har en bergvärmepump nibe fighter 1215 . som känns att nåt inte är 100%. får inte upp värmen i huset som jag vill. manualen ger inte speciellt mycket . Jag jobbar i vattenbranchen men inte med värmepumpar. mitt problem är att tillsatsvärmen (elpatron går i) tidigt . Tror mej veta att det som styr pumpen /kompressorn är temperaturen på retur till pump från element. ska man sjustera på cirkulationspump eller på temperaturvredet? har nu vridit upp på +2 och då jobbar elpatron mycket. returen verkar hög57(52). Är det nån här som vet hur man justerar in allt optimalt?
 
Om returtemperaturen är 57 °C låter det högt. 1215 kanske inte klarar det med kompressorn utan det blir bara el-patron istället? Värmepumpar kan inte jobba med höga temperaturer och verkningsgraden minskar med temperaturen. Man ska helst ha stora kraftiga radiatorer eller golvvärme.
 
värmepumpen styr inte på returtempen, den styr på gradminuter.
Du justerar in den optimalt genom att se till att ha fritt flöde i alla radiatorer, ta bort eller maxa alla termostater, och justera värmen på kurvan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.