Hej,

behöver hjälp med att redogöra för vilka ersättningar jag kan göra anspråk för?gäller en carport som är nästan färdigbyggd.
Byggd på lösvirke.
Snickare timpris material har jag missat något mer?

Anledning:
Stadsbyggnadskontoret har beviljat bygglov för en carport/förråd på en ledningsrätt/servitut Bygglovet har vunnit laga kraft för 2 år sen. Nu överklagar ledningsrättshavaren SBK’s beslut. SBK i sin tur kontaktar mig och ber mig riva den och erkänner att de har gjort misstaget!

tacksam för hjälp!
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Edit*
Såg inte att du skrev ledningsrättshavaren.
Bara att fakturera alla kostnader och arbete som det har kostat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Edit*
Såg inte att du skrev ledningsrättshavaren.
Bara att fakturera alla kostnader och arbete som det har kostat.

Ingen idé att överklaga? Känns inte så då dem har så mycket rättigheter på sin sida
 
S Shevan skrev:
Ingen idé att överklaga? Känns inte så då dem har så mycket rättigheter på sin sida
Känns inte som det när det kommer till ledningsinnehavaren.

hittade detta på lawline:
Det finns dock tre undantag från huvudregeln som kan göra att kommunen kan återkalla bygglovet:

1. Om beslutet eller de föreskrifter som beslutet grundats på innehåller ett återkallelseförbehåll

2. Om det finns tvingande säkerhetsskäl

3. Om grannarna som sökt bygglovet lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter

så antingen går dom på 1 eller 2.

tyvärr.

du kan ju alltid testa överklaga men kommer inte leda någon vart så som jag ser det.
Men samtidigt så är inte jag någon expert!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Agge87 Agge87 skrev:
Känns inte som det när det kommer till ledningsinnehavaren.

hittade detta på lawline:
Det finns dock tre undantag från huvudregeln som kan göra att kommunen kan återkalla bygglovet:

1. Om beslutet eller de föreskrifter som beslutet grundats på innehåller ett återkallelseförbehåll

2. Om det finns tvingande säkerhetsskäl

3. Om grannarna som sökt bygglovet lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter

så antingen går dom på 1 eller 2.

tyvärr.

du kan ju alltid testa överklaga men kommer inte leda någon vart så som jag ser det.
Men samtidigt så är inte jag någon expert!
dem har erkänt misstaget och tagit på sig detta. Så då blir det bara att fakturera kostnaderna.

tack för kommentarerna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S Shevan skrev:
dem har erkänt misstaget och tagit på sig detta. Så då blir det bara att fakturera kostnaderna.

tack för kommentarerna.
Tråkigt att det slutar så..
Du får åtminstone pengarna tillbaka..hoppas det går fort bara.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi får hålla tummarna för att kommunen kompenserar.

Jag hoppas jag har fel, men jag tror att ansvaret att inte bygga över ett servitutsområde ligger på dig som fastighetsägare. Det finns väl egentligen inget i PBL som säger att man inte skall kunna få bygglov för att bygga över ett servitut. Och egentligen får man väl faktiskt bygga där också. Men härskande fastighet har rätt att kräva att byggnationen rivs när de skall nyttja sittservitutet.

Så även om kommunen borde ha uppmärksammat dig på servitutet, är det nog egentligen inget ansvar de har i den frågan.
 
H hempularen skrev:
Vi får hålla tummarna för att kommunen kompenserar.

Jag hoppas jag har fel, men jag tror att ansvaret att inte bygga över ett servitutsområde ligger på dig som fastighetsägare. Det finns väl egentligen inget i PBL som säger att man inte skall kunna få bygglov för att bygga över ett servitut. Och egentligen får man väl faktiskt bygga där också. Men härskande fastighet har rätt att kräva att byggnationen rivs när de skall nyttja sittservitutet.

Så även om kommunen borde ha uppmärksammat dig på servitutet, är det nog egentligen inget ansvar de har i den frågan.
När jag läser i plan och bygglagen så står det att beslut ska delges till annan part som servitut och ledningsrätthavare. När jag går igenom deras logg som jag fått ut så har dem missat att skicka en remiss till de som äger ledningsrätten, hade detta gjort i första hand så skulle jag förmodligen få de nekat från början och jag skulle då inte byggt. Sen om jag då vill bygga den oavsett då anser jag att det faller på mitt ansvar precis som du säger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan någon förklara konsekvensen som kan bli, går det inte att gräva i carporten om det behövs, går det att göra ett schakt under carporten.
verkar ju rätt muppigt totalt sett.
Vad innebär ledningsrätt?
 
S Shevan skrev:
beslut ska delges till annan part som servitut och ledningsrätthavare
Ja, själva bygglovsbeslutet. Och det måste de ha gjort, det delges alla grannar.
 
S Shevan skrev:
Hej,

behöver hjälp med att redogöra för vilka ersättningar jag kan göra anspråk för?gäller en carport som är nästan färdigbyggd.
Byggd på lösvirke.
Snickare timpris material har jag missat något mer?
tacksam för hjälp!
Kostnad för bygglov, och kostnad för rivning och bortforsling av rivningsmaterial blir nog några kronor det också. Det skulle jag försökt få med. Återställande av mark kanske?
 
  • Gilla
Seker och 1 till
  • Laddar…
Skulle det vara så att dom all förmodan vägrar att betala eller ska kludda så drar du en JO anmälan.
 
Agge87 Agge87 skrev:
Skulle det vara så att dom all förmodan vägrar att betala eller ska kludda så drar du en JO anmälan.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan någon förklara konsekvensen som kan bli, går det inte att gräva i carporten om det behövs, går det att göra ett schakt under carporten.
verkar ju rätt muppigt totalt sett.
Vad innebär ledningsrätt?[
Jag hoppas på att det löser sig utan några hinder. Snart är det jul och nyår och sånt här strul har på en så mycket.
 
B Bassrunner skrev:
Kostnad för bygglov, och kostnad för rivning och bortforsling av rivningsmaterial blir nog några kronor det också. Det skulle jag försökt få med. Återställande av mark kanske?
ja det stämmer, marken kommer ta skada av plintarna som suttit upp. Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Agge87
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det ser ut på tomten och vad det är för en ledning, men det går o vissa fall att be ledningsägaren om en offert om att flytta kabeln.

Har ett exempel från jobbet då vattenfall ville ha runt 30000:- för att flytta en kabel utanför en nybildad fastighet.

Sura pengar men då får du behålla din carport iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.