Vad fyller den röda justerskruven för funktion?

Håller på och stökar då jag har en slinga som trots att den är luftad, injusterad rätt enl uponors dokument.
nu vill jag veta vad som är vad gällande golvvärmen ;)
 
  • Mässingsfördelare för golvvärme med en röd justerskruv och svarta kablar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto på lite längre håll så allt syns är bra, nu syns bara delar av det.
 
Sorry, för mig var det självklart vart den sitter. Men så sliter jag mina sista grå strån på huvudet också! här kommer en bättre helhetsbild.
 
  • Rörkopplingar och ventiler för golvvärme i ett förrådsutrymme, synliga fördelare och blandningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något som kommit nu. har inte sett en sådan röd ratt förut, går den att vrida så är det nog en blandningsventil för att hålla en viss temp på GV. den vita som hänger i luften är en maxtermostat för att GV inte ska få högre temp än ca 42 C . En slinga som inte blir varm då, inte piggen som kärvar , 2 don borttagna ,med piggen uppe som den ska, fullt flöde i slingan, är det någon av dom inte fungerar
 
Den är 10 år gammal ;) jag misstänker att det är någon justering för utblandning av retur / tillopp.

Japp, sista slingan som inte blir varm. Piggen fjädrar som den ska, justeringen är fullt öppen nu, Är luftad tidigare idag. Blir varm på framledningen men inte varmt på golvet.
Lätt konfunderad ;)
 
Luft Luft i slingan tunna rör och andra öppna då går vattnet lättaste vägen, prova att sätta ner tempen på alla andra slingor, alla don ska vara på utom den som är kall. Sätt upp farten till max på pumpen. Har du tur så åker ev luft ur när trycket (flödet ) ökar på den slingan, kan ta ett tag, men bara vänta kanske 1 timma. huset blir inte kallt på 1 timma.
 
Under den högra plasthylsan ska du normalt ha en justering av bypass. Om alla andra slingor funkar som de ska hade jag nog börjat med att strypa bypassen en aning
 
M myrstack skrev:
Under den högra plasthylsan ska du normalt ha en justering av bypass. Om alla andra slingor funkar som de ska hade jag nog börjat med att strypa bypassen en aning
Bommade den baypassen, bakom hängande don. till TS se hur den står nu och stäng den, öppen så går flödet nästan bara runt i kretsen av fördelningsrören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.