M
Har ett FTX-system, med en Bacho minimaster från åttiotal.

Nu har det börjat läcka ut vatten från själva huvudenheten ned på spisen, undrar om någon haft detta problem? När jag felsöker verkar det som att uppsamlingslådan för vatten under värmeväxlaren översvämmas istället för att rinna iväg, och det läcker ut sen framåt och bakåt genom hela systemet. Ett öppnat FTX-system med synligt vattenläckage och instruktionsdekal från Bacho Minimaster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur sjutton rensar man det så vattnet rinner ut?
 
R
Plocka bort fettfiltret, kolla in och i bakkant så ska det finnas en avlång silvrig del. Till denna är det förhoppningsvis även kopplat en dräneringsslang som ska gå till ett avlopp.

Denna går att lossa, under finns 2 hål som är dräneringen från aggregatet.

antingen har du stopp i den slangen eller så är hålen från aggregatet igensatta
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Gör rent dränageröret.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
Dum fråga kanske men hur gör man rent en sån slang? Behöver jag en piprensare av någon sort?
 
M
R RalleB skrev:
Plocka bort fettfiltret, kolla in och i bakkant så ska det finnas en avlång silvrig del. Till denna är det förhoppningsvis även kopplat en dräneringsslang som ska gå till ett avlopp.

Denna går att lossa, under finns 2 hål som är dräneringen från aggregatet.

antingen har du stopp i den slangen eller så är hålen från aggregatet igensatta
Så här ser det ut. Den brun/koppriga slangen verkar kopplad till den del som svämmar över. Men hur rengör jag den?

Brun och kopprig slang kopplad till en vit apparat, synliga kopplingar och överflödad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte lätt,
Spola med varmvatten med hjälp av trädgårdsslangen.
Dragtråd för elektriker.

Vi (jag) misslyckades trots hjälp av rörfirma.

Så då återstod 2 alternativ, byt dräneringsrör eller byt ventilationsaggregat.
Vi bytte ventilationsaggregat och flyttade upp aggregatet på vinden.
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
M
M magnu skrev:
Inte lätt,
Spola med varmvatten med hjälp av trädgårdsslangen.
Dragtråd för elektriker.

Vi (jag) misslyckades trots hjälp av rörfirma.

Så då återstod 2 alternativ, byt dräneringsrör eller byt ventilationsaggregat.
Vi bytte ventilationsaggregat och flyttade upp aggregatet på vinden.
Det låter som en kostnad man inte vill ha. Vad kostar ett nytt sånt aggregat?
 
Vi fick en utgift på ca 70 ksek
 
R
Men snälla, det är en helt vanlig trädgårdslang.
Hur svårt kan det vara att lista ut hur man ska spola rent den?

en hint: en gardenakoppling och spola med din vanliga slangvinda…
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
Peta ur böset med ståltråd, spola ur eller byt slang...var tar den vägen, andra änden borde ju hittas vid nåt avlopp?
 
Claes Sörmland
M magnu skrev:
Inte lätt,
Spola med varmvatten med hjälp av trädgårdsslangen.
Dragtråd för elektriker.

Vi (jag) misslyckades trots hjälp av rörfirma.

Så då återstod 2 alternativ, byt dräneringsrör eller byt ventilationsaggregat.
Vi bytte ventilationsaggregat och flyttade upp aggregatet på vinden.
Jag förstår inte. Varför drog ni inte bara en ny slang eller satte dit ett avloppsrör? Inte byter man ett helt ventilattionsaggregat för att en gammal PVC-slang har satt igen.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Nytt avloppsrör hade väl varit billigast.
Men aggregatet var över 30 år gammalt, sedan fick vi bort en massa ventilationsrör i köket, som vi använt till nya köksskåp.
Nu har vi också en köksfläkt som fungerar.
Det gamla ventilationsaggregatets utsug över spisen var ett skämt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Peta ur böset med ståltråd, spola ur eller byt slang...var tar den vägen, andra änden borde ju hittas vid nåt avlopp?
Inte särskilt lätt när dränerungsröret till delar bestod av 15mm Cu-rör med 90 graders klämringskopplingar.

Det gick jättelätt att spola röret med varmvatten, men av någon anledning ville kondensvattnet inte rinna undan.

Det var felgjort från början, för långt, för litet mm
 
Jag har nyligen haft exakt samma problem, med likadant aggregat.
I botten, på ömse sidor om värmeväxlaren så finns kondensatrännor. Det är till dessa som rörstumparna som syns i bilden är anslutna. I mitt fall så är det en upphöjning runt hålet som gör att det blir stående lite vatten.

Jag lyckades komma till rätta med problemet genom att byta tätningslisterna som tätar mot värmeväxlaren. Jag lär dock få göra om det varje gång jag demonterar/monterar värmeväxlaren då jag använde vanlig fönstertätningslist.

Det kan även vara dräneringsledningen som är igensatt, testa det genom att hälla vatten ner i dränhålen och se om det rinner undan? Vi hade problem med att vårt aggregat kluckade när man körde högre fläktfart, vilket avhjälptes genom att hälla lite vatten i just dränhålen. Det var "vattenlåset" som var tomt.
 
C Carl.Alm skrev:
Jag har nyligen haft exakt samma problem, med likadant aggregat.
I botten, på ömse sidor om värmeväxlaren så finns kondensatrännor. Det är till dessa som rörstumparna som syns i bilden är anslutna. I mitt fall så är det en upphöjning runt hålet som gör att det blir stående lite vatten.

Jag lyckades komma till rätta med problemet genom att byta tätningslisterna som tätar mot värmeväxlaren. Jag lär dock få göra om det varje gång jag demonterar/monterar värmeväxlaren då jag använde vanlig fönstertätningslist.

Det kan även vara dräneringsledningen som är igensatt, testa det genom att hälla vatten ner i dränhålen och se om det rinner undan? Vi hade problem med att vårt aggregat kluckade när man körde högre fläktfart, vilket avhjälptes genom att hälla lite vatten i just dränhålen. Det var "vattenlåset" som var tomt.
Stoppet kan även vara där dräneringsslangen ansluter till avloppet under diskhon, igentäppt av det vanliga gojset i avloppet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.