Vad är en normal ljudnivå för en bergvärmepump?

I vårt nuvarande hus sitter en Nibe Fighter 1230 med ca 15 år på nacken. Jag tycker att den låter väldigt högt. Vi hör tex brummandet i vardagsrummet som ligger precis ovanför pannrummet, och när den stannar skakar den till med ett rejält buller.

Vi hade en servicekille här som bytte motor på växelventilen då den havererade. Jag passade på att fråga om ljudet. Han tyckte att det är normalt och att även nyare pannor låter så. Jag har lite svårt att tro på det, folk har ju bergvärme även i enplanshus där de inte kan gömma pannan en trappa ner och i andra änden av huset från sovrummet.

I förra huset hade vi en CTC luft/vatten där kompressorn sitter i utedelen. Visst lät utedelen litegrann, men det var mest fläkten som lät. Under någon period lät den mer, men det visade sig bero på att någon komponent hade pajat och det löste sig när komponenten byttes. Är det verkligen sådan skillnad i ljud på en bergvärmepump och på en utedel för luft/vatten? Eller har vi någon trasig komponent nu också och en klåpare till servicetekniker?
 
Köp ljuddämpningsmateriel på t.ex. Biltema och ljudisolera värmepumpen bättre än den är nu. Dämpmattor och bitumenplattor går att göra mycket med.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Kan du komma åt kompressorn när den går? Tänker om du kan röra vid den och se om ljudet ändras.
Känns även som om något rör ligger emot något om oljud även kommer när kompressorn stoppar.

Sist ja va i kontakt med en BVP var en helt ny Nibe F1245-8 och den hördes knappt inte i ett smalt gammalt pannrum. Knäpptyst när kompressorn inte va igång, så klart.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vår 11 år gamla Nibe 1245 låter inte så mkt så den hörs annat än i tvättstugan där den står. Går inte att höra i källarrummet bredvid och definitivt inte i våningen ovanför.

Som jämförelse skulle jag säga att den låter betydligt mindre än vad vår kombinerade kyl/frys gör. Blir inte Smeg nästa gång..
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tack för svaren! Mer ljuddämpning tål att funderas på. Vibrerar gör den ju, det har vi märkt. Det är ganska trångt inne i lådan så det går inte att lägga så mycket mer dämpning på insidan, men något borde vi kunna ordna.

Men det är även skönt att höra att en BVP inte måste vara riktigt så högljudd, så kan jag se fram emot den dag då den pajar så mycket att vi ”måste” byta ut den ;)
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
du kan ljudisolera utanpå kompressormodulen, och på plåtarna till chassit, det bör göra en del.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ljud är ju vibrationer som gärna fortplantar sig i hårda material, är fötterna ställbara så höjd dem växelvis och lägg under så tjocka (och mjuka) gummimattor du kan.

- och som tidigare nämnts; kolla om kompressorn tystnar när du trycker den åt nåt håll. Om den gör det ta ett mindre spännband och prova dig fram.

- bitumenplattor och/eller självhäftande skumgummi från typ Biltema på täckplåtarnas insida.
Sitter plåtarna helt fast?

- bygg in allt ännu mer i en större låda, men tänk på ventilationen så kompressorn inte ger upp i värmen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kompressor med isbildning och skadad isolering synlig inuti en öppnad låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi öppnade upp själva kompressorns låda nu. Det är rätt mycket isbildning därinne, jag antar att det inte är normalt? Kan det ha orsakat skador på kompressorn eller på annat sätt påverka ljudnivån?

Isoleringen på ena köldbärarröret är död och vi har isbildning även på den, men serviceteknikern som kollade pannan första gången för drygt ett år sedan verkade inte särskilt bekymrad och var inte intresserad av att ta sig an jobbet utan tyckte att vi kan byta isoleringen själva. Snällt av honom att försöka spara pengar åt oss, men det innebär ju att det inte har blivit gjort eftersom vi har ett helt hus att renovera :rolleyes:
 
det där är helt normalt, det är kallaste punkten på anläggningen, Det som kan hända med oisolerade rör på köldbärarsidan, är att det tränger in fukt i gängorna på kopplingarna, och de spricker när kb blir minusgrader. Annars droppar det mest kondens, inte farligt (beroende på hur pumpen och rören står) om det tål att droppa vatten där.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
det där är helt normalt, det är kallaste punkten på anläggningen, Det som kan hända med oisolerade rör på köldbärarsidan, är att det tränger in fukt i gängorna på kopplingarna, och de spricker när kb blir minusgrader. Annars droppar det mest kondens, inte farligt (beroende på hur pumpen och rören står) om det tål att droppa vatten där.
Ok, tack! Då kan vi vänta till sommaren med att isolera om rören. Droppandet från kondens minskade när vi ställde dit en luftavfuktare, innan blev det pölar på golvet bl.a. precis vid dörren till pannrummet :rolleyes:

Då återstår frågan om kompressorljudet verkligen är normalt. Den lät plågad i mina öron när vi öppnade lådan, men jag har ju bara frysar och kylskåp att jämföra med.
 
T
Kontrollerade teknikern kylkretsen med sitt Manometerställ vid besöket ? :thinking:

Sist jag var på en sån maskin där expansionsventilen såg ut som på din bild så var ventilen kass :sweat:
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att expansionsventilen är paj alternativt behöver motionera. Brukar bli sådär när den stryper för mycket.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Se till att få bort isen, kylmodulen blir fastfrusen och då blir ev kompressorns vibrationer överförda till övriga delar i VP och fortplantas vidare genom alla rör som är anslutna till VP. Går bra med en hårtork eller värmepistol. Sen se till att det finns en del värme i rummet, kanske att ha fronten öppen om det går att ha så.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Kontrollerade teknikern kylkretsen med sitt Manometerställ vid besöket ? :thinking:

Sist jag var på en sån maskin där expansionsventilen såg ut som på din bild så var ventilen kass :sweat:
Frostig expansionsventil och isolering i en bergvärmepump med synlig rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det den här som är expansionsventilen? Framförallt är den frostig/isig. Är det dåligt?

Jag var inte hemma när serviceteknikern var här första gången (för ett år sedan) men maken säger att teknikern inte kollade kylkretsen. Han bytte nån elektronikkomponent och verkade nöjd så. Han var heller inte inne och kollade på kompressorn. Våra frågor då var om det är normalt att det låter så mycket (ja, enligt teknikern) och om han kan byta isoleringen på röret (nej, gör det själva).

Han var här en gång till alldeles nyligen för att byta motorn på växelventilen. Då ställde jag samma frågor en gång till och fick samma svar. Jag hade velat få hit nån annan nu andra gången, men han var den som kunde komma snabbast. Det var lite tjorvigt att behöva välja mellan varmvatten och uppvärmning i det här vädret, och att hålla på och klämma ner växelventilen med hjälp av tvingar och en skiftnyckel för att ställa om till varmvatten :rolleyes:

Det börjar kännas som att vi borde ta hit nån för en second opinion. Eller så får jag ta och sätta mig in ordentligt i det här med bergvärmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.