Hej allihopa!

Vi ska flytta in i ett hus om några veckor där det inom samfälligheten finns en gemensamhetsanläggning, och om jag förstått det hela rätt har vi separata inkommande kall- och varmvattenledningar.

(Bild från säljaren nedan)

VVS-installation med separata inkommande kall- och varmvattenledningar med röda ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade tänkt installera vattenfelsbrytare i fastigheten efter att vi fått tillträde till huset och funderar lite på hur denna setup blir. I "vanliga" fall tolkar jag det som att man helt enkelt bara sätter vattensfelsbrytaren på inkommande (kall)vatten och så är saken klar.

Hur kan vi lösa det i detta fall?

Om jag förstår informationen på nätet rätt så vill varken Grohe eller Vatette hålla till på varmvattenröret, vilket skulle innebära att vi "enbart" har vattenfelsbrytare på halva anläggningen?

Tacksam för lotsning i denna djungel. :)
 
Redigerat:
E
Kolla på LK WSS, som åtminstone i sina installationsanvisningar har med anvisningar för inkoppling av motorventiler även på varmvattenrör
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Kolla på LK WSS, som åtminstone i sina installationsanvisningar har med anvisningar för inkoppling av motorventiler även på varmvattenrör
Mycket bra tips, tack! Här ska det läsas PDFer ikväll.
 
Återkoppling: Leakomatic m4i verkar klara biffen om man har två uppsättningar och korskopplar dessa med aux in/ut.
 
karllindmark karllindmark skrev:
Återkoppling: Leakomatic m4i verkar klara biffen om man har två uppsättningar och korskopplar dessa med aux in/ut.
Hej, jag undrar om du köpte dessa och om du blev nöjd? Jag är i samma situation med radhus och ingående varm och kallvatten.
 
M mrgert skrev:
Hej, jag undrar om du köpte dessa och om du blev nöjd? Jag är i samma situation med radhus och ingående varm och kallvatten.
Hej! Jag är rätt nöjd faktiskt. De två gånger den larmat pga "konstant flöde" så har det exempelvis varit någon som inte stängt av en kran ordentligt och det droppat minimalt.

Mjukvaran på enheten såväl som i telefonen är inte deras starka sida (maxlängd på wifilösenord bestäms märkligt nog utifrån kontrollskärmens bredd), men det kan jag i slutändan leva med.
 
karllindmark karllindmark skrev:
Hej! Jag är rätt nöjd faktiskt. De två gånger den larmat pga "konstant flöde" så har det exempelvis varit någon som inte stängt av en kran ordentligt och det droppat minimalt.

Mjukvaran på enheten såväl som i telefonen är inte deras starka sida (maxlängd på wifilösenord bestäms märkligt nog utifrån kontrollskärmens bredd), men det kan jag i slutändan leva med.
Härligt, så du köpte alltså två st leakomatic och kopplade ihop dessa? De är gjorda för att kunna användas så? Är gränssnittet som att man har en eller måste man hantera det som att man har två lås hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.