ut. Ser det bra ut uppifrån bör det se bra ut längre ner där det är skyddat.
Är ju lite höjdrädd så få se om jag törs ge mig upp på taket :D, kanske får vänta till sommaren eller om det finns fallskyddsgrejer jag kan låna på jobbet...
 
A
nino nino skrev:
Är ju lite höjdrädd så få se om jag törs ge mig upp på taket :D, kanske får vänta till sommaren eller om det finns fallskyddsgrejer jag kan låna på jobbet...
elda med aspved, så blir det bra rent.
En sotning kan de svänga förbi och göra.
Så ber du om en kontroll framöver.
 
Maskintok skrev:
elda med aspved, så blir det bra rent.
En sotning kan de svänga förbi och göra.
Så ber du om en kontroll framöver.
Men det har inte eldats på väldigt länge, då är det väl eldningsförbud?
 
A
nino nino skrev:
Men det har inte eldats på väldigt länge, då är det väl eldningsförbud?
inte nödvändigtvis.
min kommun tillåter eldning om man bokar sotare och kontroll.
Då ska det vara lugnt.. Sedan så gör ju sotaren samma jobb som du... Men du får betala för det.. Så viska och aska ur är samma sak.
Har du gått kursen så får du ju göra detta själv och slipper då sotaren, då är det bara kontrollen som behövs...

Det blir en liten gråzon men jag vet då ingen som fått stora problem med att ha eldat..
När gjordes kontrollen sist och fanns anmärkningar?
Annars så har ju inte skorstenen blivit så mycket sämre än då...
 
Maskintok skrev:
inte nödvändigtvis.
min kommun tillåter eldning om man bokar sotare och kontroll.
Då ska det vara lugnt.. Sedan så gör ju sotaren samma jobb som du... Men du får betala för det.. Så viska och aska ur är samma sak.
Har du gått kursen så får du ju göra detta själv och slipper då sotaren, då är det bara kontrollen som behövs...

Det blir en liten gråzon men jag vet då ingen som fått stora problem med att ha eldat..
När gjordes kontrollen sist och fanns anmärkningar?
Annars så har ju inte skorstenen blivit så mycket sämre än då...
Och jag vet folk som eldat ner huset på grund av att de eldat i en dålig och obesiktigad skorsten. Så jag skulle hellre betala för kontrollen två gånger än att chansa.
 
A
P PatrikJo skrev:
Och jag vet folk som eldat ner huset på grund av att de eldat i en dålig och obesiktigad skorsten. Så jag skulle hellre betala för kontrollen två gånger än att chansa.
Jajemän.
Så är det och kan vara.
 
Köp rökpatroner och stoppa ner i pipan och tryck ner en kudde.
Så ser du om du har några stora läckage.
Har pipan mest sett rök från oljeeldning så brukar de vad jag vet vara i bättre skick.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.