Behöver lite tips från kunnigt folk om hur jag löser ventilationen i mitt bastubygge på bästa sätt. Det verkar finnas lite olika skolor att följa + min bastu angränsar mot två ytterväggar vilket begränsar alternativen.

Som jag ser det så har jag två alternativ:

1. Klassisk skola - Utluft högt upp så långt ifrån tilluften som möjligt

2. Ny skola - Utluft långt ner för en jämnare temperatur

Tänker jag rätt och handlar det bara om att välja skola för mig?
Eller finns det bättre sätt att lösa ventilationen givet mina förutsättningar?

Bastubygge under arbete med märkta platser för ventilation och aggregat; tilluft markerad under dörren och alternativa utluftspunkter högt upp och lågt nere.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Interiör av ett bastubygge med två ventilationssystem markerade; ena högt upp, andra nära golvet med spirorör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inser att det finns ett alternativ 3 också - Sätta ett spirorör under lav på fönstervägen. Anledningen skulle vara att få frånluften så långt bort från aggregat som möjligt. Enligt principen i bilden.

Illustration av ventilationssystem i en bastu med aggregatet, spirorör och luftflödesriktningar angett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som avgjorde hur vi placerade ventilationen i vår bastu var vilken typ av bastu som skulle passa oss bäst, vi är en familj där jag tycker om att basta varmare än fru och barn. Då placerade jag utlopp av varm luft i taket, och inlopp under bastuaggregatet - det gör att det blir större temperaturskillnad mellan att sitta på nedre respektive övre laven i bastun. Resultatet blev bra och alla är nöjda, hade jag bara prioriterat mina önskemål så hade det blivit enligt ditt alternativ 2.
 
  • Gilla
T-dog
  • Laddar…
Jag kan också nämna att jag har mekanisk frånluftsfläkt i rummet utanför bastun (dit bastuns frånluft mynnar ut i)
 
Jag gjorde enligt ”ny skola” och det blev hur bra som helst. Har också mekanisk frånluft utanför bastun, och tar in luft utifrån direkt in i bastun bakom aggregatet. Kanske lite oortodoxt men funkar mycket bra - speciellt att det inte kommer in mängder med kalluft när man öppnar bastudörren pga luftflödet.
 
wildeside
Man kan väll göra efter både nya och gamla skolan.
Sätta dit utluft både högt upp och långt ner med skjutluckor, då kan man reglera luften best man vill och önskar för varje tillfälle man bastar.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Man kan väll göra efter både nya och gamla skolan.
Sätta dit utluft både högt upp och långt ner med skjutluckor, då kan man reglera luften best man vill och önskar för varje tillfälle man bastar.
Jag håller med. Detta är min plan. Nu funderar jag bara på vilken höjd den lägre utluftsluckan ska sitta på. Någon som har koll. ?
 
wildeside
D DanneDarko skrev:
Jag håller med. Detta är min plan. Nu funderar jag bara på vilken höjd den lägre utluftsluckan ska sitta på. Någon som har koll. ?
Se inlägg #2
 
  • Gilla
DanneDarko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.