Hej ,

vad krävs i bygglovs ansökan för att få igenom ändra användning av förrådsdelen i garaget till ett gästrum ? Blir inte riktigt klok när jag kollar kommunens sida då inget alternativ stämmer riktigt in på vad jag vill göra.

tack förhand
 
  • Ritning av ett garage med dimensioner och markerad förrådsdel som ska omvandlas till gästrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändrad användning och fasadändring bör vara det som är närmast, när du väl skickar in bygglovet och du har angett något fel så kommer kommunen att rätta till det. Dock så kan det vara lurigt att inreda garage till bostadsrum.

Oftast i våra projekt så är det rumshöjden som ställer till det.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ändrad användning och fasadändring bör vara det som är närmast, när du väl skickar in bygglovet och du har angett något fel så kommer kommunen att rätta till det. Dock så kan det vara lurigt att inreda garage till bostadsrum.

Oftast i våra projekt så är det rumshöjden som ställer till det.
fasaden kommer ej behövas ändras något , finns fönster 2 fönster och ytterdörr.

Så ändring av användning bör räcka ?
 
Ändringen av funktion är möjligtvis bygglovspliktig, bara din kommun kan ge ett definitivt svar. Vad säger detaljplanen?

(Om det är en ändring som inte kommer att synas utvändigt så hade jag nog inte blandat in kommunen över huvud taget, om jag vore du.)
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Brandskydd...?
 
splinter splinter skrev:
Ändringen av funktion är möjligtvis bygglovspliktig, bara din kommun kan ge ett definitivt svar. Vad säger detaljplanen?

(Om det är en ändring som inte kommer att synas utvändigt så hade jag nog inte blandat in kommunen över huvud taget, om jag vore du.)
Ja precis , finns ingen detaljplan i området .

känner att de är viktigt om något skulle hända då dottern ska ha sovrummet där.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Brandskydd...?

Kommer installeras brandvarnare från sector alarm samt finnas pulversläckare som i övriga huset.
 
Jag tänkte mer brandklassing av väggar osv, det kommer kommunen att fråga efter.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tänkte mer brandklassing av väggar osv, det kommer kommunen att fråga efter.
Detta bör vara större problem om det är omvänt. Vi har inga krav på egna brand eller inom bostaden. Bara väggar och tak är gipsklädda skall detta inte vara några problem.

Ska du ha kvar garageportarna hade jag lutat åt att skippa lov. Då är det alltid möjligt att bygga tillbaka sen när dottern flyttar hemifrån.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tänkte mer brandklassing av väggar osv, det kommer kommunen att fråga efter.

Aha nu är jag med, är helt grön men antar jag skall köra dessa gipsskivor som jag hitta hos byggmax.
Brandklass: A2-s1, d0 (B1)
Brandmotstånd enl EN 13501-2: K2 60
 
J JKrister skrev:
Detta bör vara större problem om det är omvänt. Vi har inga krav på egna brand eller inom bostaden. Bara väggar och tak är gipsklädda skall detta inte vara några problem.

Ska du ha kvar garageportarna hade jag lutat åt att skippa lov. Då är det alltid möjligt att bygga tillbaka sen när dottern flyttar hemifrån.
japp garagedelen är tänkt att vara kvar med portarna Och bara göra om förrådet till ett sovrum, som kommer ärvas vidare av dom mindre syskonen förmodligen när dom blivit äldre.
 
wildeside
Finns det ingen detaljplan eller tjuriga grannar så skulle jag iaf
Skippa att blanda in kommun om bygglov m.m. kan bli en massa krångel om det ena eller det andra.
Vipps så har det gått 10 år och då är ärendet preskriberat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.