Behöver hjälp med felsökning.
Har en oljepanna som fungerat utan problem tidigare. Har sedan inte kört olja på drygt 1 år. Nu har jag fyllt på olja och körde igång den. Men något har hänt sen den kördes innan, för nu stänger brännaren av sig och en röd lampa tänds vid en återställningsknapp. Den går max ett dygn, oftast några timmar innan den stänger av igen.

Brännaren är en Riello Gulliver RG1RK 362t1.

Har kollat en manual och följande fel kan det vara enligt den.

Skärmklipp av avsnittet 'FELSÖKNING OCH TIPS' i en användarmanual för Riello Gulliver RG1RK brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel, vad som brukar vara fel. Vad jag kan testa mig fram till själv? Har rengjort fotosensorn men blev ingen skillnad.
 
Fotosensor,munstycke,filter och tändelektroder.Kolla även termostaten kanske stänger vid övertemp för att drift termostat inte funkar.
 
S sagan1 skrev:
Fotosensor,munstycke,filter och tändelektroder.Kolla även termostaten kanske stänger vid övertemp för att drift termostat inte funkar.
Filmade hur den låter. Märker nu att den inte ens tänder vad det verkar...
 
Inlägg #2 sammanfattar.
Det som kan vara en ledtråd är om den stannar under drift eller tändmissar?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Inlägg #2 sammanfattar.
Det som kan vara en ledtråd är om den stannar under drift eller tändmissar?
Absolut. Men vill gärna få lite mer hjälp om det går vad det kan vara. Så jag slipper försöka köpa nya delar till allt. Ska bara köra den här vintern innan jag ska byta till bergvärme så vill inte behöva köpa massa nytt som inte behövs.

Känns lite som att den försöker tända men inte lyckas. När den lyckas så kan den bränna ett tag. Upp till ett dygn. Nu när jag testade när jag filmade verkar det som att den aldrig tände utan försökte bara ett gäng gånger.

Så ledtråden är nog att när den väl går så går den. När den sedan ska tända igen så är det då den kan strula. Är det troligtvis tändelektroder då tro? Eller är det andra saker som kan göra att den beter sig så?
 
E emde skrev:
Absolut. Men vill gärna få lite mer hjälp om det går vad det kan vara. Så jag slipper försöka köpa nya delar till allt. Ska bara köra den här vintern innan jag ska byta till bergvärme så vill inte behöva köpa massa nytt som inte behövs.

Känns lite som att den försöker tända men inte lyckas. När den lyckas så kan den bränna ett tag. Upp till ett dygn. Nu när jag testade när jag filmade verkar det som att den aldrig tände utan försökte bara ett gäng gånger.

Så ledtråden är nog att när den väl går så går den. När den sedan ska tända igen så är det då den kan strula. Är det troligtvis tändelektroder då tro? Eller är det andra saker som kan göra att den beter sig så?
Prova byt munstycke Danfoss 0,50/60S men försäkerhetsskull kolla om den samma munstycke storlek annars beronde på hur hus storlek och panneffekt. CTC 265 kan köra 0,50, 0,55 eller 0,60 us gallon munstycke.
 
G Gaston11 skrev:
Prova byt munstycke Danfoss 0,50/60S men försäkerhetsskull kolla om den samma munstycke storlek annars beronde på hur hus storlek och panneffekt. CTC 265 kan köra 0,50, 0,55 eller 0,60 us gallon munstycke.
Var sitter munstycket?
Huset är 82 kvm plus lika stor källare.
Bifogar bilder på märkningar på pannan.

Etikett på en CTC panna med tekniska specifikationer och märkningar, placerad i ett hus med källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på panna med tekniska specifikationer från AB CTC Ljungby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E emde skrev:
Var sitter munstycket?
Huset är 82 kvm plus lika stor källare.
Bifogar bilder på märkningar på pannan.

[bild] [bild]
http://www.milton.se/gfx/brugerupload/documents/RG1RK Instruktion.pdf
Sidan 7, Fig 10 och siffra 6 sitter munstycke. Kanske du kan serva. Jag hade haft förut service på oljebrännare inom Stockholm och Uppsala.
 
G Gaston11 skrev:
[länk] Instruktion.pdf
Sidan 7, Fig 10 och siffra 6 sitter munstycke. Kanske du kan serva. Jag hade haft förut service på oljebrännare inom Stockholm och Uppsala.
Testar att byta. Kostade ju inte så mycket.
Elektroderna verkar ju sitta på samma ställe, vilken modell är det? I fall de inte är så dyra kan jag ju byta även de samtidigt.
 
E emde skrev:
Testar att byta. Kostade ju inte så mycket.
Elektroderna verkar ju sitta på samma ställe, vilken modell är det? I fall de inte är så dyra kan jag ju byta även de samtidigt.
När du ta ut från brännarfläns se sidan 4, Fig 3 och skruva bort mutter för att dra ut bakåt från fläns där ser du brännarrör. Starta brännare förventilationstid 12 sekunder innan öppnar magnetventil från oljepump och se brännarör vid bromsskiva där ser tändelektroder om gnistan finns efter håll dig inte nära ansikte när den tänder.
Finns billig att köpa oljemunstycke hos Rinkaby rör AB på nätet: https://www.rinkabyror.se/artikel/oljemunstycke-0-50x60-s/
 
Redigerat:
Har nu testat bytt munstycke utan resultat. Beter sig på samma sätt.
Vad är nästa steg att testa?
 
Testa att köra brännaren utanför pannan dvs utomhus. Då ser du om allt finns som behövs för att den ska starta:
Oljedimma.
Tändgnista.
Fläkten går osv.

Om den funkar bra utanför pannan så är det pannans förbränningsrum som ej är gynnsamt. Tex att nått spjäll är stängt eller motsvarande
 
E emde skrev:
Har nu testat bytt munstycke utan resultat. Beter sig på samma sätt.
Vad är nästa steg att testa?
Kontrollera tändgnistan, rengör oljefilter mellan oljetank och pumpen, oljepumpfilter, kontrollera att öppna skruven på sidan 5, Fig 5, nummer 7 kommer olje fram efter förventilationstid 12 sek, kontrollera magnetspolen för att testa med exempel: https://www.hydraspecma.com/store/se/sv/find/item/MT702

Lycka till.
 
E EyEr0n skrev:
Testa att köra brännaren utanför pannan dvs utomhus. Då ser du om allt finns som behövs för att den ska starta:
Oljedimma.
Tändgnista.
Fläkten går osv.

Om den funkar bra utanför pannan så är det pannans förbränningsrum som ej är gynnsamt. Tex att nått spjäll är stängt eller motsvarande
Det låter krångligt har verkligen inte bra koll på brännare. Men fläkten verkar ju gå. Jag ser genom ett litet runt "fönster" att det blir ljust i några sekunder. Sen poffar det till lite i luckan nere till vänster på pannan när det blir mörkt igen. Jag har inte stängt något spjäll, det har ju fungerat tidigare, även nu när jag drog igång det efter ett års uppehåll så gick den ju nästan ett dygn så hade något spjäll varit stängt hade den väl inte kunnat gå så länge?
 
Om den brinner lågan ok då kan vara svagt ljus fotocell då stannar brännare för att oljan sprutar väldigt trögt då därför oljefilter bör rengöra tills testa igen och kör om den stannar igen troligen att vara fotocell var dåligt då byt enhet komplett relä, tills säker 100% felfri drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.