Håller på att renoverar ett hus byggt -49. Huset är 1plans med källare. Vinden som finns kommer man idag bara åt från yttertaket, men det är full ståhöjd (skulle tippa på att det är ca 2.10). Nu sitter vi i tankar att kanske öppna upp ända till nock i v-rummet och sedan använda resten av vinden som loft. Alltså inget "boutrymme", utan kanske ha kontor eller liknande där. Så vad kostar det att inreda en vind? Ni som har gjort det, kan ni inte skriva och berätta om erfarenheter, priser osv. Tanken är att jag i så fall ska göra det mesta själv utom elen. Ska prata med snickaren ang takstolarna som man kanske behöver växla av och lite så. Har ni några ideer ??? Kanske någon som har lite bilder på sina egna projekt?
 
Hej Gutte!

Sitter i funderingar på att bygga ut lite. Har också enplan hus. Dock från -88. För att slippa bygga ut huskroppen i sig har vi också slagits av tanken att det skulle kanske kunna gå att göra om på vinden!?

Vet inte om det är rimligt och/eller möjligt bara? Har lösullsisolering på vind och kan nästan stå raklång (1,80). Då står jag på gångbrädor över 50 mm lösull.
Skulle man ta upp ett "trapphål" i tak t e x i hall/vardagsrum skulle man kunna komma upp till ett större kontor/bibliotek som ett slags loft. Med vinkeltak och ganska begränsade möbleringsmöjligheter dock.

Äh, vad vet jag? Vi får se.....
 
Precis min fundering! Men det blir kanske dyra 2m??? Någon som har gjort något likande med sin vind? I vårat fall så är det spiraltrappa som gäller, då vi inte ska ha det till boutrymme så räcker det. Vill inte ta för mycket plats i hallen till trappa.
 
Gutte: Tänk på att en spiraltrappa även i ett smalt utförande är platskrävande. En rak trappa tar minst plats. ;)
 
Att isolera taket inifrån det blivande loftet kan vara rätt bökigt. Det slavgörat slipper man genom att isolera från utsidan. På så vis förlorar man heller ingen invändig takhöjd.

http://www.maco-takisolering.com/
 
Gutte: Tänk på att en spiraltrappa även i ett smalt utförande är platskrävande. En rak trappa tar minst plats.
Är det så ??? Har alltid fått för mig att spiraltrappa sparar utrymme?
 
jäkla kul idé, har själv haft som förslag hemma att öppna upp i vardagsrummet, men sen skulle man ju som sagt kunna bygga ett loft av resterande del...

hmmmm... hmmmmm... nu kommer min sambo garva åt mig och kalla mig drömmare igen hihi... :D
 
Gutte skrev:
Är det så ??? Har alltid fått för mig att spiraltrappa sparar utrymme?
Tyvärr är det en allmänt förekommande villfarelse. ;)
 
Okej. Då får det väl bli en rak trappa ;) Om jag bara kunde övertyga min sambo om mina planer :( Nejdå lite mutor brukar funka ;)
 
har du inte förlovat dig eller så än så är det nog det säkraste kortet ;D

själv vettefunken vad man ska dra fram för kort... måste till bra många pluspoäng för detta
 
har du inte förlovat dig eller så än så är det nog det säkraste kortet  
Det tåget har redan gått ;)

Ska ta hit "min" snickare, han brukar ha goda råd. Får hon bara höra att allt är OK från honom så brukar det gå att övertala ;D

Ingen som har gjort något liknande med sin vind som har några tips ???
 
Ni skulle ju kunna tjäna stort utrymme genom att bygga en takkupa/taklyft. Genom att göra en kupa på var sida taket så kan ni ju få full tåhöjd på större delen av ytan.. Hur det funkar med bygglov/taxeringsvärde kan jag inte.

 
Gräver upp en gammal tråd då jag går i liknande funderingar. Jag har ett enplanshus från myresjöhus och skulle vilja bygga ett litet krypin på vinden där man kan ha ett hemmabiorum.

Gjorde någon av er verklighet av era planer?

Tar gärna tips på sidor där man kan hitta inspiration.
 
man får inte inreda vinden här enligt de bestämmelser som byggnadsnämnden satte på 70talet...

så det tog stopp med där... men jag har fortfarande bra koll på maco då det är mitt val vid nybygge på landet (eller om man skulle flytta)...
 
  • Gilla
danalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.