K
Vi flyttar snart in i ett hus där vi vill ändra om en del. Planlösningen som den ser ut just nu är inte optimal för oss. Tanken är att riva väggarna där nere till de två sovrummen längst med köket. Så att det blir en öppen planlösning med kök och vardagsrum. Sovrummen vill vi istället bygga på ovanvåningen där vi också tänkt bygga ett badrum så småningom. Sovrummet närmst ytterdörren där nere kommer att behållas. Dessa planerna kom vi fram till relativt snabb så frågan är om vi blivit blinda och inte kan se andra lösningar. Tar gärna emot tips och idéer om hur vi kan ändra planlösningen och kanske saker som är bra att tänka på innan man slår slag i saken.
 
  • Ritning av bottenvåningen i ett hus med kök, sovrum och bad, text anger planerad ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett övre plan i ett hus med ett markerat vardagsrum och trappor, texten "övre plan".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
K Kvadratsmart skrev:
Vi flyttar snart in i ett hus där vi vill ändra om en del. Planlösningen som den ser ut just nu är inte optimal för oss. Tanken är att riva väggarna där nere till de två sovrummen längst med köket. Så att det blir en öppen planlösning med kök och vardagsrum. Sovrummen vill vi istället bygga på ovanvåningen där vi också tänkt bygga ett badrum så småningom. Sovrummet närmst ytterdörren där nere kommer att behållas. Dessa planerna kom vi fram till relativt snabb så frågan är om vi blivit blinda och inte kan se andra lösningar. Tar gärna emot tips och idéer om hur vi kan ändra planlösningen och kanske saker som är bra att tänka på innan man slår slag i saken.
Det kan väl vara bra att utgå från de faktiska förutsättningarna. Till exempel vilka väggar är bärande?
 
K
@ @ndreas skrev:
Det kan väl vara bra att utgå från de faktiska förutsättningarna. Till exempel vilka väggar är bärande?
Ja självklart. Det har vi ju utgått ifrån. Det ska vara de väggarna som på bilden är vertikala.
 
Vilka väggar är inte vertikala? Menar du de väggarna som går i samma riktning som trappan eller de som är vinkelräta mot dessa? Och hur har ni fått informationen? 'Det ska vara' känns osäkert.
 
1 16386 skrev:
Vilka väggar är inte vertikala? Menar du de väggarna som går i samma riktning som trappan eller de som är vinkelräta mot dessa? Och hur har ni fått informationen? 'Det ska vara' känns osäkert.
Vertikala på ritningarna så klart. Dvs vinkelräta mot trappan.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
K
1 16386 skrev:
Vilka väggar är inte vertikala? Menar du de väggarna som går i samma riktning som trappan eller de som är vinkelräta mot dessa? Och hur har ni fått informationen? 'Det ska vara' känns osäkert.
Så som du ser på bilden så är de väggarna som är vertikala bärande.
De ska vara bärande enligt den informationen vi fått. Meningen kan också formuleras som så, att de är bärande enligt informationen vi fått.
 
BirgitS
Är det bara de två horisontella väggarna som ska bort eller ska det öppnas mot hallen också?
Det senare har ju nackdelen att risken för att sand och annan smuts sprids från hallen in i kök och vardagsrum, liksom att det blir dyrare pga. den bärande väggen, men fördelen att det blir öppnare på gott och ont (ljud från barn där uppe),

Den typen av hus har ju ofta ett vardagsrum med balkong på övre planet för att det där är en bättre utsikt och/eller man blir mindre störd av grannar där än på en uteplats i marknivå.

Badrummet där uppe bör placeras rakt ovanför tvätt och bad så att det blir lätt att dra upp vatten- och avloppsrör. Det kan vara lite tråkigt att lägga badrummet nära balkongen, kanske även planlösningsmässigt krångligt.
 
  • Gilla
Kvadratsmart
  • Laddar…
Tänkte gå mot strömmen och inte bara skriva ifrågasättande svar till ts.
Jag tycker tanken om att öppna upp låter smart. Jag personligen älskar tanken med rum i fil med större skjutdörrar mellan och drömmer om det i någon framtida villa, likt sekelskiftet våningarna i stan.
Jag uppskattar verkligen att kunna skilja lite på barnens högljudda lek i vardagsrummet och de vuxnas samtal runt matbordet. Men ni blir inte de första att bygga öppen planlösning och de är onekligen ett väldigt logiskt sätt att bygga. Jag föreslår däremot att möblera lite som ni tänkt i ritning eller med lådor/tejp på plats. Kanske är det rent av nödvändigt med att behålla en liten snutt vägg för vitrinskåp, tv, öppen spis eller dylikt.

Övervåningen ser ut att kunna bli perfekt för två mindre barnrum och ett master sovrum. Badrum skulle jag placera bredvid trapp och ner till den nivå att man kan ansluta i den tjockare vägg mellan bad och hall i undervisningen. Avlopp för wc är lite stökigt att flytta vertikalt i ritningen från den punkten. Känns nästan rimligt att ni kan se avluften på övervåningen ovanför och där är ju väldigt smidigt att placera toaletten. Handfat och dusch kan ni lägga var som, det är så tunna rör.
 
  • Gilla
Kvadratsmart
  • Laddar…
Lite svårt att säga utan att veta lite mått. Är det snedtak på övre plan så ”äter” ju även det en del.
 
K
J JKrister skrev:
Tänkte gå mot strömmen och inte bara skriva ifrågasättande svar till ts.
Jag tycker tanken om att öppna upp låter smart. Jag personligen älskar tanken med rum i fil med större skjutdörrar mellan och drömmer om det i någon framtida villa, likt sekelskiftet våningarna i stan.
Jag uppskattar verkligen att kunna skilja lite på barnens högljudda lek i vardagsrummet och de vuxnas samtal runt matbordet. Men ni blir inte de första att bygga öppen planlösning och de är onekligen ett väldigt logiskt sätt att bygga. Jag föreslår däremot att möblera lite som ni tänkt i ritning eller med lådor/tejp på plats. Kanske är det rent av nödvändigt med att behålla en liten snutt vägg för vitrinskåp, tv, öppen spis eller dylikt.

Övervåningen ser ut att kunna bli perfekt för två mindre barnrum och ett master sovrum. Badrum skulle jag placera bredvid trapp och ner till den nivå att man kan ansluta i den tjockare vägg mellan bad och hall i undervisningen. Avlopp för wc är lite stökigt att flytta vertikalt i ritningen från den punkten. Känns nästan rimligt att ni kan se avluften på övervåningen ovanför och där är ju väldigt smidigt att placera toaletten. Handfat och dusch kan ni lägga var som, det är så tunna rör.
Tack för svar! Det är förberett med dragna rör osv där uppe redan, till vänster om trappan när man kommer upp. Det känns också som den mest rimliga placeringen. Egentligen vill jag ha kök och vardagsrum separerat men har svårt att få till det i detta hus helt enkelt. Känns som att vi valt den första och lättaste lösningen men kanske inte nödvändigtvis den bästa.
 
BirgitS
K Kvadratsmart skrev:
Egentligen vill jag ha kök och vardagsrum separerat men har svårt att få till det i detta hus helt enkelt.
Menar du något som att ta bort väggen mellan de två sovrummen för att få ett nytt vardagsrum där och ha en ny dörr i väggen mellan kök och minsta sovrummet?
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du något som att ta bort väggen mellan de två sovrummen för att få ett nytt vardagsrum där och ha en ny dörr i väggen mellan kök och minsta sovrummet?
Nej vi hade tänkt ta bort båda väggarna till sovrummen. Men som sagt så söker jag efter andra alternativ och möjligheter än det vi redan kommit fram till då det känns som att vi fastnat i våra tankar och inte kan se utanför dem.
 
BirgitS
K Kvadratsmart skrev:
Nej vi hade tänkt ta bort båda väggarna till sovrummen. Men som sagt så söker jag efter andra alternativ och möjligheter än det vi redan kommit fram till då det känns som att vi fastnat i våra tankar och inte kan se utanför dem.
Jag förstod från första inlägget att du tänkte ta bort båda väggarna men sen blev jag då lite förundrad när du skrev att du ville ha kök och vardagsrum separat, vilket ju är lätt ordnat.

Men om man vill ha kök och vardagsrum i ett och samma rum så finns det nog inte så många andra sätt att få till det på än att just riva de två sovrumsväggarna.

Det kan vara bra att göra några skisser på hur det i så fall ska möbleras så man får dit det man vill. Soffa med TV mittemot kan vara knepigt när man tar bort många väggar för att ta ett exempel.
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstod från första inlägget att du tänkte ta bort båda väggarna men sen blev jag då lite förundrad när du skrev att du ville ha kök och vardagsrum separat, vilket ju är lätt ordnat.

Men om man vill ha kök och vardagsrum i ett och samma rum så finns det nog inte så många andra sätt att få till det på än att just riva de två sovrumsväggarna.

Det kan vara bra att göra några skisser på hur det i så fall ska möbleras så man får dit det man vill. Soffa med TV mittemot kan vara knepigt när man tar bort många väggar för att ta ett exempel.
Ja alltså helst hade jag velat ha mer kvm att jobba med helt enkelt. I en drömvärld, ha kök semiöppet till vardagsrum med ett separat matrum. Men nu är det detta huset vi har att jobba med, och blir det öppen planlösning för att få till det mesta utav ytan så får det bli så helt enkelt. Har svårt att se andra lösningar. Gillar heller inte att ha kök och vardagsrum helt avskilt heller nämligen, för att vara ännu mer kräsen.
 
BirgitS
Okej, om du har en dator så föreslår jag att du installerar gratisprogrammet Sweet Home 3D, ritar upp köket och de två sovrummen i det samt prövar med olika möbleringar och om det går att få till en semiöppen lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.