Bild av ett garagetak med en utomhusdel av en värmepump monterad på fasaden, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälke med tecken på fuktskador och mögel vid tak i garage, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätak med fuktskada nära takbalk och tegelvägg, synlig vattenskada och mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt garagetak har varit risigt på sina ställen ett tag och nu har jag renoverat loftet på huset, gått lite mer på det och det var nog spiken i kistan…fast det verkar vara mest en del av det som är dålig…nu funderar jag på om jag kan laga bara där trasigt och vad isåfall använda? Bör jag byta råsponten (på vissa ställen)? Kanske presenning o laga till våren? Tips?
 
Ser ut som att det är en del sprickor i pappen och med tanke på hur det rinner in vatten så är det kanske läge att göra om hela taket. Genomföringen för elkabeln ser inte helt optimal ut heller. Om du kan se vart det är skador går det kanske att göra en tillfällig lagning (kan dock vara svårt att se vart alla skador finns) för att klara vintern men att du börjar planera för ett större ingrepp när vädret tillåtet till våren.

Hur känns råsponten om du trycker med en kniv på undersidan, är den mjuk?
 
Rickard.
Du behöver ny papp på hela taket och lösa elkabel på ett bättre sätt. Finns svanhalsar om den absolut måste gå genom taket men det bör den inte måsta tycker jag.

Lägga om tak går bra genom hela skånska vintern så har du möjlighet så är det väl bäst att bara börja ringa runt och jaga offerter och referenser.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver ny papp på hela taket och lösa elkabel på ett bättre sätt. Finns svanhalsar om den absolut måste gå genom taket men det bör den inte måsta tycker jag.

Lägga om tak går bra genom hela skånska vintern så har du möjlighet så är det väl bäst att bara börja ringa runt och jaga offerter och referenser.
ja det är nog lika bra. Ser att jag har genomslag på många ställen. Lägger jag ovanpå eller river först bor gamla? Elkabeln ville jag inte ha ”inomhus” därav att den sitter genom råsponten. Det går nog dock att få tätt
 
Rickard.
Ditt tak lutar för lite för "gör det själv" lösningar och prisvärdast i längden är att ta hem takläggare som svetsar på ett nytt lager och då tycker jag det är lika bra att lösa elkabeln på ett seriöst sätt som motsvarar resten av taket.

Jag tycker riva är onödigt om inte råsponten är väldigt dålig(läs rutten).
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
Råsponten känns faktiskt ganska ok, så kanske räcker att den torkar ut
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ditt tak lutar för lite för "gör det själv" lösningar och prisvärdast i längden är att ta hem takläggare som svetsar på ett nytt lager och då tycker jag det är lika bra att lösa elkabeln på ett seriöst sätt som motsvarar resten av taket.

Jag tycker riva är onödigt om inte råsponten är väldigt dålig(läs rutten).
Ja, jag vill dock inte lägga mer än nödvändigt med jobb och pengar på min gamla ombyggda carport, då det lutar åt att riva skiten och bygga nytt....dock ser jag att jag måste göra något akut, om inte minst för att rädda verktyg, bil mm som jag förvarar i garaget....Så är inne på att göra något själv och "minsta möjliga"....
 
S sepani skrev:
[bild] [bild] [bild] Mitt garagetak har varit risigt på sina ställen ett tag och nu har jag renoverat loftet på huset, gått lite mer på det och det var nog spiken i kistan…fast det verkar vara mest en del av det som är dålig…nu funderar jag på om jag kan laga bara där trasigt och vad isåfall använda? Bör jag byta råsponten (på vissa ställen)? Kanske presenning o laga till våren? Tips?
Vem drar en elkabel rakt genom taket?
Självklart blir det problem. Bara byt papp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
S sepani skrev:
Ja, jag vill dock inte lägga mer än nödvändigt med jobb och pengar på min gamla ombyggda carport, då det lutar åt att riva skiten och bygga nytt....dock ser jag att jag måste göra något akut, om inte minst för att rädda verktyg, bil mm som jag förvarar i garaget....Så är inne på att göra något själv och "minsta möjliga"....

Vad har du för takavvattning?

Har du en vanlig hängrännan kan du prova men är det en inbyggd variant kan du nog glömma det. 10 000kr och inte lösa något måste ju vara värre än det dubbla och få ett bra tak ;)

En rejäl pvc-pressening (typ hallbyggarna) och bortskänkes markplattor kanske är en rimlig lösning om du ändå funderar på att riva.
 
Är inbyggt stuprör….och lutningen dit är såklart värdelös…lutar snarare åt alla andra håll…
 
Rickard.
S sepani skrev:
Är inbyggt stuprör….och lutningen dit är såklart värdelös…lutar snarare åt alla andra håll…
Såg så ut på bilderna, det är ett totalt slöseri med pengar att försöka ordna själv med självtäck.

Läcker det inte där det står kvar vatten kan du ge det ett försök med valfri metod t ex https://gds.se/tak/takpapp/takpapp-saa-lappar-du-haalet-i-takpappen. Ännu bättre om du lyckas få tag i någon seriös som är beredd att laga det dom/du hittar mot en budget som du bestämt. På t ex 4 timmar så hinner man en hel del och med lite tur kan man lösa problemet för ett eller två år till ;)
 
Takavvattningen är en snållösning. Rätt meningslöst att kosta på ett nytt tätskikt utan att först rikta om taket så att det faller bort från huset.
 
Rickard.
J justusandersson skrev:
Takavvattningen är en snållösning. Rätt meningslöst att kosta på ett nytt tätskikt utan att först rikta om taket så att det faller bort från huset.
Invändig avvattning görs väl inte för att spara pengar på små garagetak utan det är för utseendets skull även fast man kan tycka vad man vill om det.

Jag håller inte alls med om att det är meningslöst att lägga på ett nytt tätskikt för om det görs rätt får villan ett tätt tak i 35-40år till även fast avrinningen inte är perfekt.
 
Med snållösning syftade jag inte på den invändiga avvattningen, det är självklart en rent estetisk fråga. Jag tänkte på det idiotiska i att lägga stupröret intill husfasaden för att spara lite dräneringsrör. Takfall ska vara bort från en husfasad.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
J justusandersson skrev:
Med snållösning syftade jag inte på den invändiga avvattningen, det är självklart en rent estetisk fråga. Jag tänkte på det idiotiska i att lägga stupröret intill husfasaden för att spara lite dräneringsrör. Takfall ska vara bort från en husfasad.
Du är mer skarpögd än mig, håller helt med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.