Vi har hittat en tomt ute på vischan i en av stockholms kranskommuner som vi har planer på att köpa och bygga nytt på.
Den här gången vill/orkar vi inte göra nått själv utan ska köra på nyckelfärdigt med totalentreprenad.

Planen är att först bygga garaget
Sälja vårt befintliga hus för att frigöra kapital för att bygga huset
Använda garaget för lagring av våra grejer medan vi bygger huset och bor i andra hand
Bygga huset

Budget (grovt utkast, jag har säkert missat något):
Avgifter mm 300tkr
Tomt 3000tkr (5500 kvm)
Markarbete, (tidigare ägare har gjort det mesta av grovjobbet) 500tkr
Enskilt avlopp, avgift betalt av tidigare ägare: 200tkr
El (framdraget till tomtgräns, tillkommande kostnad) 50tkr
Fiber (framdraget till tomtgräns, tillkommande kostnad): 20tkr
Borra brunn: 50tkr?

Dubbelgarage + förråd/verkstad (isolerat) 60-70kvm 500tkr

Hus ink grund 6000tkr

Våra önskemål:
200+ kvm
2 plan i lite mer klassisk lantlig stil typ
https://www.eksjohus.se/husmodeller/kaptensgarden/
Kvalitet före pris
Funktion före form
Möjlighet till ändra planlösning KRAV
Smartahem/kameraövervakning mm ÖNSKVÄRT
Påverka el/nätverk i planneringsfasen(vill inte stå där och bli tvungen att betala 2000kr/uttag i efterhand) KRAV
Kamin KRAV
Möjlighet att välja egen köksleverantör ÖNSKVÄRT
Välja uppvärmning/ventilation ÖNSKVÄRT

Vi har kollat runt lite och fastnat för Eksjöhus och de verkar vara ett alternativ

Finns det några andra alternativ i premium segmentet
Har jag rimliga antaganden i budgeten?
 
Hej du.

När vi nu tittade på hus från olika leverantörer så tyckte jag att priserna från Eksjöhus var reelt tilltagna. Det var stor skillnad mellan dom olika leverantörer för ungefär samma hus, t.ex så var montagekostnaden för Eksjöhus mycket högre än vissa andra leverantörer.

Vi valde Götenehus till slut, tycker dom har många fina husmodeller och bra planlösningar och fick ihop ett mycket bra pris från den säljaren. Götenehus är flexibla och jag tror i princip du kan göra vilka tillval/frånval som du vill.

Jag kan bara rekommendera dig att ta offerter från olika leverantörer för å jämföra, man vill jo inte betala hundrede tusener/milioner i onödan?

Pm om du vill veta lite mera om dom priser jag fick.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag samarbetade med
Arvidhus.se
Paktek.se
Skandinaviskahus.eu
Jag arbetade som underleverantör så jag kan ge råd från en annan vinkel.
De är inte billigaste men absolut mest seriösa företag.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Bongvardos Bongvardos skrev:
Jag samarbetade med
Arvidhus.se
Paktek.se
Skandinaviskahus.eu
Jag arbetade som underleverantör så jag kan ge råd från en annan vinkel.
De är inte billigaste men absolut mest seriösa företag.
Tack
är inte ute efter billigt och jag vet att kvalitet har ett pris
 
Att det är dyrt behöver ju inte betyda det blir bra... Finns många trådar som bevis på det.
 
B larry78 skrev:
Att det är dyrt behöver ju inte betyda det blir bra... Finns många trådar som bevis på det.
Givetvis…men jag är inte ute efter dyrt. Jag vill ha kvalitet och det är sällan förknippat med billigt
 
Bongvardos Bongvardos skrev:
Jag samarbetade med
Arvidhus.se
Paktek.se
Skandinaviskahus.eu
Jag arbetade som underleverantör så jag kan ge råd från en annan vinkel.
De är inte billigaste men absolut mest seriösa företag.
Hittar inte något om Paktek
 
engs
N noone70 skrev:
Planen är att först bygga garaget
Sälja vårt befintliga hus för att frigöra kapital för att bygga huset
Använda garaget för lagring av våra grejer medan vi bygger huset och bor i andra hand
Bygga huset
Hur funkar det med den numera räntefria uppskjutningen av vinstbeskattningen från befintligt boende om man gör så? Dvs hur lång tid har man på sig att stoppa in pengarna i ett nytt boende?
 
engs engs skrev:
Hur funkar det med den numera räntefria uppskjutningen av vinstbeskattningen från befintligt boende om man gör så? Dvs hur lång tid har man på sig att stoppa in pengarna i ett nytt boende?
Vet faktiskt inte, vet att man i normala fall har minst året man sålde plus efterföljande år
 
engs engs skrev:
Hur funkar det med den numera räntefria uppskjutningen av vinstbeskattningen från befintligt boende om man gör så? Dvs hur lång tid har man på sig att stoppa in pengarna i ett nytt boende?
Fast nu är inte det ett bekymmer, vi har fått lånelöfte så vi kan i princip göra klart allt och sen sälja om vi vill vänta så länge.
Så det kommer bli någon form av hybridlösning av det och den ursprungliga planen
 
Paxtek.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.