Hej,

Vi tänkte ge oss in i husbyggardjungeln och pratar nu med bankerna, men de flesta vill ha 15% av köpesumman kontant.

Nu undrar jag om det finns någon bank som kan ge samma deal som SBAB (95% i lån till låg bottenlånsränta), fast på nybyggt (byggkreditiv).

Det vore skönt att ha att göra med en och samma bank under hela resans gång, dvs samma bank till byggkreditiv och senare vanligt lån.

Lite om kåken :

Pris : 3.200.000:-
Inkomst : 60.000:-
Önskad kontantinsats ~ 200.000:-


Tacksam för tips!
 
men de flesta vill ha 15% av köpesumman kontant.
Ja, klart att de VILL, men har de det som krav menar du...?
Vi lånade hela beloppet, alltså ingen kontantinsats. Fick då iofs 15% topplån.

Men är inte kontantinsatsen något som egentligen gynnar en själv? Banken får ju (vanligtvis) in pengarna ändå! + ränta. ::)
 
Carisma skrev:
Ja, klart att de VILL, men har de det som krav menar du...?
Vi lånade hela beloppet, alltså ingen kontantinsats. Fick då iofs 15% topplån.

Men är inte kontantinsatsen något som egentligen gynnar en själv? Banken får ju (vanligtvis) in pengarna ändå! + ränta.  ::)

Vilken bank använder ni?
 

Jag menar de banker som låter en låna 95% av köpesumman. Topplån eller bottenlån kan kvitta, jag vill bara inte ha 0:- kvar på sparkontot...

Ta t.ex SBAB. Där får man låna 95% av köpesumman till bottenlånsränta. Dock kan man inte få bygkredit av dem, så jag letar efter en bank som har samma deal som SBAB, men som även erbjuder byggkreditiv..

Det måste väll finnas?

 
Vi har SEB.
Det var inga problem alls att låna hela beloppet!

(Så länge kalkylerna håller så borde de ju inte oroa sig tycker man)... ???
Vi fick topplånsränta 4,15 men det finns de som har fått bättre ränta (har jag sett här på byggahus...) :-/
Har däremot rörlig ränta på 2,5, helt ok.
 
Varför ha samma bank hela vägen? Vi har informerat vår bank som håller med kreditiv att det blir en ny offertrunda när det är dags att lösa detta till bostadslån. Vår trevliga bankkontakt har redan nu lovat att matcha alla offerter samt ge oss 95% bottenlån.

Kör hårt. Det finns ingen som helst anledning att vara trogen en bank. Vad banker vill och vad de faktiskt går med på i slutändan är två helt olika saker.

Edit: Ni kan ju ta lånen hos någon med 15% topplån. Bara för att månaden efter lösa 95% av lånen med hjälp av SBAB.
 
Varför ha samma bank hela vägen?
Jag förstår tanken. Om man är beredd att förhandla och verkligen kan tänka sig att byta!
Det kostar trots allt en liten summa att bryta kreditivet med de flesta bankerna...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.