B
hej

kikar på ny värmepump och kollade in Viessmann, men deras "konsument" app verkar det inte gå att ställa in värmekurvor och se temperaturgivare i systemet osv.

Finns det någon av de stora tillverkarna som har möjlighet att kunna göra justeringar av värmekurva och allt annat via nätet?

Nibe, IVT, Thermia...

För mig som har pumpen på annat ställe är det oerhört viktigt att få full tillgång på distans..
 
Bla NIBE, om man tecknar Uplink med årsavgift på några hundralappar.
 
B
Music Man Music Man skrev:
Bla NIBE, om man tecknar Uplink med årsavgift på några hundralappar.
ok, så då kommer man åt "installatörsläge" eller motsvarande, där det går ställa parametrar osv. sånt som normval-svensson inte ska in o pilla på ;) .

alternativet är att köra nån Mod-bus men det kostar ju skjortan att ha ett sånt kort.

för mig är det obegripligt att inte alla har integrerad web-server på samma sätt som en router tex..
det är ju ändå 2021.....
 
Thermia säger sig ha den möjlighet som du efterfrågar. Finns app att ladda ner för fjärraccess. Kostnadsfritt, dvs inget abonnemang krävs.

Håller helt med dig f.ö, detta borde vara standard 2021.
 
Thermia Atlas har Thermia online , som verkar vara ett web interface utan abonnemang.

För mig är det inte nödvändigt att alla parametrar kan hanteras via webben,
men att se temperaturer och att kunna justera innetemperaturen bör man kunna göra, kanske också ändra driftläge. Och helst via ett API.
 
Nissens
Music Man Music Man skrev:
Bla NIBE, om man tecknar Uplink med årsavgift på några hundralappar.
Det är ett otyg att NIBE tar hutlöst betalt för att man skall kunna komma åt värmepumpen på fjärr. Det kostar ungefär som en extra elräkning per år. Detta är enda skälet till att jag väljer bort NIBE när jag inom kort kommer att behöva köpa ny bergvärmepump.
 
  • Gilla
Jonke2 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ett otyg att NIBE tar hutlöst betalt för att man skall kunna komma åt värmepumpen på fjärr. Det kostar ungefär som en extra elräkning per år. Detta är enda skälet till att jag väljer bort NIBE när jag inom kort kommer att behöva köpa ny bergvärmepump.
Det är då en mycket liten elräkning i så fall. 250kr per år kostar Nibe’s funktion för att ställa värden.
 
B Boan skrev:
ok, så då kommer man åt "installatörsläge" eller motsvarande, där det går ställa parametrar osv. sånt som normval-svensson inte ska in o pilla på ;) .

alternativet är att köra nån Mod-bus men det kostar ju skjortan att ha ett sånt kort.

för mig är det obegripligt att inte alla har integrerad web-server på samma sätt som en router tex..
det är ju ändå 2021.....
Inte installatörsläge. NIBE har utvecklat en mobil app där du kan styra de viktigaste funktioner på pumpen. Skulle säga den innehåller det som behövs men appen är bara ok, inte toppen på något sätt.
 
Nissens
N Nikorasu skrev:
Det är då en mycket liten elräkning i så fall. 250kr per år kostar Nibe’s funktion för att ställa värden.
Ja, sommartid ligger väl elen rätt lågt. Thermia verkar ta ingenting för sin fjärranslutning. Det är ju så med vitvaror också, där är app och fjärranslutning kostnadsfri.
Har för mig att NIBE hade ett högre abbonnemangspris för full access. Har de ändrat det menar du?

Edit: jag kollade på Nibes priser, vill man kunna ändra värden och se historik, så kostar det 498:-/månaden!!!
Det är ca 6000:- om året…. Rena ockret….

Edit igen, det är per år inte per månad… alltså en femhundring per år för NIBES fjätrrtjänst att se historik och ändra värden på fjärr. Det är som en extra elräkning per år…

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/myuplink
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ja, sommartid ligger väl elen rätt lågt. Thermia verkar ta ingenting för sin fjärranslutning. Det är ju så med vitvaror också, där är app och fjärranslutning kostnadsfri.
Har för mig att NIBE hade ett högre abbonnemangspris för full access. Har de ändrat det menar du?

Edit: jag kollade på Nibes priser, vill man kunna ändra värden och se historik, så kostar det 498:-/månaden!!!
Det är ca 6000:- om året…. Rena ockret….

[länk]
Nja, nästan…

498 kr för ett år. Att enbart styra pumpen kostar 249 kr per år.
 
Nissens
N Nikorasu skrev:
Nja, nästan…

498 kr för ett år. Att enbart styra pumpen kostar 249 kr per år.
Ja, det stämner, ca 500:- per år, det är som en extra elräkning per år….
 
vet inte om det här kan va nått om man har lite kunskaper https://github.com/bebben88/NibePi/blob/master/README.md

Nissens Nissens skrev:
Ja, sommartid ligger väl elen rätt lågt. Thermia verkar ta ingenting för sin fjärranslutning. Det är ju så med vitvaror också, där är app och fjärranslutning kostnadsfri.
Har för mig att NIBE hade ett högre abbonnemangspris för full access. Har de ändrat det menar du?

Edit: jag kollade på Nibes priser, vill man kunna ändra värden och se historik, så kostar det 498:-/månaden!!!
Det är ca 6000:- om året…. Rena ockret….

Edit igen, det är per år inte per månad… alltså en femhundring per år för NIBES fjätrrtjänst att se historik och ändra värden på fjärr. Det är som en extra elräkning per år…

[länk]
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Men ett modbus40 till nibe är en engångskostnad på 4-5000. Dock måste du ha något gränssnitt till detta tex Home Assistant eller likande.
 
Varför hålla på med något som normalt inte behövs, kostar i engångsbelopp och ev en månadskostnad till ingen nytta. Fungera det så fungera det. Klart att dom vill att det ska anslutas något , mer pengar till dom. Det gäller att skapa ett beroende med reklam och info, om hur bra det är, pyttsan fungerar allt så varför.
 
G
Nissens Nissens skrev:
Ja, sommartid ligger väl elen rätt lågt. Thermia verkar ta ingenting för sin fjärranslutning. Det är ju så med vitvaror också, där är app och fjärranslutning kostnadsfri.
Har för mig att NIBE hade ett högre abbonnemangspris för full access. Har de ändrat det menar du?

Edit: jag kollade på Nibes priser, vill man kunna ändra värden och se historik, så kostar det 498:-/månaden!!!
Det är ca 6000:- om året…. Rena ockret….

Edit igen, det är per år inte per månad… alltså en femhundring per år för NIBES fjätrrtjänst att se historik och ändra värden på fjärr. Det är som en extra elräkning per år…

[länk]
Nibe gratis abb så kan man se drift, historik, ev larm, osv men inte ändra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.