Hallå gänget mitt första inlägg här.

Jag har har problem med en Rexovent rdaa 1-4-1

Började med att köksfläkten inte startade och kollade säkringar men inga trasiga då gick jag upp på vinden och lyfte på locket på värmeväxlaren,
det har blivit is i lådan och fick värma och torka ur den och tryckte även in knappen till värmaren Och fläkten startade men det är inte alls samma drag som det var innan ( och ja motorerna byttes förra året tror jag det var ) och det har alltså varit bra sug innan detta hände igår.

Jag gick upp idag igen och såg att det var lite is i lådan igen och tog bort locket till elen för värmare och märkte då att knappen gick att trycka in lite till och värmaren drog igång.
Då tänkte jag nu är det frid och fröjd men den glädjen var kortvarig får jordfelsbrytaren slog ifrån jag såg då att isen smällt och var bara lite vatten kvar , testade att slå på igen men jordfelsbrytaren slog ifrån direkt.

Jag gick då upp och kopplade ur sladdarna till värmaren och nu är det problemet löst, för vi ville ju ha en fläkt för matlagningensskull iaf.
( Dock lär jag ju få springa och smälta och torka ur lådan någon gång i veckan )

Vad tror ni är det kortslutning i värmaren?
Jag kan tillägga att det luktade lite varmt/bränt i inluftsdonen precis efter jag startade igång det.

Huset är byggt -79 och tror att fläkten är däromkring också.

Ursäkta om det blev ett långt inlägg ☺️

Hoppas på hjälp och tips.
 
  • Installationsmanual för Rexovent värmesystem RDA med diagram och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Aggregatet är ju en fast installation på vind så den kan anslutas utan jfb. Element har den egenheter att läckströmmar uppstår med åren då den keramiska isoleringen spricker något pga värme o Avkylning.
 
Ok ett intressant svar tack, dock är jordfelsbrytaren kopplad från proppskåpet och därmed täcker alla ledningar.

Men du tror att värmare är körd nu ?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Aggregatet är ju en fast installation på vind så den kan anslutas utan jfb. Element har den egenheter att läckströmmar uppstår med åren då den keramiska isoleringen spricker något pga värme o Avkylning.

Du vet inte om fläkthastigheten Påverkas av detta också eftersom dom går på lite lägre varv nu, tänkte om det har med temperaturer att göra ?
 
Funkar nog utan jfb, men fvärmaren gjorde så att totala felströmmen i huset utlöste den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.