Nyfiken fråga, brukar parkett vara såhär tjock?
Säker 5cm nivåskillnad i alla rum där denna parketten är lagd, vardagsrummet som är det enda med annan typ såldes ”lägre”. trösklarna är enorma dessutom..

Känns ju lagom kul att slita upp och lägga nytt när dessutom dörrfoder är kapade och platsbyggda garderober finns
 
  • En markant nivåskillnad mellan två typer av trägolv separerade av en trätröskel, med synliga dörrfoder och en trasig dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock parkett med 5 cm nivåskillnad vid övergången till annat golv, synliga trösklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergång mellan parkettgolv och tröskel visar en synlig nivåskillnad på cirka 5 cm vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagd ovanpå gamla golvet?
 
P polarsson skrev:
Lagd ovanpå gamla golvet?
Det var min första tanke tills jag tog bort tröskeln, ser ut att vara betong + matta sedan parkett.

är inte alls kunnig gällande golv men såg så himmla tjockt ut.
 
C
H Herrman5 skrev:
är inte alls kunnig gällande golv men såg så himmla tjockt ut.
Det där är s.k. lamellparkett. Och nog måste de väl lagt den ovanpå ett befintligt golv? Betongen du ser är nog bara "sockeln" för den gamla tröskeln.
 
  • Gilla
Herrman5
  • Laddar…
Originalparketten ligger troligen lägre, i hallen var det säkert linoleum från början och den bygger inte mycket och därför "sänktes" golvet vardagsrummet för att undvika höjdskillnad.
 
J jonko skrev:
Originalparketten ligger troligen lägre, i hallen var det säkert linoleum från början och den bygger inte mycket och därför "sänktes" golvet vardagsrummet för att undvika höjdskillnad.
så kan det vara givetvis, trist bara med höjdskillnad det känns att man tar ett litet steg ned från hall till vardagsrum.
 
T
H Herrman5 skrev:
så kan det vara givetvis, trist bara med höjdskillnad det känns att man tar ett litet steg ned från hall till vardagsrum.
Är det verkligen så jobbigt att lyfta lite på fötterna? Du har väl en tröskel att kliva över genom ytterdörren?
 
Ganska vanligt att golv läggs ovanpå det gamla för att spara ett par timmars rivning och tur till tippen. Om betonggolvet är ojämnt bör det spacklas för att minska risken för golvfladder. Om hantverkare skall göra jobbet kanske det blir en dags extra arbete?
 
  • Gilla
Herrman5
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Är det verkligen så jobbigt att lyfta lite på fötterna? Du har väl en tröskel att kliva över genom ytterdörren?
Tråkigt kommentar. Frågan är nog ang estetik och inte lyfta på fötterna.
 
  • Gilla
Herrman5
  • Laddar…
5 cm låter mycket. Är det inte bara parkettens tjocklek som skiljer?
 
Kanske går att byta ut den klumpiga tröskeln mot en ekfolierad nivålist av aluminium som bygger mindre på höjden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Är det verkligen så jobbigt att lyfta lite på fötterna? Du har väl en tröskel att kliva över genom ytterdörren?
Nej jag tog bort ytterdörren, det var så jobbigt att stänga den. Kommer göra en ny tråd senare som handlar om tvärdrag i lägenhet, kan länka dit sen så kanske du kan bidra i den tråden istället.


arneri68 arneri68 skrev:
Ganska vanligt att golv läggs ovanpå det gamla för att spara ett par timmars rivning och tur till tippen. Om betonggolvet är ojämnt bör det spacklas för att minska risken för golvfladder. Om hantverkare skall göra jobbet kanske det blir en dags extra arbete?
Så långt är jag med. Var mest nyfiken på varför det var så tjockt, har inte sätt så tjockt innan men har iofs inte tittat så noggrant i handeln heller.

N nybyggarn3 skrev:
5 cm låter mycket. Är det inte bara parkettens tjocklek som skiljer?
Jag trodde det låg annat golv under därav spekulerade jag inte mer i det under visning. Nu när jag tittade under tröskeln ser jag bara en tunn dämpmatta och sen detta tjocka golvet så blev lite nyfiken. Är egentligen inget problem mer att man besvärat lägga parkett någon gång och sedan struntat i sådan hög nivåskillnad (enligt mig).



A ati skrev:
Kanske går att byta ut den klumpiga tröskeln mot en ekfolierad nivålist av aluminium som bygger mindre på höjden?
absolut jag kikat på dessa kommer snickra dit något mer iögonfallande(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.