Jag ska byta ut ett element, 400v och stötte på patrull.

Elektrisk anslutning med tre kablar framträdande ur vägg med koppling till ett gammalt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ur väggen kommer tre kablar, från vänster:
blå - gul/grön - svart.
Kabelanslutning till värmeelement med blå, gul/grön och svart kabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gamla elementet var kopplat med brun till blå, gul/grön till gul/grön och blå till svart. Märkning på kontakten fr.v "N - jord - 1".

Det nya elementet har fyra kablar. Elektriska kablar med färgerna blå, gul/grön och svart sticker ut från en vit kabelhylsa på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul/grön, svart, brun och blå.

Bruksanvisningen säger detta
Bild på en installationsanvisning för ett element med kopplingsschema för 400V, märkt med färger och nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsanvisning för 400V elanslutning med fyra färgkodade kablar: svart till L1, brun till L2, gul/grön till jord och blå till N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag boka in en elektriker direkt, "utan att passera gå", eller har vi någon här som kan berätta hur jag bör koppla?
 
Mest troligt är att ditt gamla element var 230V så du har en fas, nolla och skyddsjord från "väggen".

Ditt nya element kräver två faser, skyddsjord och nolla (=400V) så du behöver dra fram en ny fas från centralen, något en elektriker med behörighet bör göra!
 
Det gamla elementet är för 400v, precis som alla andra element i huset.
Närbild på etiketten på ett gammalt Termo-element som visar specifikationerna 400V och 700W, serie nummer 31003.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anledningen till att jag ska byta ut det är termostaten som krånglar. Termo (Gnosjö) har inga reservdelar kvar till den här modellen.

Alla andra element, ca 5-15 år gamla, har tre kablar.

Elinstallationen är för övrigt från 1977-80, huset från 1914.
 
Redigerat:
Då har du två faser men ingen nolla så du behöver ändå en ny tråd...
 
Keiller Keiller skrev:
Det gamla elementet är för 400v, precis som alla andra element i huset.
[bild]
Anledningen till att jag ska byta ut det är termostaten som krånglar. Termo (Gnosjö) har inga reservdelar kvar till den här modellen.

Alla andra element, ca 5-15 år gamla, har tre kablar.

Elinstallationen är för övrigt från 1977-80, huset från 1914.
Då får du använda brun, svart och grön/gul i din nya sladd och isolera den oanvända blå. När du har grön/gul rätt kan koppla brun och svart som du vill.
 
När jag använder en enkel spänningsprovare i kontakten från väggen
Öppen väggkontakt med oskyddade, färgkodade elektriska kablar och tom kontaktplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har jag 400v mellan svart och blå,
230v mellan blå och gul/grön och
230v mellan svart och gul/grön.

Är det som det ska vara?
 
Ja det är det. Du kan koppla in ditt nya där.
 
anders07 anders07 skrev:
Då har du två faser men ingen nolla så du behöver ändå en ny tråd...
Det går att skippa nollan till detta element. Alltså:

GK100 GK100 skrev:
Då får du använda brun, svart och grön/gul i din nya sladd och isolera den oanvända blå. När du har grön/gul rätt kan koppla brun och svart som du vill.
Visst står det såhär till vänster i din manual?

Instruktion om att koppla faserna brun och svart samt jord gul/grön vid avsaknad av nolla.


Keiller Keiller skrev:
Är det som det ska vara?
Japp!
 
Nissens
Keiller Keiller skrev:
När jag använder en enkel spänningsprovare i kontakten från väggen
[bild]
har jag 400v mellan svart och blå,
230v mellan blå och gul/grön och
230v mellan svart och gul/grön.

Är det som det ska vara?
Det betyder att du har två faser och en skyddsjord. Det går att tolka det som att Nollan som du har i den nya radiatorn endast används för nattsänkning.
Blå och svart är faser från väggen. Egentligen skall blå inte vara fas, men eftersom det är draget så redan så hade jag kopplat in blå och svart som faser i den nya radiatorn, och så gulgrön som skyddsjord. Sannolikt fungerar allt som det skall då, men nattsänkningsfunktionen används inte.
 
Då är jag med. Så då kopplar jag enligt följande:

Gul/grön mot gul/grön,
svart mot svart och
brun (element) mot blå (vägg)

Den sista blå från elementet isoleras.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Så, då kan jag uppdatera min lilla tråd. Elementet är uppsatt och inkopplat enligt ovanstående beskrivning. Huset har inte brunnit ner, det har inte gått några säkringar och elementet blir varmt.

Tack alla som bidragit med tips, råd och förklaringar.
 
  • Gilla
Pinballark och 4 till
  • Laddar…
Det är som det ska vara, den blå i nya elementet är för nattsänkning, den funktionen har du inte så den blå i nya elementet isolerar du bara.
Protte
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.