Ska installera en luft/vatten-värmepump och har lite problem med utedelen. Bor i radhus och den enda plats där utedelen kan stå är på en asfalterad gångväg längs med husen, nära entrén. Tråkigt utseendemässigt men det får vi leva med. Men ett problem är att kondensvattnet kommer ge ishalka precis där man går fram och tillbaka, både vi och grannar. Finns inte möjlighet att leda bort det och kan inte gräva ner dränering heller pga är allmänning.

En firma rekommenderar att dra in kondensvattnet i huset och ner i golvbrunn i badrummet, som råkar ligga precis på andra sidan väggen, med ok fall. En annan firma säger att det visserligen går att göra så men att det innebär för stora risker för fuktskador att dra in vatten genom väggen. De föreslår att man istället bara samlar vattnet i ett tråg och tömmer för hand med jämna mellanrum. Och accepterar halka om man inte hinner tömma. Eventuellt eluppvärmt tråg.

Någon som har andra idéer eller förslag på hur man ska se på risken?
 
Mina svärföräldrar har luftvärmepump och dom har bara en "tunna" som står under och samlar upp kondensvattnet för annars rinner det över en gång som dom har. Dom tömmer inte den särskilt ofta. Och på vintern så fryser det till is men när det är dax att tömma så tar dom bara in tunnan att tina lite tills isen släpper från tunnan å slänger sen ut skiten i skogen. Känns lite överkurs att dra in kondensvattnet i huset.
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
Vår luftvattenpump kan producera mängder med vatten, kanske 20 liter om dan eller så. Att tömma det manuellt skulle vara en ren mardröm.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Finns det inget stuprör i närheten anslutet till dagvattnet ??
Kompisen drog ett isolerat rör med värmekabel till dagvattenanslutningen.
 
S
Vad är risken för fuktskador om du leder in det? Jag tycker det låter som en överlägsen lösning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad är risken för fuktskador om du leder in det? Jag tycker det låter som en överlägsen lösning.
Ja, jag tycker ju det vore absolut bäst. Men är att en firma och även en annan som jag tycker verkar kunnig säger att om något går fel så kan det bli vatten i väggen. Osäker på exakt hur det skulle ske eller om det mer handlar om principen att inte hålla på att dra in vatten i hus annat än det som är standard VVS.
 
Isakare Isakare skrev:
Finns det inget stuprör i närheten anslutet till dagvattnet ??
Kompisen drog ett isolerat rör med värmekabel till dagvattenanslutningen.
Tyvärr inte. Sluttande tak så allt rinner åt andra sidan husen.
 
J JockeHX skrev:
Vår luftvattenpump kan producera mängder med vatten, kanske 20 liter om dan eller så. Att tömma det manuellt skulle vara en ren mardröm.
Jobbigt. Precis det jag hade önskat inte få höra men ville veta.
 
richardtenggren
Vi hade kondensvattnet indraget till pannrummet tidigare, det rann ut i golvbrunnen, en lösning från tidigare ägare. Det satt såklart även en värmekabel i röret och grunden är ju murad så risken var väl rätt liten för vår del.
Dragningen bestod av kopparröd och opressade presskopplingar :p
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.